Wat doe ik hiermee?

Mijn zoontje is nu 2 en erg wijs. Dat hadden we zelf ook wel door.

Op het kdv werd ik vandaag aangesproken dat hij best veel voorloopt met de andere kinderen en dat zij vinden dat hij niet of weinig “normaal” speelt.

Hij wil altyd graag puzzelen doen nu 49 stukjes en lezen. Bouwen met blokken enz heeft hij weinig intresse voor. Hij heeft een tekenbord waar ook van die magneetjes opzitten met letters hij weet ze dan ook allemaal en waar de letter van is. Als hij me dingen vraagt geef ik altyd antwoord en ja dat slaat hij op.

Nu willen ze hem dus op het kdv wat meer stimuleren “normaal” te spelen zoals blokken bouwen of met de auto’s

Ik ben best geschrokken…wat moet ik hiermee want ja moet je dan als hij dingen vraagt minder er op in gaan of ja zoals ik altijd had hij heeft er intresse in dus waarom niet gewoon er op in gaan.



Er moeilijk vind ik zelf zijn er mensen die hier ook mee te maken hebben gehad?



Gr loes

Zoveel mensen gelezen niemand een idee :think:

je hebt pb!



hoogbegaafdheid lijkt in eerste instantie iets om trots om te zijn, maar de omgeving reageert niet altijd even begripvol, vandaar dat ik je pb

Ik heb geen idee nee.

Dat hij zoveel opslaat en interesses heeft is mooi.

En op zijn vragen ingaan, gewoon doen lijkt mij.

Al wel aangepast op zijn niveau.

In plaats van gelijk een kant en klaar antwoord te geven, zou je hem eens kunnen vragen; hoe denk jij zelf dat het zit?

Op die manier kan hij wel zijn eigen crea denkvermogen inschakelen.



Bouwen met blokken, stimuleert de (fijne) motoriek en ook weer het crea denkvermogen, fantasie.

Is wel iets wat voor kinderen goed is.

Maar als hij er echt niks aan vind, zal hij het ook niet gaan doen.

Ik zelf zie er echter niks verkeerds in, als ze dit op het kdv aanbieden, of samen met hem gaan doen.



Speelt hij wel met andere kinderen ?

Speelt hij buiten met fietsen, glijbaan oid ?



probeer mee te denken :slight_smile:

Dank je voor je reactie.



Ik stimuleer het niet door elke keer het aan hem te vragen maar als hij naar me toe komt met bv de O van Oma dan zegt hij wat is dat en dan zeg ik wat is dat ? Zegt hij idd O van oma.



Hij speelt na mijn idee wel met andere kinderen en spelen in de speeltuin of waar dan ook vind hij ook leuk dus daar maak ik me geen zorgen om zelf.



Nu zit hij ook te spelen en zegt ook uit zichzelf mama ik ga bouwen en pakt de blokken dus ach zal wel mee vallen gewoon slim op bepaalde punten en ja waarom dat niet aanmoedigen op zijn nivo dan :think:

@Dodde wrote:

je hebt pb!



hoogbegaafdheid lijkt in eerste instantie iets om trots om te zijn, maar de omgeving reageert niet altijd even begripvol, vandaar dat ik je pb




Waarom meteen termen als hoogbegaafdheid erin gooien? Snap ik niet zo goed.



Waarom wil het kdv dat hij meer ‘normaal’ speelt? (Wat is dat trouwens?) Zondert hij zicch af van de andere kindjes, kan hij goed contact maken?

ik ben ook wel benieuwd wat jullie kdv verstaat onder ‘gewoon spelen’. Als zij daar echt enkel mee bedoelen bouwen en met auto’s spelen, zoals veel kinderen wél leuk vinden, dan vind ik het behoorlijk kortzichtig om te denken dat een kind dat per se leuk moet vinden. Elk kind ontwikkelt zich anders, heeft andere voorkeuren, andere manieren van spelen. Niks mis mee, als je het mij vraagt. Ze hebben straks nog een schoolleven lang waarin ze zich min of meer in een keurslijf moeten stoppen van hoe ze hun tijd invullen…



