Wat als kindje echt geen groente/fruit eet??

Nou de vraag is duidelijk. Mijn dochter is nu 8 maanden en eet nog steeds geen groente/fruit.

Fruit krijgt ze sinds kort van die knijpfruitjes (want die eet ze wel) of een banaan. Ze wil niets van een lepel eten. Groente eet ze elke dag 2 hapjes en verder blijft de mond stijf dicht. Boterham gaat goed, 1 sneetje… Ik weet dta ze de voeding echt nodig heeft maar het lukt dus gewoon niet. Soms geef ik haar boontjes in haar handen (rapley idee) maar dat gaat ook niet echt naar binnen. Nou is het frusterende dat ze op de opvang wel fruit van een lepel eet…Groente weigerde ze daar ook…

Pap is ook geen optie, ze drinkt haar melk op stand 2 van de 3-standen speen en zodra er ook maar iets inzit wil ze het niet hebben…

Helaas word ze nu ook elke nacht wakker voor een fles omdat ze gewoon niet genoeg heeft aan de melk.

Wat zouden jullie doen??? "s avonds ook een boterham geven, elke avond toch groente aanbieden? (moet zeggend at elke keer 1 hapje erg frusterend is waardoor je boos gaat worden en dat voelt ze natuurlijk ook).

Het CB heeft me al doorverwezen naar de logopodiste maar die is op vakantie tot begin aug.

Gr Karin

Ik sluit me aan bij marloes. Gewoon leuk maken, stukjes aanbieden en kijken wat ze wel of niet eet. Jasper eet nog steeds geen prutjes(dus ook geen yoghurt, pap oid.) maar gewoon stukjes gekookte groenten peuzeld hij zo op :wink: En anders gewoon los laten en later weer proberen: tot 1 jaar is het BIJvoeding en is melk gewoon het belangrijkste :-*

Ik maak me er ook geen zorgen om, maar dat ze nu weer elke nacht komt is natuurlijk ook niet echt fijn. Ze heeft dan wel gewoon honger terwijl ze om 23 uur ook nog een fles krijgt.

Aan tafel zit ze al bij ons, soms eet ze wat stukjes maar niet veel. Zouden jullie als ze niet eet aan tafeld an een boteham geven?

De kleine van mijn vriendin is net 1 geworden en begint nu pas een beetje mee te eten. Die moest er ook helemaal niks van hebben.

Gewoon aan blijven bieden :thumbup:

Wat de rest zegt :slight_smile:

En vooral geen maaltijden gaan vervangen voor brood hoor anders gaat ze leren dat ze niet hoeft te doen wat jij wil en dan toch nog brood krijgt :-*

Misschien een gek idee…maar groente op brood? En dan steeds een beetje meer groente en minder brood? Of iig smiddags de smaak laten ervaren (als broodbeleg) dan oefent ze iig met verschillende smaken en texturen en zit er s avonds niet zo’n druk achter :think:

Het gekke is natuurlijk dat ze op het kdv wel van een lepeltje eet, dan is het eerder gedrag zou je denken :think: Als ze de smaak van groenten echt niet lekker vind kun je het ook mengen met fruit.

En wat de anderen al zeggen, het moet leuk en gezellig blijven!

Denk ook dat je het zo gezellig mogelijk moet houden. Je hoeft nog maar een paar weken voordat je bij de logopedist terecht kan dus zou zeker tot die tijd er echt geen drama van maken. Fles met rijstebloem ofzo wil ze ook niet? Of misschien tijdelijk eerst een banaan en dan een fles voordat ze naar bed gaat. Vooral een niet te groot punt van maken en zeker niet boos worden. En idd stukjes aanbieden en erbij laten zitten als jullie eten zodat je stukjes van jou bord aan kan bieden. Hoop dat de logopedist nog goede tips heeft.

Google maar eens op Rapley. En ze zal nu nog niet heel veel binnenkrijgen maar reken maar dat ze het supersnel doorhebben! En ik kan me voorstellen dat je, als je dochter 's nachts nog komt, graag wil dat ze goed eet maar dit zegt ook niet altijd evenveel hoor.

