wat doen andere school op toch niet

hallo,



ons meisje van bijna 7 is een rustig meisje en laat zich snel aan de kant zetten of wil zich niet opdringen.

nu was ze helemaal op haar plek op school en ze was zo ontzettend lief, maar nu…

sinds een paar maanden is een meisje wat haar vriendinnetje was aan het pesten en trekt meer kinderen van de klas mee om tegen ons meisje te zetten dit ook wel aan de juf aan gegeven maar het helpt niet echt.

thuis is ze van rustig en vrolijk na druk wild en grote mond gegaan we herkennen haar niet echt.

ze durft op school niet voor zich zelf op te komen en pikt alles de juf kan het niet steeds in de gaten houden de klas is behoorlijk gegroeit van 22 kindjes na bijna 30 :shock:

nu begin ik me de laatste tijd in mn onder bewustzijn toch wel te ergeren eraan.

de school hadden we gekozen om zn normen en waarden lekker klein en gemoedelijk.

maar nu begin ik te twijvelen of dit wel de juiste kueze was, de school is nu in 2 jaar tijd van 210 kindjes na bijna 300 gegaan en dus erg in trek nu.

nu heb ik eens gekeken bij de school een dorpje verder op ( wij wonen op de grens en mogen ook dus na dat dorp) zelfde leerstof, normen en waarden zelfde onderwijs alleen heeft deze school in totaal geen 300 maar net geen 100 leerlingen wat een heel verschil is en ook meer aandacht zo betekenen.

ons meisje wordt nooit gevraagt voor feestjes, klassen rond met tractie en zo en dat heeft ze zelf ook behoorlijk door en zo zielig om te horen en zien vorlijk thuis komen mama die was jarig maar… ik mocht niet mee klassen rond of ik mag weer niet op het feestje komen.



wat is wijsheid mijn gevoel zegt nu zijn ze nog jong en is de keuze misschien makkelijker gemaakt na de andere school en beter nu doen dan als volgend jaar de 2e ook heen gaat.



kwa afstand is het een 500 meter meer.



maar wat zouden jullie doen?



ik heb de school na gekeken op de onderwijsinspectie en staat goed aangeschreven net als de school waar ze nu zit.



hoor graag jullie mening of wat jullie zouden doen?

Ik zou terug gaan naar de juf, opnieuw het gesprek aan gaan en kijken wat jou dochter nodigt heeft om in haar klas goed te functioneren en daar op in zetten.



Nodig de pestkop eens thuis uit samen met een vader/moeder en maak het onderwerp bespreekbaar.



Misschien zou een sova training is voor je dochter zijn?



Weglopen door naar een andere school te gaan vind ik geen goede oplossing, op andere scholen zitten ook pestkoppen en dan…?



Het lijkt me hartstikke moeilijk om je kind zo te zien, je wilt haar beschermen en het voor haar opnemen. moeilijk hoor :hug:

Wat rijstkorrel zegt! Opnieuw naar de juf, net zo vaak als nodig is, en inderdaad een sovatraining, en wie weet een sport als judo of karate of zo? Iets waardoor ze zich sterker en weerbaarder kan voelen… Iets dat haar zelfvertrouwen geeft, kan al veel doen voor een kindje…



Ik zou niet gauw van school veranderen, moet ik zeggen. Vaak worden kindjes dan vaak nog onzekerder, omdat ze dan helemaal alleen op een nieuwe school, met nieuwe kindjes, en een nieuwe ‘pikorde’ terecht komen, waar ze hun plekje maar weer moeten zien te bevechten…



Succes! :hug: :-*

In eerste instantie sluit ik me bij mijn voorgangers aan. Uit ervaring weet ik dat een juf - ook in een klas met 30 kinderen - pesten wel degelijk adequaat kan aanpakken. Het heeft heel veel met de cultuur op school te maken. Hoe ga je daar met elkaar om. Hier in het dorp meent school dat ze daar niet verantwoordelijk voor zijn :wall:



Maar…ook hier ervaring met pesten. Zelf ben ik lang gepest op de lagere school. Ik zou willen dat mijn ouders me naar een andere school hadden gedaan. Mijn oudste werd hier in het dorp gepest. We hebben er bovenop gezeten, maar het hielp niet. Nu waren er veel meer problemen, maar dat pesten heeft me altijd erg aangegrepen. Wij zijn toen wel naar een andere school gegaan. Al was pesten niet de directe reden, het speelde wel mee. We hebben er heel lang over nagedacht. Het is niet niks om van school te wisselen. Op die andere school ging het eerst ook niet goed. Ze was toch heel kwetsbaar geworden. En ze kwam natuurlijk in een bestaande klas waar vriendjes en vriendinnetjes elkaar al gevonden hadden. Het is heel moeilijk er dan tussen te komen. Maar die juf heeft dat heel goed aangepakt. Pesten nam ze heel serieus en terecht.





Het breekt je hart. Je wilt je kind zo graag gelukkig zien. Wij zijn ook zelf met onze dochter bezig geweest. Wat doen ze, wat kan jij doen. Geprobeerd haar weerbaarder te maken, dat heeft wel geholpen. Praten met andere ouders had hier helaas niet veel zin. Maar het is zeker de moeite waard.