Mijn vorige dochter legde ik neer en sabbel sabbel slok slok. Niks aan de hand.
Maar deze dochter maakt er maar een potje van. Ze drinkt wel genoeg maar tijdens het drinken hoor ik steeds een klakkend geluid, alsof ze net een stukje tepel loslaat. En dan begint ze weer te zuigen.
De wijkverpleegkundige zei als ik dit geluid hoor ik haar moet afkoppelen en opnieuw moet aanleggen. Maar dit helpt niet want na 2 tellen weer hetzelfde.
Mijn tepels zijn nog niet stuk maar ik zie er wel schilfertjes op zitten.
Doe ik iets fout? Ligt het aan mijn tepels? Ik weet het even niet.
Voor de rest is ze heel tevreden en krijgt ze wel genoeg binnen.
Dat klinkt als spruw…
Dat geluid en dan loslaten, waarschijnlijk doet het drinken zeer. Succes!
Ik wou net zeggen: dat klakkende geluid herken ik maar al te goed SPRUW idd. Snel langs je ha voor een remedie voor jou en voor die kleine. Ik weet helaas uit ervaring hoe hardnekkig spruw kan zijn… Er staat hier een hele goede post van Yvonne Z over hoeje spruw kunt bestrijden. Eens kijken of ik die voor je op kan zoeken, dan plaats ik zo wel een linkje of ik quote het antwoord
hier geen klakkend geluid maar wel boos en steeds loslaten
dr tong is niet wit kan ze dan spruw hebben?
Leuk die zoekfunctie die niets kan vinden :?
Maar dankzij google:
@Yvonne Z. wrote:
[…] http://www.borstvoedingsforum.nl/faq.php?mode=bvfaq#7
Lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen geeft op haar site uitgebreid informatie over spruw: http://www.eurolac.net/index.php?p=16 .
Verder wordt op bv.com veel aandacht besteed aan (het bestrijden van) spruw. Ik zal een paar links plaatsen zodat je deze op je gemak nog eens kunt doorlezen:
http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/spruw_en_candidiasis_op_de_tepel.html
http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/fluconazol_diflucan.html
http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/het_gebruik_van_gentiaan_violet.html
http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/candida_protocol.html .
[…]De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk heeft informatiebladen ontwikkeld, die voor zorgverleners bestemd zijn. Eén van die informatiebladen gaat over spruw en candidiasis van de borst. Dit informatieblad is gratis te downloaden via de VBN-site. Je zou deze kunnen uitprinten en aan je huisarts en de huisartsenpost kunnen voorleggen? Kijk maar eens op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/page.asp?id=255218&pid=4249&mid=4944 .
Ik hoop dat je met deze informatie uit de voeten kunt en dat jullie snel spruwvrij zullen zijn; sterkte en beterschap!
en uit een ander topic:
@Yvonne Z. wrote:
Och jeetje, wat vreselijk rot voor jullie dat het zo uit de hand is gelopen zeg Ik kan me voorstellen dat je ook enorm baalt van de adviezen die je hebt gekregen… Op het borstvoedingsforum zijn goede tips terug te vinden voor effectieve spruwbehandeling: Borstvoedingsforum-Spruwbehandeling. Verder geeft Borstvoedingorganisatie LLL de volgende informatie over dit onderwerp:LLL-Spruw.
Het wassen op minstens 60 graden deed je al, helemaal :thumbup: dus. Eventueel kun je de was voorweken in water met een flinke scheut azijn. Wanneer je een eetlepel azijn toevoegt aan een glas water, kun je met deze oplossing regelmatig de plaatsen schoonmaken waar schimmelinfecties zich bevinden (zoals je borsten, om vervolgens de medicatie toe te passen). Iemand anders noemde al, dat zowel moeder als kind tegelijkertijd moeten worden behandeld om herbesmetting over en weer te voorkomen. Daarnaast is het belangrijk om de medicatie na iedere voeding toe te passen i.p. drie of vier keer daags zoals waarschijnlijk in de bijsluiter zal staan. De totale dagelijkse hoeveelheid verdeel je dan over het aantal voedingen. Je past per behandeling dus een kleinere hoeveelheid toe, maar wel veel frequenter zodat de medicatie beter zijn werk kan doen.
Dit is overigens direct het punt wat je apotheek probeerde te maken m.b.t. miconazol. Wanneer dit maar een paar keer daags wordt toegediend, is de hoeveelheid die in één keer in het mondje van de baby terecht komt erg groot en dat kan verstikkingsgevaar geven. Dit kan worden voorkomen door zeer frequent kleine beetjes van de medicatie toe te dienen.
