Wat blijft binnen na braken?

A.nouk is sinds vannacht ziek. Ze is koortsig en geeft over. Nu heeft ze sinds gisteravond niks meer gedronken (en gegeten uiteraard), en ze begint steeds suffer te worden. Ze is nog aanspreekbaar, maar ze wordt duidelijk steeds duffer. Ze plaste om 11.30 nog wel een keertje, maar daarvoor en daarna niks… De controlepunten (huilen met tranen, vochtige mond/tong, enz) zijn gelukkig nog prima, maar ik merk dat ze binnenkort wel richting uitdrogen gaat zo, als ze in de komende uren geen vocht gaat binnenhouden… Ik probeer haar te laten drinken, maar elk minislokje zorgt voor overgeven. De regel “na overgeven even wachten, en dan elke 10 minuten een theelepeltje”, werkt nu dus niet, eerder averrechts, ze gooit er een hele scheut maagsap uit na 1 slokje vocht.

Ik heb thee, water en hele dunne diksap geprobeerd, komt er allemaal weer uit. Heeft er misschien iemand een tip over wat wel binnenblijft?

De HA kan ik nu niet bellen. Na 17.00 wel, bij noodgevallen, dus als t zo doorgaat bel ik uiteraard, maar ik hoop haar eigenlijk voor die tijd al een beetje vocht te kunnen geven…

En nu begin ik zelf ook… Virusje dus, gok ik…

hoi,

je kan bij de apotheek ors halen. dat zijn zakjes die je moet oplossen in water. daar zitten suikers en zouten in die heel belangrijk zijn en zorgen ervoor dat ze niet uitdroogt.

als je dat niet kan halen. geef dan bv idd elke keer kleine slokjes water met bv een beetje suiker erin. of als ze het lekker vind en trek in heeft een lekker waterijsje bv een raketje. zolang ze maar een beetje vocht binnen krijgt (is belangrijker als eten) mocht je haar wel iets te eten willen geven denk dan bv aan een bescuitje, is licht verteerbaar.

als het echt niet goed gaat en je het niet vertrouwd gewoon je huisarts bellen of een vervanger en niet wachten tot 17.00

beterschap voor jullie beide

He meis, wat is dat nou weer? Was het nog niet genoeg geweest? :hug:

Aan de ORS!!! Al gaat er maar 1 theelepeltje in he, je weet het. En dat geldt ook voor jou, preventief. Zeker nu met frummel. Wat er achterblijft in een maag als je maar blijft spugen meer dan je inneemt? Gal zou ik zeggen… weinig van voedingswaarde denk ik. En bellen hè? Als je het niet vertrouwt, het is nog altijd warm (al lees ik net dat het van de week verder 17 graden en wind gaat worden, beter zou ik zeggen zeker als je ziek bent… ) Ken jou een beetje :angel: en jij belt nooit te vroeg. Dus als je zegt “misschien moet ik bellen” dan is het meestal al wel zo ver ja…

Sterkte en als je de ha niet durft te bellen dan zeg je maar tegen 'm dat anders je ver-weg vriendinnetje belt! Wedden dat hij meewerkt? :lol: :angel: :mrgreen: :silenced:

:-*

Thanks :slight_smile: ORS pikt ze ook niet… Vergeten te melden… Ik ben zelf wel aan t tanken, als ik dan ga spugen, begin ik iig goed gehydrateerd :wink:

Ze spuugt inderdaad alleen nog maar gal, meer is er niet, maargoed, dat droogt wel uit natuurlijk. 1 slok erin, 15 eruit… Net heeft ze 20 minuutjes liggen soezen, en werd ze ietsje alerter wakker. Ze zei opeens wat tegen me, ipv alleen maar met haar ogen dicht liggen kreunen op de bank. Ik probeer zometeen opnieuw wat ORS :slight_smile:

Ik heb wel eens van iemand de tip gekregen om een lepel pure limonadesiroop te geven (dus niet aangelengd). Ook dat komt er waarschijnlijk wel weer uit, maar het is zo verschrikkelijk zoet, dat er waarschijnlijk dan toch wel wat suiker opgenomen wordt in de korte tijd dat ze het binnenhoudt. Eventueel tabletje druivensuiker zou je ook kunnen proberen.