Als ze bedoelen dat je kind uberhaubt niet speelt en niet goed om kan gaan met anderen(maar ik begrijp uit je eigen laatste reactie dat dat toch niet echt het geval is), dan vind ik het een ander verhaal, en dan snap ik wel dat het slim is het een beetje in de gaten te houden. Maar dan klinkt de oplossing ‘stimuleren wat meer ‘normaal’ te spelen’ mij erg kort-door-de-bocht en onprofessioneel in de oren… :think:



En verder zou ik als ik jou was, gewoon lekker doorgaan zoals jullie gaan hoor. Niet opeens krampachtig zijn nieuwsgierigheid proberen te remmen…

Ik zou eerst meer info willen en in overleg gaan met het kdv. Wat speelt hij niet, hoe is hij sociaal enz. Speelt hij met fantasie, praat hij in zijn spel enz.



I.sabel kon ook altijd goed knutselen en puzzels maken, maar was sociaal emotioneel niet sterk. Ook waren er zorgen over haar spelgedrag (mbt andere kinderen, weinig fantasie enz).

We hebben hier professionele hulp gehad toen ze drie jaar was ongeveer en samen met het kdv hebben we haar op sociaal gebied geholpen.

Maar ook op het gebied van spelen ging het bij haar niet helemaal vanzelf en moesten we veel met haar samen doen, voordoen dus hoe je speelt met fantasie (ipv alleen maar de werkelijkheid nadoen).We hebben er veel aan gehad en dankzij deze inzet is ze nu op school heel goed begonnen, want juist het sociaal emotionele aspect is zo belangrijk als ze naar school gaan.



Dus ik zou echt om meer uitleg/ duidelijkheid vragen.

Dat zou ik ook doen.



Ik denk wel dat het belangrijk is voor ieder kind dat het de kans krijgt om zich op alle vlakken te ontwikkelen, in evenwicht. Dus ook een kind wat graag cognitief bezig is, stimuleren om echt te spelen, te bouwen, te knutselen, samen met anderen te spelen. Kindjes die echt te weinig spelen kunnen later juist meer moeite hebben met leren.



Verder zou ik als je kind zelf al een grote interesse toont in het cognitieve deel zeg maar, dat zelf niet nog eens extra aanbieden. Wel ingaan op zijn vragen natuurlijk, maar niet zelf nog eens aankomen met de miniloco ofzo, maar juist eerder met een bak lego om samen bezig te zijn.

Dank jullie meiden



Hij kan wel goed met andere kindjes spelen in hoeverre je dat kan met 2 jaar. En knutselen vind hij ook erg leuk, kleien en we hebben van de week samen koekjes gebakken. En ja hij heeft wel idd de voorkeur voor puzzelen of lezen of nu is hij dus bezig met de letters. Denk dat dit gewoon meer uitdaging ook voor hem is dan een toren blokken bouwen wat hij wel goed kan hoor.

Ze zeggen ook dat hij verder heel lief is en niets mis mee.

Ik ga dinsdag toch even vragen wat ze er nu echt preccies mee bedoelde want ja als het puur gaat idd om bouwen ja ik ga ook liever shoppen dan poetsen bv.

Ze had het er ook over dat ze dan dacht dat hij straks geen uitdagingen meer heeft omdat hij al zoveel kan :think: Ach ik weet het ook niet. Ik denk maar zo hij is misschien iets voor en ja intresse anders. Ga maandag ook even informeren op het Cb.



Lief al jullie reacties want ja je bent trots op wat hij allemaal kan en heb dan nu beetje het gevoel dat ik dat moet afremmen omdat hij anders voorloopt op de andere… vaag

@D. wrote:



Waarom meteen termen als hoogbegaafdheid erin gooien? Snap ik niet zo goed.


Omdat ik iets herkende van mijn zoon op die leeftijd, het zou een mogelijkheid kunnen zijn.

@Dodde wrote:

@D. wrote:


Waarom meteen termen als hoogbegaafdheid erin gooien? Snap ik niet zo goed.


Omdat ik iets herkende van mijn zoon op die leeftijd, het zou een mogelijkheid kunnen zijn.


