Wat doe je met/waar laat je het teveel aan speelgoed?

Ik heb net het speelgoed op zolder eens uitgezocht en het is verschrikkelijk… zoveel… Merendeel is gekregen met geboortes, sint, kerst, verjaardagen en een paar dingen heb ik via mp of zelf gekocht. Maar ik vind het zo gruwelijk teveel!!! Ze kunnen toch niet met alles spelen. En dan heb ik met de geboorte van jongste al een deel op mp gezet, maar dat is zo’n gedoe.

Ze hebben nu beneden:

mand duplo

mandje houten trein en wat houten blokken

kast met daarin spelletjes, puzzels, tekenspullen en boekjes

en bakken in diezelfde kast met groot speelgoed, allerlei klein spul, poppen/verkleedspul en little people en dan voor de jongste in de la van de box (daar komt straks een opebergbankje voor) Los dan alleen een tafeltje, keukentje (toebehoren erin) een “speelplank” en poppenwagen en buggy. Beneden is het prima georganiseerd, ze spelen lekker afwisselend en trekken dan weer eens die vak of dat deurtje open en is het niet teveel. Een deel heb ik namelijk naar zolder gedaan zodat het beneden gedoseerd is (maar ja dan heb je daar ineens weer zoveel…) Op kamer oudste 3 doosjes, 1 met playmobil, 1 serviesje en 1 diertjespuzzel, ook prima. Maar… en nu komt het… op zolder staat zoveel dat ik geen idee heb wat ik ermee moet. Ik heb 2 dozen met spullen waar ze nu nog te klein voor zijn. Dus 1 voor de oudste (ooit gekregen enz) en 1 voor de jongste (doorgeschoven van de oudste) Dat komt vanzelf wel een keer aan bod. Dan nog wat losse grote dingen die ze ter afwisseling krijgen; boerderij lp, kasteel lp, winkeltje hello kitty, stokpaard. En dan heb ik dus nog een grote mand met spullen ter afwisseling voor beiden. Zo kan ik eens wat speelgoed doorwisselen, maar ergens is het grote onzin :oops: Nu heb ik op zolder een doosje waar ook wat spul in zit, daar spelen ze mee als ik de was doe enz (daar staat ook het hobbelpaard) maar wat doe ik er allemaal mee??? Bewaren en echt afwisselen? Heeft dat zin? Of weggeven, kringloop enz??? Help!!



Hoe hebben jullie het georganiseerd, waar staat welk speelgoed, hoeveel heb je en wat doe je weg en vooral waarheen?



Hier zijn vast al meer topics over, maar heb nog geen topic gevonden met een doel voor al dat speelgoed :oops: :mrgreen:



Edit beheer: huishoudelijk—>keukentafel

Tja, ik zou bij teveel speelgoed, toch echt e.e.a. wegdoen. Oftewel, verkopen of spullenhulp. Ik weet niet hoe oud de kinderen zij, maar wellicht kan je ze er zelf in betrekken (vertellen over kindjes die geen speelgoed hebben, en ze elke 3 dingen laten uitkiezen om weg te geven ofzo?)



Er komt nl. ook elk jaar weer van alles bij…



Afwisselen lijkt me ook nog niet zo’n slecht idee hoor. Iets van zolder naar beneden en andersom. Alsof ze opeens nieuw speelgoed hebben.



Wij hebben nog niet zo heel erg veel speelgoed. Mijn stiefzoontje krijgt voor zijn verjaardag (april) vaak buitenspeelgoed en met Sinterklaas vaak dingen voor binnen. Maar goed, met 1 kind heb je natuurlijk sowieso veel minder speelgoed. Straks met de kleine erbij zal het ook wel sneller gaan. Gelukkig hebben ze allebei grote slaapkamer :wink:

Wij hebben hier van die ladekasten met doorzichtige voorkanten van Leen Bakker. Er staan 1 brede en 1 hogere smallere kast. In de brede zit al het Little people spul in, maar daar speelt ze op het moment helemaal niet mee. Nu is het maar Barbies, knuffels en andere poppen. Owja en de boerderij met toebehoren. Dus Little People gaat binnenkort naar 1 kleine la, de rest gaat de zolder op voor een maand of 2. Dan wissel ik hier weer om.