Sterkte!

deze tip kregen wij van een arts:

aquarius water (dus de gekleurde versie van aquarius) rood of blauw, je kiest maar. Het staat trouwens op de flessen op: hydraterend.

heeft dezelfde werking als ORS, maar is veel lekkerder.

ik heb het al geprobeerd toen Michaël erg overgaf en…

het werkt !!!

veel beterschap voor je meisje (en jezelf) :hug:

liefs

Gerda

bij onze kinderarts is volgende standaard bij veel overgeven: cola zonder prik met extra suiker in. (cola in een glas, suiker erin en goed roeren en dan verdwijnt de prik vrij snel).

Werkt hier altijd erg goed !!

@dietske wrote:

bij onze kinderarts is volgende standaard bij veel overgeven: cola zonder prik met extra suiker in. (cola in een glas, suiker erin en goed roeren en dan verdwijnt de prik vrij snel).

Werkt hier altijd erg goed !!

Mijn man is in Curaçao opgegroeit, en daar drinken ze ook cola om de maag tot rust te laten komen.

Het heeft hetzelfde effect als ORS, maar kinderen vinden het veeeel lekkerder.

Ik doe er geen extra suiker is, maar doe een beker halfvol met water en de rest met cola. Zo heb je weinig suikers, maar het werkt uitstekend!

Hoe is het nu met A.nouk? Trek alsjeblieft snel aan de bel. Als ze zonder tranen huilt is ze namelijk al uitgedroogt!!! En het velletje op haar borst…dat is lariekoek, want als dat eenmaal omhoog blijft staan is ze al veel te ver heen (net kinder EHBO gehad, en dat werd verteld!)

Wil je natuurlijk niet bang maken, maar je moet niet denken dat je te snel aan de bel trek! Liever 1 keer te veel/snel dan te laat! :hug:

rhode, door de suiker gaat de prik er snel uit…

Bedankt dames! Dat water ga ik morgen kopen, nu je het vertelt, Gerda, bedenk ik dat ik die flessen ken (van de sauna :wink: )

Cola had ik al eens gehoord, misschien het proberen waard. In Amerika adviseerden ze om frisdrank te drinken (bij mij, ik had Rota), zal wel met de zuurtegraad te maken hebben ofzo.

A.nouk had een opleving vanavond, kletste even wat, ipv alleen maar kreunend op de bank liggen staren, en heeft wat slokjes verdund diksap binnengehouden. ORS gaat ze van kokhalzen. Daarna kakte ze weer in, en begon ze weer te kreunen. Nu ligt ze op bed, maar ze wordt elke 20 minuten huilend wakker. Ze huilt nog met dikke tranen, en heeft toch wel een slokje of 10-15 gedronken in een uurtje voor t slapen gaan, dus uitgedroogd zal ze nog niet zijn. Ik hou haar nauwlettend in de gaten en probeer haar te laten drinken vannacht, en zodra ze verder achteruit gaat dan dit punt, hang ik bij de spoedpost of HA aan de lijn.

elk uur een half theelepeltje danoontje. Dat is ook enorm licht verteerbaar.

Vannacht heeft A.nouk lekker veel geslapen, en ze is vanochtend ietsje beter opgestaan. Ze heeft wat gedronken :dance: ORS lukte nog steeds niet, limo en cola ook niet, dus toch maar weer water aangeboden, en dat dronk ze, en hield ze binnen. Ze heeft nu al een bekertje op (ikeaformaatje) gedurende de ochtend, dus ik ben positief. Straks kijken of eten wil lukken. Het ergste is dus achter de rug :slight_smile: Poeh, wat was ze eng suf gisteren, ik ben blij dat ze opknapt :slight_smile:

:dance: :-*