Jo heeft alle vormen van vast voedsel geweigerd tot 10 maanden…geen issue van maken! Blijven aanbieden,misschien leuk maken,maar krijgt ze het niet binnen,dan gewoon doen of je neus bloed…

Een beeb kan tot 1 jaar prima vooruit op enkel BV of zuigelingenvoeding…de rest is BIJvoeding.

Toen Jo 10 maanden was bood ik ook zoals normaal een stuk aardbei aan…en die ging zomaar ineens naar binnen! (heb nooit potjes aangeboden…wel geprobeerd,maar heb er niet veel mee als het niet nodig is).

Na die aardbei heb ik er nog 2 achteraan gegeven, een perzik gepakt, een stuk brood, stuk kaas…gewoon om zeker te weten of ik niet zat te dromen…sindsdien was het gewoon over!

Een beste eter is het nooit geweest,maar hij verhongert echt niet. Fruit eet hij liever dan avondeten…brood gaat er ook met grote hoeveelheden in…

Sinds deze week eet meneer voor het eerst sinds bijna 4 jaar een AARDAPPEL! Buiten een patatje heeft hij dat altijd geweigerd!

Bloemkool…idem! Na 4 happen met appelmoes vergat hij ineens alles in de appelmoes te dopen…dus…mooi!

Het lost zich vanzelf op dus!

Tussen de 10 maanden en 1 jaar at hij s’avonds alleen macroni of sperziebonen…de CB-WV zei “als dat alles is wat hij eet,dan geef je hem toch lekker elke dag macroni of bonen!” Lekker simpel…

@Fryskefaam wrote:

Google maar eens op Rapley. En ze zal nu nog niet heel veel binnenkrijgen maar reken maar dat ze het supersnel doorhebben! En ik kan me voorstellen dat je, als je dochter 's nachts nog komt, graag wil dat ze goed eet maar dit zegt ook niet altijd evenveel hoor.

Precies…Eli at vanaf de 6 maanden als een bootwerker (alles rapley). Ook hij kwam steeeeds vaker in de nacht,dus naast de BV konden we het vaste voeding snel opvoeren…hij at als een klein volwassene…maar kwam evengoed nog elke nacht! Tot 14 maanden!

Pas daarna was hij tevreden met een slok water snachts…en het is geen groot mannetje…

Dus hier ging die vlieger ook niet op…

Het gaat hier nu iets beter. Op advies van mij moeder eet ze nu van een metalen lepel. En we hebben een andere kinderstoel met een blad ervoor wat ze helemaal vies mag maken.

Nu eet ze 's morgens pap en 's avonds een half potje bruine bonen. Dat is het enig ewat ze eet dus dat krijgt ze dan lekker. En af en toe iets in haar hand. De logopodiste komt morgen wel kijken bij het pap eten omdat ze nog steeds niet afhapt. Ik moet het in de bovenkant afwrijven zeg maar…

Het drinken gaat de laatste weken opeens wel echt heel goed… Moet nu oppassen dat ze niet teveel krijgt :smiley:

Hapt ze wel als je het gewoon als 1 stuk aanbied? Dus idd rapley? Zelf pakken en afbijten?

Voor de spraakontwikkeling en mondspieren is het juist fijner om het heel aan te bieden…misschien hapt ze niet van de lepel omdat ze verwacht ergens op te moeten kauwen???

Ze eet wel haar brood uit de hand en ook banaan. Dan smakt ze echt heel erg :inlove: Maar ik ben benieuwd wat de logopodiste morgen brengt. Miss zegt ze wel dat het helemaal goed gaat zo. Moet ze het gewoon nog leren.

Gekke is wel dat stukjes in der eten helemaal vervelend vind

En als je je dochter bij jullie aan tafel laat mee-eten en dan stukjes geeft. Hier heb ik ook een eigenwijze draak die geen prutjes wil eten en geef ze eens ongelijk, ziet er toch niet uit en smaakt nergens naar. Terwijl hij echt smulde van stukjes fruit, groenten uit het vuistje en broodkorstjes of een cracotte.

Ik zou er verder geen drama van maken hoor. Ze is pas acht maanden, en moet het leren om ander eten te eten. Ze noemen het niet voor niets BIJvoeding. Maak het gewoon gezellig, met zijn allen aan tafel.

Bedenk me ineens dat de jongste het ook veel leuker vind om van onze borden eten af te snoepen dan dat van zijn eigen bord te eten.

Groetjes van Marloes