Want ik ben echt inspiratieloos…
Mies zit door omstandigheden (t ging slecht, elke keer drama, wat onmin enz) niet meer op de peuterspeelzaal.
Maar hij mag ook nog niet naar school en is daar wel erg aan toe.
Elke morgen bij het opstaan vraagt hij "mag ik vandaag al naar school is het al vakantie geweest, ben ik nu 4?
We hebben al een aftelkalender gemaakt en al duurt het nog maanden, het helpt wel iets dat hij dan kan zien dat het echt nog wel even duurt.
Hij gaat mee de kinderen naar school brengen en eenmaal terug begint het…
Mama… ik ga met Floor spelen… ik zeg dan, dat kan niet, Floor zit op school. Mama… ik ga met Silke spelen… ik zeg dan, dat kan ook niet, Silke zit ook op school. Mama, ik ga met Qui spelen… ik zeg dan… och jochie, Qui zit ook op school… je ziet hem dan helemaal versippen, hij doet zijn jas aan, zegt te gaan buitenspelen, gaat naar buiten om vervolgens 15 minuten later terug te komen in tranen omdat hij dan dus toch heeft aangebeld en niet thuis treft of de mama’s van de meisjes zeggen dat ze dus op school zitten.
Hij wil ook zoooo graag.
Dan kalmeert hij wel, praten we weer wat, we doen een spelletje, hij tekent wat en als Suus 'smiddags op bed is, dan weet hij echt van gekkigheid niet wat te doen. Ik moet ook wel gewoon wat huishoudelijke dingen doen, ik betrek hem erbij, maar meestal haakt hij na 3 minuten al af.
De andere 2 waren toch anders in die laatste fase… Niek kreeg in die tijd een babybroertje (mies) en we gingen verhuizen, dus genoeg drukte en gedoe.
Peet was enorm verlegen en angstig en wilde dus helemaal niet zo naar school… hij kon zich tot op de laatste dag goed vermaken met lego en auto’s. Mies is dus de eerste die zo met zijn behoefte aan school loopt te worstelen…
En ik zit inmiddels zonder inspiratie… de gebruikelijke dingen zoals laten helpen, spelletje doen, naar buiten enz… werken maar 3 a 10 minuten, dan is hij dat al weer flauw en ik weiger hem de hele dag voor de tv of achter de I pad te plakken… daar hebben we vaste tijden voor en daar wil ik niet vanaf.
tips anyone?
Oh jemig euhm ik doe hier momenteel ook niets met kind maar hij gaat dus gelukkig wel naar de PSZ voor wat afleiding. Moet iig denken aan de bieb! Daar hebben ze vaak erg leuke spellen die je kunt lenen. Ook als voorbereiding op de kleuterschool (dingen als miniloco ed die hij evt alleen kan spelen) maar vast ook heeeeeel veel inspiratie voor je. :-*
Kost je 1 middag energie en tijd etc maar je hebt er dan nog wel een hele tijd profijt van. :thumbup:
En ik weet niet in hoeverre je hem al redelijk zelfstandig aan het knutselen kunt zetten. Maar een aantal thema’s uitzoeken met inspiratie uit de bieb en wie weet maakt ie iets prachtigs voor moederdag, een leuke zelfgeknutselde appel voor de eerste schooldag, vaderdag komt ook nog, flesjes schilderen voor in de tuin de komende zomer met waxinelichtjes erin, potjes schilderen waar aardbeiplantjes in kunnen (te scoren voor 0,89 ct bij de Action kale terra potjes die best een likje plakaatverf kunnen gebruiken). Een behangrol scoren waar hij dan een auto/treinbaan op mag kleuren en die over de HELE vloer in de woonkamer uitgespreid mag worden tot de kids weer terug zijn uit school, oprollen en de volgende dag weer verder. Iets wat iig dan helemaal alleen voor HEM is. :inlove:
Hij is dus geen knutselkind… anders was het eigenlijk makkelijk…
plakkaatverf, behangrol op de vloer, kleien, brooddeeg, papier maché, kartonnen bordjes, knippen en plakken… hij mag het allemaal… maar hij vind knutselen dus niet zo leuk.
in de ochtend vermaakt hij zich doorgaans met Suus… zo lief hoe die 2 samen spelen. Dan zegt hij “zullen we vadertje en moedertje spelen?” Suus brabbelt wat en knikt en dan zegt hij… dan ben jij de moeder en ik de baby en ach… ze lummelen wat aan… keukentje spelen enz.