Is een oproepje hier op kok niks bij “aangeboden”?

tot nog toe is het hier helemaal te behappen.

Tuurlijk met 3 kids in deels andere interesse fases is het totaal wel meer als met 1 kind, maar we knallen hier nog niet de keet uit :lol: .



Als er straks een moment komt dat we wel echt teveel voor een bepaalde leeftijd hebben of een bepaalde fase ontgroeien… dan ga ik denk ik deels proberen te verkopen (oa Little People al zal ik de boerderij bijv. willen bewaren) en ik hoop dat mijn broertje en schoonzus ook ergens in de komende jaren papa en mama worden en dan kunnen we vast een neefje of nichtje er nog heel blij mee maken :inlove:



En anders zijn er altijd nog de psz, het kdv, de kinderafdeling in het zhuis die je ook heel blij kan maken.

Hier gaat het voorlopig bij opa en oma op zolder en dan gaan we in april met koninginnendag wel weer staan :shifty:



Even denken…



Aniek: barbies, petshop zooi, baby born spul, 2 ikeatassen vol knuffels (en ze zijn haar helaas allemaal even lief :roll: ) mini my little pony met speelkasteel, hello kitty speelsetjes, een poppenwagen, een poppenkinderstoel, een buro met cd-speler en dan ook dus nog een kast vol boeken en cd’s Omdat ze niet met doosjes van de cd’s om kan gaan hebben we die al in zo’n verzamelalbum voor in een auto gedaan, werkt meer dan prima!

En dan zwijg ik nog maar over de losse prullaria, sprekende en lopende hondjes, verkleedkleding en feeen/princessenzooi.



Peter: houten treinbaan (kist vol) Hotwheels spul (kist vol) met auto’s

ladingen en ladingen duplo (4 ikea kratten vol) inclusief een duplo trein.

Thomas take-a-long treinbaan (die mag dus weg en gaat naar oma en opa voor de rommelmarkt) Een bak vol dino’s en bijhorende dingetjes.

Boeken, een hele serie mercedes tijdschriften, bak vol kapla, 3 planken vol playmobiel en hij begint nu in de lego fase te komen dus ook 1 plankje nu met lego atlantis.

Ook hij heeft verkleedspul en losse rommel… zeker goed voor een lade of 4.



Mies: Little people, boerderij, bus, paardenstal en garage, Grote kist weber autobaan met garage en auto’s (speelt hij ook veel mee)

Kookspullen van plastic, knuffels, thomas de trein met afstandsbediening en auto’s



Beneden de knutselspullen, een berg auto’s, vormenstoven, houten puzzels, foampuzzels en echte puzzels en spellen en 2 bakken vol kid-k’nex.



Ze willen t 1 en ander opruimen en daar moet dan lego en playmobiel voor in de plaats. En nog meer knutselspullen.

T mag van mij, maar dan moet er dus echt echt eerst wat uit voor er weer wat bij mag.

En ze mogen van mij niet alles…

Ze hebben bijvoorbeeld playmobiel en duplo en lego en knex… heb nu gezegd… duplo word gehalveerd, gaat naar Mies en suus en dan gaan jullie verder met lego. Dan moet de duplo wel echt bij mies en suus blijven.



en dan hebben we in de tuin nog zo’n tuinkussenbox vol buitenspeelgoedprullaria :shifty:

Ik vind het lastigste nog wel dat het allemaal zulk mooi speelgoed is :lol:

Ik heb nu een aantal dingen waar weinig mee gedaan wordt maar wat ik gewoon nog wil bewaren.

Dingen als little people en zo heb ik allang weggedaan kringloop) en op zich valt het nu erg mee.



We hebben beneden een houten kasteel staan, twee dozen kapla en twee dozen lego. Daar spelen ze alledrie mee.

