Wat doe je als er geen klik is tussen je kind en de juf?

Hier een met de dag verdrietiger wordende mama.

Peter vond naar school gaan spannend, maar hij keek er ook erg naar uit.

We wisten 5 maanden ervoor al welke klas hij zou komen en welke juffen hij zou krijgen en iedereen zei… oh, dat zijn de 2 leukste juffen van school.

Dus we waren vol vetrouwen.

Na de herfstvakantie was het dan zover, hij mocht naar school en… viel met zijn neus in de ongelukkige boter.

De juf die 3 dagen van de week voor haar rekening neemt, 2 lange en 1 korte, had haar knie geblesseerd en was ziek thuis. Dit duurde echter week na week en tot de kerstvakantie heeft dit geresulteerd in heeeel wat invalkrachten, de 1 vrolijker en vriendelijker dan de ander, maar in elk geval voor een jongetje van 4 die net begint heeeeeeeeeel verwarrend.

Uiteindelijk hebben ze 2 weken voor de kerstvakantie een vaste vervanger gevonden… Juf K. (geen narigheid, ze heet gewoon K.)

Ze is er 1 van de oude stempel, kijkt altijd alsof ze net doornen heeft gegeten en als je iets verteld trekt ze bijna altijd enigzins misprijzend/spottend haar neus op.

Vanaf dag zei mijn intuitie mij dat het niet een juf zou zijn die bij Peter past, maar goed, dat was de eerste indruk, we zouden wel zien.

Geen onvertogen woord gezegd en gewoon enthousiast gedaan.

Maar na een week of wat met Juf K is me duidelijk dat het absoluut niet klikt tussen Peter en Juf K. Ze heeft vaak wat ze zeuren over hem, vind hem een dromer en zegt dat hij niet luisterd.

Het nare is dat wij bij aanvang van school een gesprek hebben gehad met de originele juf die hij zou hebben en toen hebben aangegeven dat we wel wat zorgen hadden over de grote van de groep en dat Peter voor nieuwe dingen wel even warm gemaakt moet worden met wat extra uitleg en aandacht en dat we niet wisten of dat kon in zo’n grote klas.

Maar er was een klassenassistent en juf zag geen probleem. Peter droomt namelijk idd weg als hij zich verloren en ongezien voelt.

Dat dit dus dagelijks gebeurt bij Juf K, geeft ons dus al duidelijk aan dat ze niets met Peter specifiek doet, geen aandacht, ze laat hem maar en moppert vervolgens dat hij niet luisterd en nogal een dromer is.

Dat dagelijks moeten horen als moeder is op zich al vervelend, maar inmiddels gaat Peter dus met zware tegenzin en ware rellen in de ochtend naar school. Ik krijg hem nog amper mee. Op de maandag en vrijdag als de andere juf er is, die hij ook zou hebben, gaat het wel goed. Dan gaat hij met plezier naar school en is enthousiast.

Het is echt alleen met de invalster.

Vanmorgen brak mijn hart echt… sinds hij terug is van de kerstvakantie moppert hij dat hij van juf K steeds maar tussen 2 meisjes in moet zitten.

Normaal word er op gelet dat dit enigzins varieert.

Ik ben er op gaan letten of het echt zo was en idd… verrek… dagelijks zit Peter met links en rechts van hem 2 meisjes.

Gisteren had hij zelf zijn mond open gedaan en heel netjes aan juf gevraagd of hij ook weer eens naar een jongen mocht zitten. Juf keek vuil en trok gewoon haar schouders op. Dat maakte me nijdig, maar ik dacht… verrek, we zullen wel zien.

Vanmorgen weer op school… Jahoor… weer 2 meisjes naast hem en dat koppie vertrok…

Er word zo ontzettend gedaan alsof hij er niet toe doet, het is Peter maar, de dromer die niet luisterd en waar juf overduidelijk niets mee heeft en ik word er echt verdrietig van.

Hoe pak ik dit nu aan, ik zou graag een gesprek aanvragen, maar met wie dan, met de invaller? die ws toch weer weg gaat over een maand of 2 max, of met de andere originele juf van Peter dat Peter dreigt onder te sneeuwen in de klas als juf K op die klas staat?

Ik ben normaal niet op mijn mond gevallen, maar nu gaat het om iets wat me heel emo maakt en me hoog zit en ik weet het gewoon niet meer. :frowning:

Wat naar CELL.