:-*

De mama’s van dit forum van zijn leeftijd raden me Bambino loco dus dat ga ik kopen. Ik heb wel zelf het idee dat dit misschien al te makkelijk is maar dat zien we dan wel. De mini loco kan ik dan altyd nog kopen denk ik dan.

Dat is natuurlijk ook weer goed en ook voor de consentratie al vind ik daar zelf niet echt wat mis mee :wink:



ach we zien het wel :thumbup:

Ik zou idd navragen wat voor spelen ze bedoelen.

Zei laatst ook tegen hub dat ze soms zo weinig “speelt” in de zin van fantasiespel, gewoon lekker rommelen enz. Ze kan dagen alleen aan het puzzelen zijn als ze de kans krijgt. Ik stimuleer ander spel dus wel. Ze mag van mij puzzelen en doen wat ze wil, maar soms pak ik de bak little people en zet haar daar mee aan het spelen en dat vindt ze wel ook leuk. Ik merk dat het wel haar interesse breder maakt en dat ze ook meer van dat soort speelgoed speelt nu. Ze blijft wel een voorkeur hebben voor puzzels, spelletjes, tekenen enz, prima toch! Ieder kind zijn voorkeuren!

Als jij je kind aan laat geven wat hij wil kun je niet overstimuleren, je past je aan aan zijn vraag toch? :wink: Je zou wel ander spel kunnen stimuleren als hij dat niet blijkt te doen, maar dat hoor je dan vast nog wel van kdv. Fantasie ontwikkeling en sociale ontwikkeling dergelijke is wel belangrijk vind ik.



Bambino loco krijgt ze hier trouwens voor haar verjaardag. Dat is in principe tot een jaar of 6. De 1e boekjes zijn vanaf 2 jaar, maar je hebt ook moeilijkere vanaf 3 jaar tot ouder dus. De mini loco is vanaf 4 jaar, maar voor sommige kleuters nog te moeilijk, vandaar dat bambino loco is bedacht. Ik zou gewoon even wat boekjes doorkijken en dan kiezen welke je koopt. Ze krijgt hier waarschijnlijk het 1e boekje vanaf 2 jaar, hoe ze ermee moeten spelen, maar daarnaast boekjes die misschien wel vanaf 3 jaar zijn. Er staan bijv opdrachten in met een open en dichte paraplu en wat dan bij elkaar hoort, dit kan ze makkelijk, dus waarschijnlijk meer boekjes vanaf 3 jaar. Op de site van lijsters vind je alle info, onder leerspellen en dan loco, maar misschien weet je er al meer over?



Succes met je knappe kereltje!

Oh ja, voor bambino loco hoeven ze geen cijfers te kenne, voor mini loco wel t/m 12…maar dat kan hij vast al :mrgreen:

Ons zoontje had daar op die leeftijd ook geweldige interesse voor, een van de leidsters op de psz vond ook dat hij buitengewoon taalvaardig was, het liefste puzzelde etc. Hij speelde toen ook nog heel weinig met andere kinderen.



In mijn omgeving heb ik toen ook de term hb wel eens over hem gehoord.

Nu ken ik iemand nabij die dat is en ik zag dat niet bij mijn zoontje. Hij is congnitief vooruit maar gelukkig heb ik me niet gek laten maken. Nu zie ik nog steeds dat hij cognitief vooruit is maar verder loopt hij heel erg als 4-jarige en valt niet onmiddelijk op.



Vaak gaat ontwikkeling in sprongen en bij veel kinderen ontwikkelen verschillende onderdelen zich redelijk gelijkmatig. Bij sommige kinderen ontwikkelt b.v. de taal zich tot ong. 4 jaar en “stopt” die ontwikkeling even, en dan ontwikkelt iets anders zich wil heel erg.

Dat zou bij jouw zoontje ook zo kunnen zijn, ze lijken dan een tijd heel erg voor op bepaald gebied maar over een jaar of 2 merk je er bijna niets meer van.



Succes en ik zou het bespreekbaar maken met het kdv dat het prima is dat ze andere dingen willen stimuleren maar dat hij ook de dingen mag doen die hij leuk vindt(puzzelen b.v.)



Natas