Wat als de trap niet meer werkt.

Thijs (ruim 4 jaar) kan nog wel eens vervelend/stout zijn door bv te slaan etc.

Normaal gesproken konden we hem dan gewoon naar de trap sturen en dan moest hij dan 2 minuten blijven zitten en dat deed hij dan ook.

Tegenwoordig begint hij te slaan/ schoppen /spugen :shock: als hij (terecht) naar de trap wordt gestuurd. Hij wordt dan echt baldadig zeg maar. Ik pik het niet dat hij mij spuugt maar terugspugen of een tik vind ik geen optie. (Volens mij komt het spugen van school want hiervoor heeft hij dat nooit gedaan.)

Ik weet even niet meer hoe we hier nu het beste mee om kunnen gaan.

Ik heb het gevoel dat de trap niet meer werkt en naar zijn kamer sturen ook niet. (hij begint dan nog meer te gillen en haalt zijn hele kamer overhoop).

Hoe gaan jullie hiermee om en wat kun je als ouder het beste doen?

Wij geven M.ateo nu echte straf.

Zeg nou zelf, hoe erg is het na een paar jaar om bij stout zijn nog steeds op de gang gezet te worden?

Hier is hij al 2 keer naar bed gestuurd zonder verhaaltje…

Op een gegeven moment is het tijd om echte consequenties te laten hebben aan zijn daden…

Ik heb mijn dochter van de week na een vijf-minuten-gang-tripje naar bed gestuurd, zo rond kwart voor vier 's middags. Ze heeft ruim een half uur lopen jammeren en gillen en krijsen en weet ik het wat. En toen is ze blijkbaar in slaap gevallen. Rond vijf uur kwam ik namelijk even kijken om haar er weer uit te laten, maar toen lag ze heerlijk te slapen… Heb haar er vervolgens rond zes uur weer uit gehaald voor het avondeten, om zeven uur lag ze er al met al weer in, en om kwart over zeven sliep ze alweer! :wink:

Ik merk bij haar heel duidelijk wanneer ze een periode heeft dat ze simpelweg wat boosheid of frustratie of wat dan ook kwijt moet. Dan laat ik haar dus ook gewoon maar uitrazen in haar slaapkamer, ongeacht wat ze sloopt of wat voor lelijke woorden ze ook gilt… Doorgaans is het dan de dag erna weer helemaal koek en ei. Inmiddels ben ik dat min of meer gewend, maar ook ik vind dat nog altijd niet makkelijk hoor! :hug:

De slaapkamer als strafplek gebruiken zou ik persoonlijk zelf nooit doen. De slaapkamer is een fijn plekje waar ze kunnen spelen en slapen. De grootste straf die je mijn kinderen kunt geven is geen verhaaltje voor het slapen. als ik er alleen al mee dreig stoppen ze met hun geklier (al heb ik eerlijk gezegd best wel brave kinders als het om “vervelend” gedrag gaat :oops: )

Madre, daarom ook mijn vraag als de trap niet werkt, ik wil op een andere methode over alleen weet ik niet welke. We lijken wel niet tot hem door te dringen dat we echt boos zijn.

Zonder verhaaltje slapen gebeurt hier regelmatig. :roll:

Ik weet dat het ook een beetje de leeftijd is en zijn grensen zoeken maar ik voel met soms zo gefrustreerd dat ik echt mijn best moet doen om tot 10 te tellen voordat ik een stap onderneem zeg maar.

Ik heb de rollen behang al bijna van zolder gehaald om hem er achter te plakken :wink:

Misschien helpt het om hem wat langer op de trap te laten zitten?

Bij Jimmy deden(doen :mrgreen: ) we zijn leeftijd plus een minuut.

Maar als hij nu blijft klieren dan krijgt mag hij niet buiten spelen of de volgende dag niet met vriendjes afspreken.

Laatst had hij het zo bont gemaakt dat hij een hele week niet met vriendjes mocht afspreken. Daar was hij zo van onder de indruk dat hij nu zelf zegt ‘Als ik naar de sloot ga mag ik heel lang niet naar buiten en niet afspreken he?’ Het heeft gewerkt dus :mrgreen:

Danielle, ben het er mee eens hoor…Een kamer/bed is geen straf. Daar moet je slapen…

Boefje, ik snapte je vraag, dacht dat ik goed antwoord had gegeven…Ik weet het niet.

Wij ‘pakken’ M.ateo waar het hem gevoelig ligt.

Nu moet ik zeggen dat hij pas 2 keer echte straf heeft gehad hoor. Maar ik zou de straf basseren op wat hij nu graag doet.

M.ateo speelt tegenwoordig elke avond even op het pleintje. Het zou dus een goed straf zijn om dat een keer niet meer te laten doen.

hij gaat ook uit zijn dak hoor. tig keer uit bed, huilen, zeuren. Maar hij weet heel goed, waarom hij straf kreeg hoor…

Ik ken het, mag ik wat behang lenen?

Ik heb nog zat rollen liggen voor je :slight_smile:

Vanmiddag sloeg hij mij weer na een waarschuwing (uitdagen), heb hem wel naar de trap gestuurd maar nu met kookwekker, 4 minuten. Loopt hij van de trap af, krijgt hij er een minuut bij, elke keer weer. Het schreeuwen wat hij dan doet probeer ik maar te negeren.

Hopelijk wordt het nu wat duidelijker dat hij zich moet gaan “gedragen”.

Gelukkig is hij niet elke dag zo.

Hier is het echt zo sinds sinterklaas…

nu zit Mic.ah er ook in en stoken ze elkaar op…

grrrrrrrrrr…

Kookwekker idee is een plan… :think:

Thijs is ook alleen thuis zo.

Iedereen vind hem altijd zo lief en makkelijk als ik met hem bij familie en vrienden ben…tja, papa en mama uitdagen houden we het dan maar op.

Maar juist daarom moet ik hem nu echt grenzen gaan aangeven.

@boefje wrote:

Thijs is ook alleen thuis zo.

Iedereen vind hem altijd zo lief en makkelijk als ik met hem bij familie en vrienden ben…tja, papa en mama uitdagen houden we het dan maar op.

Maar juist daarom moet ik hem nu echt grenzen gaan aangeven.

Hier ook :shock:

Ik kreeg laatst een compliment dat ik vast een heel goede moeder en opvoedster ben omdat M.ateo zo ontzettend lief is en aardig en beleefd…

Ehm ja, maar hier thuis maakt hij stennis…

Toch “fijn” te lezen dat ik niet de enige ben :wink:

Hier is het 3 min op de gang en als ze zich niet netjes gedraagd op de gang (lees niet blijft zitten of gaat spugen) dan kom ik na 3 min als de oven piept :wink: pas naar haar toe en zeg dat ze nog een keer 3 min moet blijven zitten omdat ze niet geluisterd heeft.

Ik heb het nog niet vaak beleeft dat het vervolgens nog 3 min moet :slight_smile: .

Oh ja en ze mag de vloer ook zelf weer droog maken!