Ik zou een gesprek aanvragen met juf K (zonder peter erbij).

Misschien is die juf ook wel helemaal niet op de hoogte van wat je met de originele juf hebt besproken.

En dat dwingt die juf in iedergeval om wat meer op hem te letten en ze weet dan het verhaal.

Daar zou ik in iedergeval mee beginnen.

En als die juf en niks mee doet zou ik naar het hoofd gaan. Misschien is het dan wel gewoon een slechte invaller en is het goed dat de directie er wat van hoort :wink: .

In principe zou ze niet eens hoeven te weten wat je met de andere juf heeft besproken. Zo ga je niet met kindjes om.

Ik zou dus zeker een gesprek aangaan. Zo snel mogelijk.

Ik zou in het gesprek ook natuurlijk vertellen wat je met die andere juf hebt besproken, maar dat zou voor mij niet het belangrijkste zijn in het gesprek.

Nieuwe kindjes moet je leren kennen. Die moet je de tijd en rust geven om te wennen.

wat knap dat peter zelf heeft aangegeven dat hij ook wel eens graag naast een jongen zou willen zitten!!! :clap: :clap: :clap:

Oh, wat sneu voor Peter.!

Ik kan me de situatie heel goed voorstellen, Laura heeft ook 1 juf waarmee de klik er niet zo is (maar gelukkig lijkt ze daar zelf niet erg onder te lijden en gaat ze wel met plezier naar school, en volgende maand komt er een nieuwe juf, dus we laten het maar even zo)

In jouw geval zou ik zeker wel een gesprek aanvragen, want er moet gewoon heel snel wat gebeuren, voordat Peter straks helemaal geen zin meer heeft in school.

Zou het niet handig zijn als allebei de juffen daarbij aanwezig zijn (ik bedoel de invaljuf, en de juf die op de andere dagen lesgeeft) - zodat ook de juf waar het wel goed gaat haar visie kan geven? Die kijkt er misschien weer heel anders tegenaan, en kan ook goed vertellen hoe Peter zich in de klas gedraagt.

En dan proberen om niet de juf aan te vallen, maar samen op zoek gaan naar oplossingen.

“het is me opgevallen dat hij op sommige dagen met tegenzin naar school gaat, hoe zou dat komen, welke indruk maakt hij in de klas, wat gaat er anders op de dagen dat hij wel plezier heeft in school�

Een ‘klik’ kun je niet afdwingen natuurlijk, maar misschien kan de juf wel bepaalde zaken veranderen (een keer naast een jongen zitten lijkt me in elk geval een simpele eerste stap! en misschien kan je zelf alvast wat meer concrete voorbeelden / verbeteringen bedenken).

Sterkte ermee!

Ik zou zeker actie ondernemen.

2 maanden max is voor ee mannetje van die leeftijd heel ang.

Heb het erover met de invalkracht.

Als zij er niets mee doet kun je de vaste leerkracht erbij halen, vraag haar anders eens naar haar ervaringen met Peter.

Mischien ziet zij Peter als een heel ander kind.

Als de invalkracht dan nog niets wil doen om het voor peter fijner te maken kun je het bij de directeur neerleggen.

Sterkte ermee :hug:

Ik zou er ook helemaal emo van worden, zo’n klein knulletje net naar school en dan zoiets :?

Ik zou ook zeker een gesprek aanvragen, met beide juffen. Misschien eerst met de juf waar het wel goed gaat, om haar visie eens te horen.

En als het geen zin heeft zou ik er niet voor schromen mijn kind thuis te houden, al is het maar alleen de woensdag. Lekker een dagje rust, even bijkomen en een dagje minder bij die juf.

Cell, wat ellendig!!! :hug:

Meteen aanpakken dit! Ik zou een gesprekje aangaan met de juf, en wanneer dit niet naar bevrediging verloopt met de schoolleiding. Het is gewoon van heel groot belang dat de wenning op school goed en veilig voelt, dat is bij jullie niet zo, en dus kun je het niet laten gaan. Is overplaatsen een optie?? En hoe zit het met de andere juf??? (die de andere dagen doet??)