Maar zodra zij op bed ligt, hij wat moe raakt, maar dus niet meer slaapt 's middags… dan is het dus bal…
De bieb hebben we een gezinslidmaatschap en ik kom er elke dinsdagmiddag.
Wel een idee om daar eens niet te zoeken naar leesboeken enzo, maar naar inspiratieboeken voor mijzelf.
Ik zat ook al te denken terwijl Suus en Mies net speelden en ik aan het strijken was om juist die middagen verder vrij te houden en hem dingen te leren die hij graag wil leren zoals los fietsen, rolschaatsen en skateboarden (hij heeft zo’n mini skateboard, speciaal voor kinderen tussen 3 en 5 jaar)
En hij mag wel graag timmeren en zagen enzo… misschien toch maar eens een figuurzaag aanschaffen en van die dunne timmerpanelen om in te zagen… :think:
Bij de Action zag ik laatst een werkbankje, zat ook “echt” hout bij (iets van piepschuim ofzo??), waar je met een zaag stukken van af kon zagen.
Heb verder niet goed op de verpakking gekeken hoor, maar misschien is dat iets voor hem dan?
Succes!
Extra lastig want hij is dus meer een gezelligheidskind. En dan nog beweeglijk ook bij voorkeur. Klinkt mss raar maar als je hem vraagt wat hij samen met jou wil doen krijg je er dan een antwoord uit waar je iets mee kunt? :think: Snap ook helemaal dat je niet je hele middag aan hem kunt besteden en dat zal hij vast ook begrijpen.
Zit zelf vanwege de laatste loodjes met hetzelfde al kan ik Casper nog best aan de knutseltafel laten zitten met wat klei ed en zoals nu gaan we zo even een klein loopje doen naar de bakker.
Als ik hem vraag wat hij wil doen… dan is het standaard "spelen met Silke/Floor/Qui/Nelleke…Als ik dan doorvraag en vraag, die zijn er niet, wat zou mama voor je kunnen doen, of samen met jou kunnen doen, dan roept hij dingen als “naar de Dierentuin!” of “Naar opa en oma” Dat laatste doen we ook wel wekelijks 1 of 2 keer, maarja opa en oma hebben niet altijd tijd voor hem natuurlijk.
Gisteren zei hij toen ik vroeg wat hij wilde doen “ik zou wel naar Parijs willen mama… :mrgreen:” Toen ik vroeg waarom dan… “nou “gewoon” de Eiffeltoren zien” whahahahaha
Tja, daar sta je dan met je mond vol… :lol:
oooh hoe herkenbaar… onze ging naar het kdv dus was altijd weg als ik ook weg was, maar wat heeft ze de boel geterroriseerd en nu ze op school zit is het een engeltje thuis… een genot om haar te hebben als dochter. toen ook wel hoor, maar wat was dat moeilijk…
k kan je geen raad geven… zelf heb ik het maar gedaan met mijn overleefmodus aan.
Hahaha lekker ventje! :inlove: Wel lief samen naar Parijs maar het is zo ver rijden. Dan maar de Eiffeltoren nabouwen van Lego? :lol:
Terroriseren… nee dat herken ik dus niet… echt niet :think: Het is niet zozeer dat hij vervelend word en ik de hele dag loop te mopperen op hem. Het is meer dat ik merk dat hij heel verdrietig word, zich diep verveeld en hij word er erg hangerig en claimerig van. Ik vind het echt zoooo sneu als hij dan helemaal overstuur binnen drupt in de wetenschap dat zijn vriendjes allemaal al naar school zijn.
Hij voelt zich gewoon erg eenzaam denk ik… mama is nu momenteel een surrogaat teddybeer iets… 's middags is het echt… “chootje?” en dan wil hij op schoot… maar dan gaat hij wel lopen klieren op den duur…
En het is de hele middag bij alles wat je aanreikt aan mogelijkheden… “nee, dat wilt ik niet” om 5 tellen later te verzuchten “ik heb nikssss te doe-oeennn”
Daar word ik dan naar het eind van de dag toe wel wat kriegelig van…
Oef das wel herkenbaar! Hier wil kindlief de hele dag wel wandelen… :shifty: maar mama kan dat niet meer helaas voor hem.
Tripje supermarkt en bakker is voor mij al genoeg maar voor hem niet. En binnen…wil ie vierkante oogjes kweken als het aan hem ligt. :wall: Nu ben ik op het moment wel iets makkelijker met tv kijken (mama even liggen en hij ernaast met een tekenfilmpje) maar genoeg is ook genoeg. En waar hij anders naar de supermarkt gaan en naar de bakker wel een feestje vind is het nu natuurlijk niets aan. Ze voelen het gewoon en gaan je grens opzoeken. En aan het eind van de dag heb je zoiets van pffff het is eindelijk bedtijd! :oops:
het terroriseren kwam ook meer omdat ik op dat moment ook niet meer de moeite had en het zelf niet meer kon om haar positief te moeten benaderen.
Een gelukje, je gaat na de zomer toe.
Ik herken je probleem. Hier waren de laatste maanden voordat J. naar school mocht een hel, hij had het echt enorm moeilijk, met de dagelijkse driftbuien en woede-aanvallen als dieptepunt :?
Als eerste zou ik stoppen met vragen ‘Wat wil je doen?’ Je geeft aan dat hij telkens hetzelfde antwoord geeft (met vriendjes spelen), een antwoord wat ook voor hem frustratie oplevert want dat is nu net het éne dat hij niet kan doen. Geef hem twee of iets meer opties en laat hem kiezen, dat is wellicht minder vervelend dan de confrontatie met het feit dat iedereen op school zit en hij niet.
Hier had ik op den duur een soort van rooster gemaakt (waarbij gezegd moet worden dat ik 1 kind heb en dus al mijn tijd voor hem had, met 4 is dat een ander verhaal natuurlijk) :'s morgens gingen we naar buiten, iets actiefs doen, de middag was voor de thuisactiviteit waarbij het beide echt dingen moesten zijn die genoeg uitdaging boden. En we deden (doen) dan ook echt dingen waar hij veel in kwijt kon. De sloot leeg vissen met een schepnetje omdat er zoveel afval in ligt. Hem foto’s laten maken met een digitale camera en op een later moment een collage maken van zijn zelfgemaakte foto’s. Zelf een recept laten bedenken en met enige begeleiding laten koken. Zelf een vlieger maken en gaan vliegeren. Van oud hout uit de schuur iets proberen te bouwen. Als het maar een combinatie was van zijn handen en zijn hoofd gebruiken, dan ging het het best. Daarnaast in jouw geval: andere vriendjes gaan maken, er zijn vast wel meer kinderen in de buurt die nog niet naar school gaan? Vriendjes van de ex-PSZ wellicht?
hier hetzelfde verhaal.
Helemaal oplossen kan ik het niet denk ik, want hij is gewoon aan school toe, maar ik heb wel een paar nieuwe uitdagingen gevonden die hij wel erg leuk vindt.
Leren fietsen. Daar is hij weken mee bezig geweest en nu kan hij dan fietsen. En elke dag wil hij wel een stukje fietsen met mama.
Samen met mij een boodschappenlijstje maken door middel van plaatjes en dan samen met mij boodschappen doen. Ik duw dit keer het kleine karretje (is hij veeeeels te groot voor) en hij zoekt de boodschappen. Hij vindt dit helemaal het einde en nu doe ik dus elke dag boodschappen maar dan net wat anders dan gebruikelijk. Meer bezigheidstherapie dan noodzaak, maar we gaan op de fietsen heen en weer en dan nog de boodschappen … zo een uur verder.
