wat betekent kerst voor jou???

N.a.v. een tekst die ik bij mijn zusje zag hangen…Wat betekent kerst voor jou?

Voor mij hoeft het niet persé kerst te zijn, maar een vast moment waarop je met familie en vrienden gezellig samen bent. En dat moment is wel leuk in deze tijd van het jaar omdat het zo leuk donker is. dan kan je het gezellig aankleden met lichtjes en zo. Het heeft voor mij niet een christelijke betekenis.

nee het christelijke is wel ver te zoeken…(al ben ik wel katholiek hoor)… maar voor mij betekent het knusheid, gezelligheid, warmte, een hele boel kaarsjes en lichtjes, samen zijn met mensen waar je om geeft…



Maar ook de tijd van eenzaamheid, het keihard met je neus op de feiten gedrukt worden dat je alleenstaand bent… reflecteren op het afgelopen jaar…



Beetje dubbel dus, hoop ook dat het weer een betere kerst wordt als vorig jaar(alhoewel, toen heb ik er heel weinig van meegekregen omdat ik net was bevallen, en het allemaal net ff ietsie anders liep)

Tja, deze kerst wordt ik erg geconfronteerd met het alleen zijn… De kinderen zijn dit jaar bij mijn ex met kerst… Maaaar volgend jaar weer bij mij!!



Deze kerst betekent voor mij: dookomen en blijven ademen en heerlijk eten samen met vrienden op 1e kerstdag bij een van hun ouders…



En 2e kerstdag eens kijken of we die door kunnen komen al gourmettend en met al die kaarsjes die mv2kids mij zojuist heeft beloofd!!! :wink: :mrgreen:



En natuurlijk dat de dagen weer langer worden en dat de energie weer terug gaat komen door het licht!

hmmm … valt me eigenlijk tegen… heb er nu per avond maar 18 branden :eh: :think: in de voorgaande jaren waren dat er meestal 25-30 per avond :stuck_out_tongue:

Das al heel veel voor iemand die geen kaarsen heeft! :mrgreen:

wat betekent kerst voor mij, nou een verplichting en ik heb er helemaal geen zin in.

de boom en de lichtjes vindt ik erg mooi en gezellig maar die kerstdagen zelf :sick: :sick:

zit me de hele dag te vervelen nee voor mij hoeft het niet :snooty:



gr mel

de hele maand december is het een maand van terugblikken op het afgelopen jaar! stil staan bij mensen die je mist, dat wat je volgend jaar anders zou gaan willen doen.

Maar ook heel hard werken en holiday vieren.



Kerst zegt me persoonlijk nix. tis dat mijn schoonmoeder in september al vraagt of we komen, dus zorg ik er elk jaar weer voor dat ik gewoon werk op beide dagen!

Partner lief die moe is van drie weken kerstmarkt draaien, dus daar gezellie kerst mee vieren, word um ook nie.

Nee kerst en oud en nieuw kunnen me beide gestolen worden.

Nee ik vind er nix aan.

Voor de goede orde komt er een boom, maar thats it wel zon beetje.

Ik ben altijd blij dat het weer Januari is.

Voor mij is de hale maand december ook een beetje het idee van: :shock: IS HET NU ALWEER DECEMBER???

Voor mij betekent kerst toch een gezellig samenzijn met mijn gezin en familie. We doen hier 's ochtends lekker rustig aan met wat kleine kadootjes die we voor elkaar hebben uitgezocht en een uitgebreid onbijt. In de middag komen mijn broer en sz met hun zoontje en mijn ouders. We gaan eerst even met z’n allen naar buiten (kerststal in de kerk hier bewonderen) als het weer het toelaat en lekker samen spelen en dan uitgebreid eten. Voorgerecht met kids en als ze slapen gaan wij rustig verder. Tweede kerstdag ook 's morgens lekker kneuteren en daarna kids naar opa en oma brengen, wij gaan naar het voetballen :mrgreen: en daarna met schoonzus en zwager eten bij schoonouders.



Ik vind het altijd een periode waarbij ik zoooo dankbaar ben voor mijn gezin, vrienden en familie :inlove: ik koester ze iedere dag, maar dan in het bijzonder. Ook sta ik extra stil bij iedereen die ik helaas moet missen :frowning: maar ik tel vooral mijn zegeningen…

kerst



ik zit me een heel jaar te verheugen op de kerst…



heerlijk al die lichtjes… de mensen zijn vrolijker… de sfeer is ontspannener…van die heerlijke muziek…(hopelijk) sneeuw…de boom die zo lekker ruikt…



samen genieten van de winterse avonden op de bank onder een dekentje…



en dan met de kerst met de hele familie samen eten en genieten van elkaar…(met of zonder cadeautjes)




  • diepe zucht :inlove: *



    heerlijk

Hoi even een berichtje van het zusje, voor mij is dus kerst wel echt het vieren van de geboorte van J e z u s, de gezelligheid, lichtjes en het eten met familie zijn voor mij erg leuk. Maar het hoogtepunt voor mij is dus de viering in de kerk!

Voor mij ook reden dat ik niet van huis wil (lees ergens anders logeren) met kerst omdatik het het liefste in mijn eigen gemeente vier.

Hier is dus vooral de betekenis van kerst elke keer meer en meer christelijk!



:-* Jolanda

kerst… ik heb er niets mee.



tuurlijk is wel gezellig allemaal, maar het zegt me niets, als het een jaar overgeslagen zou worden vind ik het prima

De geboorte van Jez*s, eigenlijk zou dat voorop moeten staan. En dus probeer ik de adventsdiensten te bezoeken en ga ik zeker naar de kerstnachtdienst. Maar de gezelligheid en het feit dat ik omgeven ben door mijn gezin en de mensen van wie ik hou is voor mij het ultiem genieten. Op kerstavond (als A niet hoeft te werken) gourmetten we met z’n viertjes en gaan we daarna zingen bij de kerstboom bij mijn ouders buiten. Dan drinken we bij mijn ouders koffie en gaan mijn moeder en ik naar de kerst nachtdienst om daarna met mijn ouders, mijn broer en zijn gezin een pre kerstborrel drinken.



en verder is het vooral de verplichte bezoekjes die we toch wel heel erg gezellig vinden! 1e kerstdag eten we bij mijn ouders en koken mijn vader het menu. (en worden we samen teut) en op tweede kerstdag laten we ons bedienen bij mijn souders. Heerlijk! “'t is the season to be jolly!”

Kerstfeest is het feest van het licht.

We vieren de geboorte van het Koningskind J e z u s.

Daar staan wij dan ook echt bij stil en we bezoeken de kerk op 24 dec voor de kerstnachtdienst, en op 1e kerstdag gaan we ook naar de kerk.

Ik vind het fijn om naar de kerk te gaan en dat is met kerst nog sterker!



Voor ons geen cadeautjes onder de boom, maar samen zingen en tijd nemen om samen te bidden.



Het gezellige dineren is een leuke bijkomstigheid.

Hmm moet nog nadenken over wat we gaan doen qua eten.

@Anita-1982 wrote:

Kerstfeest is het feest van het licht.

We vieren de geboorte van het Koningskind J e z u s.

Daar staan wij dan ook echt bij stil en we bezoeken de kerk op 24 dec voor de kerstnachtdienst, en op 1e kerstdag gaan we ook naar de kerk.

Ik vind het fijn om naar de kerk te gaan en dat is met kerst nog sterker!



.




Hier ook precies zo :thumbup:



verder lekker 1e kerstdag na de kerk alleen met mn meisje thuis en 2e kerstdag met de hele familie…