Sterkte :hug:

waarom geen gesprek met beide juffen :think:

zo dat het misschien voor jullie beide het gevoel is dat er 1 persoon is die geen partij kiest en wat miss. wel met een goede oplossing kan komen :slight_smile:

maar ik zou ook al is het maar “voor” 2 maanden dit zeker aankaarten…

ik zou idd. zo snel mogelijk een gesprek aanvragen met de juf.

zonder hem zodat je het er echt goed over kunt hebben.

kijk idd. ok even hoe lang het gaat duren. 2 maanden is voor een kleuter van 4 toch wel een hele tijd!

en zijn zin moet natuurlijk niet zo bedorven worden dat hij straks helemaal geen zin meer heeft…

mijn mannetje moet trouwens ook altijd tusse 2 meisjes zitten (in de kring dan) maar daar kan ik wel inkomen :shifty:

Nou, we hebben volgende week vrijdag een gesprek (kon niet eerder) met zijn originele juf van de maandag en vrijdag en de interne begeleider.

Een klein beetje al aangegeven hoe wij erin staan, juf hoopte wat handvatten te kunnen aanreiken en wie weet ook met interne begeleiding wat te kunnen doen.

De invaljuf gaat ws eind februari weer weg, dan is de vaste juf naar verwachting genoeg hersteld om weer te komen.

We denken er nu over om Peter dan de dinsdag en donderdag middag gewoon thuis te houden. Geeft hem iets meer ademruimte en haalt hopelijk wat druk van de ketel.

Ik hoop dat we hem wat kunnen helpen en ik denk dat ik hem volgende week dinsdag en donderdagmiddag zowieso thuishoud.

Ik houd jullie wel op de hoogte en bedankt voor de input zover :-*

ik zou hem idd. ook thuis houden. hij is 4 dus lijkt mij geen probleem…

Goed dat je het zo serieus aanpakt Cell…Ik had een kleuterjuf op mijn 5e die mij duidelijk liet voelen dat ik maar een raar kind was. Ben inmiddels 36, maar dat vergeet ik nooit meer.

De school waar mijn oudste naar toe gaat, is een andere maar uitgerekend zij werkt daar nu weer als kleuterjuf èn als IBèr. Toen hij daar begon, wilde ik eerst zeker weten dat hij niet bij haar in deklas kwam. Nu is hij 10 jaar, en ik heb al die jaren gezegd dat als hij ooit een IB`er nodig heeft, zij het niet zal zijn. Zowiezo merk ik aan mijn oudste hoeveel invloed een onderwijzer heeft. Hij is 2 jaar met tegenzin heen gegaan op de maandagen en dinsdagen, vanwege een meester waar hij niets mee kon. Nu heeft hij een meester waar hij zich heel goed bij voelt, en hij gaat nu ook echt met plezier heen. Wij gaan verhuizen, maar omdat hij zich zo goed voelt bij deze leraar, laten we hem groep 6 wel afmaken op deze school. Het kan dus echt heel veel invloed hebben als een leraar niet met een kind overweg kan, en zeker op een zon jonge leeftijd. Echt, ik ben nooit vergeten hoe het voelde.

Nou…

We hebben een fijn gesprek gehad. Juf probeerde echt mee te denken.

Ze had zelf al wel gemerkt dat school, Peter soms zwaar valt en dat hij erg moe lijkt te zijn.

Aan de invaller kon ze niet heel veel doen, al ging ze wel wat achtergrond met de invaljuf doornemen en kijken of ze die juf wat handvatten kon aanreiken.

Voorlopig is afgesproken dat Peter op woensdag niet naar school gaat. Dat leek juf beter dan 2 middagen. Zo heeft hij 1 hele dag om bij te tanken en ook 1 hele dag waarbij hij niet de druk voelt van het " uit bed en naar school toe" moeten.

We hebben dit met Peter besproken en hij was helemaal blij.

Vanmorgen was het dan ook geen probleem hem naar school te krijgen, hij zij zelf al… vandaag is de rode dag, dan ga ik 2 x naar school en morgen ook en dan, dan is het de gele dag en mag ik lekker thuisblijven.

Hij pakt het dus goed op.

De afspraak is dat dit mag tot de meivakantie. Daarna pakken we de woensdag er weer bij, uiteindelijk moet hij straks in groep 2 gewoon alle dagen gaan… dan word hij 5 en komt de leerplicht om de hoek.

maar het was dus een goed gesprek, positief en ik had echt het idee dat er geluisterd werd. :thumbup:

Fijn Cell :thumbup: