Wasmachine schoonmaken met soda, hoe?

Ik wil mijn wasmachine (die altijd op lage temperatuur wordt gebruikt) schoonmaken (en het schijnt dat je dan gelijk kunt ontkalken) met soda (ik had voorheen van die dure zakjes van de drogist maar die worden niet meer verkocht).



Nu ben ik aan het zoeken op internet hoe ik dat moet doen, maar kom tegenstrijdige dingen tegen, hoe doen jullie het?



Eerst soda oplossen in heet water en dan rechtstreeks in trommel (schijnt anders je zeepbakje aan te tasten) en minimaal 2x op 90 graden wassen?



Of een paar scheppen zo in het zeepbakje?



De ene zegt zonder was, de ander zegt dat dit bij het waspoeder de witte was mooi wit maakt.

Ik doe gewoon een anti-kalk tablet in het zeepbakje en laat hem 1 keer op 95 graden draaien.

Ik doe een vaatwastablet in het wasbakje.

Met een lege trommel draaien op 90 graden.

Daarna ruikt ie weer superfris.

gewoon, zak soda in je trommel en aanzetten dat ding, op 90 graden doe ik altijd!

@konijn wrote:

gewoon, zak soda in je trommel en aanzetten dat ding, op 90 graden doe ik altijd!




idem

Wasbolletje vol chloor of wc eend doet dezelfde truuk :thumbup:

euh, Kan dat chloor dan geen kwaad? Wist niet eens dat het kon… :shifty:

de hele zak soda?

neeh, een kwart of een halve…

@mamaMarije wrote:

@konijn wrote:
gewoon, zak soda in je trommel en aanzetten dat ding, op 90 graden doe ik altijd!




idem




met zak? :lol:

@WoLa wrote:

@mamaMarije wrote:
@konijn wrote:
gewoon, zak soda in je trommel en aanzetten dat ding, op 90 graden doe ik altijd!




idem




met zak? :lol:




grapjurk :mrgreen:

Vaker op 90 graden wassen is echt beter voor je gezondheid en je apparaat :mrgreen:



Flinke schep soda gewoon los in de trommel en op 90 graden wassen, alle stinkende bacterieen zijn er dan uit :dance:



Succes, Petri

vaatwastablet doe ik hier altijd.

Word ook aangeraden door wasmachinemonteurs

Vaatwastablet wordt inderdaad aangeraden en werkt prima :thumbup: .

Daarnaast was ik eens per week op 95 graden op aanraden van onze monteur (tevens buurman). Schijnt erg goed te zijn voor de machine.

He Marloes, da’s een goede tip, ik zoek dt al tijden maar zie het nergens. Dacht al dat het niet bestond voor wasmachines en dat terwijl er wel iets is voor vaatwassers!



Petri

heb onze wasmachine nog nooit schoongemaakt met soda of e.d. maar was veel op 60 graden… weet wel dat natuurazijn goed werkt voor te ontkalken (moet ook met koffiezetapparaat) en vlgs mij werkt azijn ook ipv wasverzachter.

Onze monteur zegt trouwens ook dat poeder beter is voor de machine dan vloeibaar wasmiddel.

Bij de aldi zag ik in de folder staan dat ze machinereiniger in de aanbieding hebben. Staat in de folder die gisteren verspreid is.