Verder laat ik hem ook wel met leeftijdsgenootjes spelen onder schooltijd. Hij zegt zelf met wie hij graag wil spelen en dan spreken we wat af. Vaak doet hij dit op het schoolplein bij zijn broer. Dan rennen gelijk alle peuters op elkaar af en wordt er echt al afgesproken om te gaan spelen. Alleen maar handig voor straks op school. Ik merk dat hij behoefte heeft aan contact met leeftijdgenootjes en niet meer alleen met mama.
Zijn er geen andere peuters waar hij mee af kan spreken? Broertjes of zusjes van vriendjes/vriendinnetjes van je andere kinderen?
Dat leren fietsen zijn wij nu idd ook druk mee… Dagelijks boodschappen doen red ik echt niet helaas… maar wel 2x per week extra, inplaats van alleen op zaterdag alles in 1 keer.
En verder zijn de meeste buurkindjes van rond zijn leeftijd al naar school. Hier in de straat is verder alleen nog een meisje van 3 waar hij geen klik mee heeft en een meisje van ruim 3 aan de overkant die maar 2 dagen in de week thuis is, de rest zit ze op het KDV.
We zijn inmiddels aan het timmeren en zagen geslagen en dat vind hij dus wel erggggg leuk. Hebben een echte zaag gekocht, de kleinste die ze hadden en daar zaagt hij plankjes en latjes mee af die hij vervolgens met spijkertjes aan elkaar timmert… zo heb ik van hem al een “kerstboom” een “vaas” en een “goenenkast” gekrijgt en mama is heel blij met deze items die op de 1 of andere manier toch wel allemaal doen denken aan op elkaar gestapelde plankjes en balkjes… 8) :inlove:
Figuurzaag hebben we ook, maar dat is te frustrerend… gewoon beetje rechtaan zagen vind hij nu nog hetleukst.
En we zijn aan het papier mache-en… hij houd niet zo van knutselen, maar het papier mache heeft hij helemaal ontdekt…
hier ook één die niet van knutselen houdt, maar wel van smeren :mrgreen:
Timmeren is hier ook in trek. Als afwisseling gaan we zijntimmerwerkjes ook verven.
Het weer werkt niet echt mee, maar als het wat beter wordt is een waterbak/tafel ook iets waar hij vrij lang zoet mee is (zo’n ding waar bootjes in kunnen). IK kan hem wel gelijk onder de douche zetten, want op het laatst is het een moddertafel en hij een moddermonster, maar in elk geval weer een hoop lol.
En als de school uit is dan? Kan hij dan bv. op woensdagmiddag en/of vrijdagmiddag met een kindje afspreken? Wij gaan regelmatig bij andere kindjes spelen. En zoon blijft ook regelmatig daar en ik ga naar huis.
Fer is er ook echt aan toe om naar school te gaan. Er zijn nog maar weinig dagen dat we heel de dag thuis zijn, terwijl dat voorheen echt minimaal 2 dagen per week was. Wij gaan ook iedere week naar oma, naar het tuincentrum met groot speeltoestel bij slecht weer en bij mooi weer naar de dierenweide met speeltuin.
Na schooltijd is het probleem niet hoor, dan vermaakt hij zich al prima met de in huis aanwezige kinderschare… grote broer, grote zus en idd… alle dan wel aanwezige buurvriendjes.
Maar die buurvriendjes gaan dus wel naar school en maken ook al wel speelafspraakjes, dus soms is iedereen aan het spelen, maar niet met hem.
Wij doen ook wel van alles, gaan naar tuinland waar ze idd een speelding hebben, maar ik kom er ook weer niet wekelijks.
Donderdags is hier meestal het grootste drama, das echt een dag dat hij zich stierlijk verveeld…
Het gaat alwel beter nu we idd wat meer plannen en ik ook spullen heb gehaald voor zijn interesses, maar het blijft bij tijd en wijle lastig, hij wil zoooo graag naar school dat het soms gewoon sneu is…