Hallo,
Hier in het dorp speelt momenteel dat er een rare man is, die kinderen aanspreekt op een manier wat niet kan.
Hoe kan ik onze dochter uitleggen dat ze niet met vreemde mag praten en dat ze dan moet weglopen.
Hoe hebben jullie het jullie kinderen geleerd?
Heel graag tips.
Groetjes van Dijanka
In welke opzicht is het een rare man?
Al snap ik je wel! Zou ook angstig van worden maar er hoeft ook niks achter te zitten.
En anders even je wijkagent op de hoogte stellen.
In dit geval is de politie al op de hoogte,(er is aangifte gedaan) maar wij hebben als ouders nu een brief gehad. Waarin we gevraagd worden de kinderen uit te leggen dat ze niet met vreemden mogen praten enzo.
Nu zitten wij dus van hoe leggen wij het onze dochter uit, zonder dat ze bang wordt voor mensen, maar wel de juiste beslissing neemt op het moment dat het nodig is.
Je dochter is 4 jaar… Die kan je toch niet wijsmaken dat ze niet met vreemde mag praten? Of wel?
Succes ermee… :hug:
Daarom ook graag dus adviezen van andere ouders.
Bedankt
Speelt je dochter van 4 alleen buiten?
Mijn zoontje van 4 eigenlijk nog nouwelijks en dan zou ik het geloof ik niet doen…
zou het geloof ik sowieso niet doen als er vreemde figuren rond lopen :shifty:
Nee zeker niet en het schoolplein is afgesloten en het BSO plein ook.
Maar goed toch.
Ze is 4 jaar, dan kun je gesprekje met haar aangaan.
Wie ze allemaal kent, gewoon namen laten opnoemen.
Je kan er ook van maken welke grote mensen ze allemaal kent.
Dan vragen als buurman… vraagt of jij een snoepje wil, wat zeg jij dan ?
Als je op de stoep speelt en er komt een meneer aan die je niet kent en die vraagt of je een snoepje wil? En als hij dan zegt dan moet je even mee lopen naar mijn huis ?
Je kan aangeven dat ze nee moet zeggen, of naar huis moet lopen, het eerst aan jou moet vragen.
Omdat mama wel wil weten waar je bent etc
Ik heb tegen mijn zoontje gezegt dat hij altijd eerst aan mij moet vragen of hij een snoepje mag maakt niks uit of het nu van een vriendje is altijd eerst vragen.Ook moet hij eerst vragen of hij bij iemand binnen mag.
Denk dat het erg moeilijk is om iemand van 4 zoiets duidelijk te maken zonder haar erg bang te maken.
Daarom heb ik het gewoon zo gedaan.
Sucses in elk geval.
Als ze nooit zonder toezicht in de buurt is zie ik niet zo in waarom je dat nu zou moeten vertellen eigenlijk.
Wij deden het ook op die manier, rollenspelletjes spelen en dan niet alleen het geeikte snoepje, maar ook een meneer die gevallen is en hulp nodig heeft, een lieve mevrouw die je een babypoesje wil laten zien enz.
Je kunt een 4jarige er best op wijzen dat er mensen zijn die geen goede bedoelingen hebben zonder heel specifiek te worden. En idd benadrukken dat jij altijd moet weten waar ze is.
Wij zeggen dus ook niet 'je mag dat snoepje niet, of je mag niet naar dat poesje gaan kijken, maar je moet het eeeerst komen vertellen (dat wij het dan verbieden hebben we maar gewoon niet verteld :shifty: ).