Voor mijn dochter een poppenwagen, bed en stoeltje met serviesje.

Verder staat er nog een prachtige houten boerderij met grote verzameling ostheimerdieren, waar mama verliefd op is maar nog maar erg weinig mee gespeeld wordt…



Valt eigenlijk best mee toch? En toch is het bij elkaar zoveel!



Boven heeft dochter nog een poppencommode, poppenwieg en grote bak verkleedspul/kroontjes enz. De jongenskamer staat nog een groot poppenhuis (als je interesse hebt… ik wil er vanaf!), twee dozen houten treinbaan (ook al zo mooi speelgoed), een playstand en een doos playmobil (waar ze nauwelijks mee spelen). Ook nog zo;n ikeakast met autootjes, muziekinstrumenten en ander klein spul.

En achter t schot staat de te kleine poppenwagen, loopfietsje, blokkenkar, blokken, duplo, enz.

Hier hebben de kids vrl veel troep…gratis dingetjes die ze gekregen hebben, speeltjes die je ergens spaart of krijgt (supermarkt bijv). Veel knuffels…heeeeeel veel knuffels…

Babyspeelgoed. Het is niet eens dat ze van ons veel krijgen…na 5 jaar is het gewoon bij elkaar heel veel.



De echte waardevolle (emotionele ook) spullen bewaren we…deel staat nog in de kamer van de jongens,maar een deel gaat ook naar zolder.

Bijv. de babyspullen van Lamaze, vrnl gekregen van schoonzusje…

Die wil ik niet wegdoen. 1 doos babyspeelgoed voor als er een keer een baby op bezoek is (of misschien voor later) kan geen kwaad.



Maar verder…Jo heeft vrnl playmobiel en grote ton duplo (voor beide). Beide heren hebben veel auto’s. In de gang staan 2 grote curvertonnen met los speelgoed. In tonnen en mandjes zitten puzzels en andere dingen weggewerkt. Knutselzooi staat in de gang op een hoge plank in manden.



Alleen het playmobiel staat momenteel uitgestalt in de slaapkamer en woonkamer…beide op een plank,zodat je het snel weg kan halen als je even moet zuigen. Daarnaast staan kleine ladeblokjes (plastiek),voor het losse playmobielspul. Snel weggewerkt…voor elke serie een eigen laatje…



Verder staat alleen het keukentje in de woonkamer naast het speeltafeltje. Eli heeft onder de kast een lage curverton met houten treinbaan die snel weggewerkt is als het moet.



Op hun kamer hebben ze nu wat manden en (schat)kisten voor kleine speelgoed, verkleedkleding en 1 voor wat oud lego van mijn man…



Als iets nog waarde heeft,maar moet wel weg,dan gaat het te koop op MP. Anders kijken we of we iemand in de familie of vriendenkring er nog blij mee kunnen maken.

Anders…gaat het gewoon WEG. Heb toevallig pas 3 grote tassen met babyspeelgoed en bende naar de kringloop gebracht…

Ze krijgen al zo veel…wilde nog voor de verjaardagen veel weg hebben,want het stapelt maar op zo.



Beide kids mogen best iets flink uitbreiden,maar het is niet zo dat ze EN playmobiel EN Litte people EN andere zaken hebben.

Heb ooit bewust gekozen bepaalde dingen NIET te gaan vragen.

Jo heeft veel dulpo, veel playmobiel,maar verder niets…

De houten treinbaan speelt Eli tegenwoordig veel mee en hebben besloten dat hij zijn Thomas de treinbaan mag gaan uitbreiden,want hij speelt er wel ERRUG goed mee. Hij kreeg onlang een klein baantje van mijn ouders.



Heb geen moeite met weggegeven of weggooien…uiteraard zal het playmobiel, dulpo,treinbaan nooit weg gaan…maar de rest…gewoon weg!



Misschien heb ik qua spelen 2 makkelijke kids…ze kunnen heel lief spelen en hebben veel fantasie…Eli begint dat nu pas te leren,maar merken aan die Thomas baan dat hij het echt leuk vind. Voor het eerst eigenlijk.