Waarschijnlijk kom je met name met de informatie van het borstvoedingsforum al een heel eind. Overigens heeft de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk diverse informatiebladen ontwikkeld voor zorgverleners. Sommige ervan zijn gratis via de site te downloaden, zoals het informatieblad over spruw en candidiasis van de borst. Deze zou je tijdens een eventueel volgend bezoek mee kunnen nemen naar je huisarts of apotheek.
Ik denk dat het heel goed is, dat je alert bent op de melkinname van je kindje. Mocht je merken dat je zoontje echt te weinig binnenkrijgt, dan is het aan te raden om te gaan kolven en hem je afgekolfde melk bijvoorbeeld met een cup (ik kan me voorstellen dat het voor hem nu misschien helemaal niet prettig is om uit een flesje te drinken, al kun je dat natuurlijk wel proberen) te geven. Zo stimuleer je tevens je melkproductie. Moedermelk die in een periode van schimmelinfectie is afgekolfd, kun je beter niet invriezen. De schimmel overleeft namelijk in de vriezer, waardoor het kindje bij later gebruik toch weer spruw kan ontwikkelen.
Sterkte en heel veel beterschap, ik hoop dat de behandeling nu snel resultaat zal geven!
dr tong is niet wit kan ze dan spruw hebben?[/quote
Ja dat kan, witte tong hoeft niet! Kan ook alleen een parelmoer achtige glans. De witte tong kkan ook nog komen...
Wij hebben een keer of 4-5 spruw gehad en nooit een witte tong of witte waas op mijn tepels maar na een paar dagen zag ik vaak wel een heel klein wit plekje aan de binnenkant van z’n mondje
ik hou het wel even in de gaten ze drinkt 1 borst helemaal leeg en bij de andere hapt ze maar wordt ze boos en daarna valt ze wel in slaap dus misschien hapt ze per ongeluk terwijl ze eigenlijk gewoon vol zit :think:
en ik heb tepelhoedjes worden mijn tepels dan wel of niet besmet als zij het heeft :think:
Dank jullie wel!
De wijkverpleegkundige zei dat het geen spruw was :think:
Ik heb 2 weken geleden een receptje gehad voor een smerig goedje waar ze enorm van ging spugen. Ik dacht namelijk dat ze spruw had, heel haar mond zat vol witte plekjes. Dat is nu over: je ziet alleen op steeds wisselende plekjes witte plekjes waarvan de wvk zei dat dit melk was omdat het weg te poetsen was.
Maar dit klakkende geluid maakt ze al vanaf de geboorte…
Klinkt bekend Marijne deed dit ook en we hadden geen spruw.
Ze was gewoon te ongeduldig :inlove: en wilde lekker snel drinken en ja ik noem het maar lucht aanzuigen wat ze deed.
Ik heb ook geprobeerd met opnieuw aanleggen etc. maar dat had geen zin, het was gewoon haar techniek van drinken. In het begin was het niet echt prettig maar ik raakte er aan gewend. Op de eerste week na geen kloofjes gehad oid.
Dat zou ik dus wel in de gaten houden, als het echt pijn begint te doen, toch eens advies vragen.
Ik zal eens even zoeken, want er is al eens een topic over geweest :think: en als ik kan vinden, moet ik eerst nog even leren hoe je een link maakt :oops:
Maar het hoeft dus geen spruw te zijn!
Ja inderdaad: lucht zuigen. Ze doet ook zo’n zuinig mondje. Eerst een flinke hap maar dan al snel hoor je dat klakkende geluid en heeft ze maar een klein stukje nog in haar mond. Zie haar lipjes ook niet gekrult :think:
Het is ook niet dat ze steeds los laat… alleen als ik op mijn zij lig dan laat ze steeds los. (beetje jammer want 's nachts voed ik toch zo het liefste)
hier ook in het begin klakkende geluiden… Zonder spruw… Na een paar maanden ging het over en nu drinkt ze netter…
grts patricia
Ik kan het alleen maar beamen, ook hier geklok en ook wel versikken soms. Ze moest de eerste tsr echt geconcentreerd weg drinken, daarna werd het klikken ook minder.
En geen spruw hier
Dat andere topic was van mij. Mijn jongste heeft tot 4 maanden lucht mee gezogen en dus geklakt. Geen spruw! Lactatiekundige zei dat hij er wel overheen zou groeien. Nu gaat het goed. Af en toe als hij ongeduldig is en mijn borst erg vol dan gebeurt het nog. Je went er idd aan, ik vond het de eerste twee/drie maanden echt vervelend, ik wilde dat hij netjes dronk…maar we wenden er aan, zo drinkt hij nu eenmaal. En na 4 maanden ging het dus netjes :thumbup: (bijkomstigheid die ik ook vervelend vond; hij kreeg veel lucht binnen en moest veel boeren/spugen, misschien herken je dat?)