Man heeft vd week een grote zwarte opbergbox gekocht voor in de tuin. Daar zit nu al het buitenspeelgoed in. Vrl ballen, inhoud van de waterbaan en een kegelspel…



Komende 2 zondagen zijn de heren weer jarig…hoooooop dat ze niet al te veel losse bende krijgen,maar zij zijn blij met alles…

Mijn kinderen spelen bij opa en oma altijd met ons oude speelgoed en ze vinden het leuk, want het ziet er bijzonder uit, je kunt het nergens anders krijgen :mrgreen: bij mijn schoonmoeder liggen poppen van 45 jaar terug, en ze vinden het leuk. Mooi dus.



De ervaring hier is dat de oudste steeds minder speelt beneden en dat scheelt veel zooi!

Gisteren heb ik 2 rolbakken gekocht. In de ene zit het playmobil, deksel erop en weg. In de andere zit het rommelspul: Lego, dino’s, auto’s, dieren etc.

Er staat een tafeltje naast met knutselspul.

Een oventje gevuld met knuffelbeesten… Een wheelybug en dat is het.

Sal heeft in de box een mandje, daar zit haar speelgoed in en dat haalt ze eruit, op zich al een goed spelletje :mrgreen:

En de rest staat boven op hun kamers. M :mrgreen: :mrgreen:

Hier staat een deel in de woonkamer (bak duplo, bak met treintjes, bak met auto’s en diversen, bak met poppen en diversen, bak met little-people en dat staat dan in mijn opge-offerde buffetkast :mrgreen: ) een deel in Mik zijn slaapkamer (bc Knexx en “gewone” lego, dat kan niet beneden omdat Tes alles in de mond stopt)



Een deel op zolder en dat gaat 1x er jaar naar de rommelmarkt (lego en barbies tzt zal ik nooit weg doen) en 1x in de zoveel tijd zoek ik alles uit, gaat weer wat naar zolder, gaat vaak heel wat in de otto, wat kapot en/of incompleet is en zo houd ik het een beetje bij.

@marloes vip wrote:

Wij zijn niet van plan iets te bewaren voor later.




Hier wel, als ik kijk hoe onze jongens lekker spelen bij opa&oma met ons speelgoed van vroeger…de volgende keer als we bij opa&oma zijn en het regent… ga ik met de oudste de legobakken erbij pakken en de boekjes en proberen mijn oude ziekenhuis in elkaar te zetten :lol:

Duplo hebben mijn ouders een deel van bewaard, net een bak(je) vol. Prima om bij opa&oma mee te spelen :thumbup:

Ook de oude (en in mijn ogen de leukste!) FisherPrice garage hebben ze nog en spelen ze heeeel veel mee, met de autootjes van mijn broers.



Nou scheelt het… het oude bed van mijn broer heeft heel veel opbergruimte onder de lattenbodem en dat is het enige bed dat nooit mee uit huis is gegaan… daar heeft het spul jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren gelegen.

Toen onze oudste geboren was is mijn moeder netjes gaan sorteren en doen en staat het in te grijpen bakken achter een kastdeur op de logeerkamer.

Voor mij heeft bepaald speelgoed ook echtwel emotionele waarde…

Zoals de houten treinbaan; eerste deel kregen ze van mijn inmiddels overleden oma, maar staat voor mij ook een beetje voor de peuter/kleutertijd van mijn knullen.

Het eerste-verjaardagspoppenwagentje van mn dochter… ook zo een die ik denk ik nooit wegdoe.



Voor haar heb ik nu mijn oude poppenwagen opgeknapt, de bekleding was verkleurd maar verder nog prima, nieuw stofje erop en ze vindt het fantastisch. Bij oma staat ook ngo mijn oude poppenbox en bedje, vindt ze ook heel erg leuk om mee te spelen en k ben zelf blij dat het er nog is, ze hebben het met veel liefde samen gemaakt, op de avonden voor sinterklaas. Heerlijk toch?

@Lune wrote:

Voor mij heeft bepaald speelgoed ook echtwel emotionele waarde…

Zoals de houten treinbaan; eerste deel kregen ze van mijn inmiddels overleden oma, maar staat voor mij ook een beetje voor de peuter/kleutertijd van mijn knullen.

Het eerste-verjaardagspoppenwagentje van mn dochter… ook zo een die ik denk ik nooit wegdoe.



Voor haar heb ik nu mijn oude poppenwagen opgeknapt, de bekleding was verkleurd maar verder nog prima, nieuw stofje erop en ze vindt het fantastisch. Bij oma staat ook ngo mijn oude poppenbox en bedje, vindt ze ook heel erg leuk om mee te spelen en k ben zelf blij dat het er nog is, ze hebben het met veel liefde samen gemaakt, op de avonden voor sinterklaas. Heerlijk toch?




hoewel ik geen dochter heb (wat niet is kan nog komen :lol: ) baal ik ook nog steeds dat de door mijn opa gemaakte poppenwieg weg is… zelfs al zou ik helemaal geen dochters krijgen… die wieg heeft mijn opa ooit met veel liefde gemaakt. Alles met de hand gezaagd en geschuurd en alles met hout/lijmverbindingen in elkaar zodat er geen zicht- en voelbare schroeven in zaten en de wieg gewoon blank hout kon blijven…



Sommige dingen hebben idd een emo waarde die mij de opslagruimte wel waard is.

Heb in de zomervakantie een aantal dozen vol speelgoed uitgestort over de vloer om mezelf te dwingen te sorteren. Meer dan de helft is weg, ik was bijna blij als iets een beetje stuk was want dan kost wegdoen me minder moeite…

Maar goed, heb nog steeds de Bart Smit thuis geloof ik, vooral mijn dochter is aan alles gehecht (gut, van wie zou ze dát nou hebben :mrgreen: ) plus dat ze oud speelgoed van mij heeft (barbies, een barbiehuis dat mijn lievelingsoom die al 30 jaar dood is heeft gemaakt, poppen etc.).

In de huiskamer staan (in bakken op de grond): houden trein, véél en compleet met tunnels etc., lego, playmobil, knikkerbaan en auto’s.

Eigenlijk te veel maar ze zijn zo snel groot dus ach…



Over bewaren gesproken, mijn supergeorganiseerde schoonzus haalt altijd speelgoed naar beneden als wij er zijn (haar 3 kinderen zijn volwassen inmiddels). Zij heeft een bak lego, stuk of 10 spelletjes, een bak met autootjes, poppetjes en andere leuke frutsels, en een bak met barbieachtige dingen. Verder als ik me niet vergis van ieder kind een bak met favoriete speeltjes om mee te geven en die staan opgeslagen in de schuur.



Wat ik heb gesorteerd inmiddels is 1 bak met babyspeelgoed (rest naar de kringloop gedaan, kostte moeite). Heb nog een lange weg te gaan vrees ik.

lid worden van een speel-o-theek scheelt veel :thumbup:

Hoi,



wij hebben in de zomervakantie ook flink uitgezocht en zijn er mee op een vlooienmarkt gaan staan. Van elf tot drie was dat en we hebben echt zo veel verkocht, de gekste dingen. Van badjasjes, tupperwarebakjes tot bergen speelgoed, puzzels en spellen. Geeft ruimte in huis en in mijn hoofd.

Mijn man heeft zijn speelgoedauto’s en playmobil allemaal jarenlang bewaard. Van zijn eigen jeugd nog. Dingen als het playmobilkasteel zijn echter alsnog naar de stort gegaan want het was gewoon verteerd. Babylego is al verkocht en wanneer ze uit de duplofase zijn gaat het ook weg.



Zelf had ik mijn litle pony’s bewaard en mijn barbies. Nou die zien er niet meer uit, verkleurd, ouderwets en gewoon niet leuk meer. Heb het aan mijn zus mee gegeven zodat haar meiden er later bij mijn ouders mee kunnen spelen. Wij zijn niet van plan iets te bewaren voor later.