Wasbare luiers

Ik heb er momenteel 2 in de wasbare luiers.

Bevalt me best hoor!

Bij de eerste heb ik het complete pakket van Bambino aangeschaft en nu bij de 2e gebruik ik de kleinste maatjes dus weer.

Met 1 kind scheelt het qua geld absoluut niet, maar bij de 2e dus wél!

Trouwens, 's nachts gebruik ik voor beide een wegwerpluier en ook als we weg gaan.

Enne…dat wassen: Ik weet niet anders, dus daar denk ik niet eens over na. 2 á 3 witte wassen in de week. 's Morgens buiten ophangen (met dit weer tenminste) en rond een uur of 3 alles droog en mooi wit.

Hier een laatbloeier, ik heb Tycho nu net een maand in katoen and proud of it :smiley: Ik vind het wel bewerkelijker dan wegwerp, maar het went al aardig (al vind ik de poepluiers soms wel heftig hoor, brrr) :thumbup: Ik heb gekozen voor de simpele Prefolds van Kaatje Katoen, dus geen fancy toestanden. Praktisch in gebruik, drogen lekker snel en gebruikte billendoekjes gebruik ik na het meewassen (in een wasnetje) als inlegdoekje.

Dus ja, bekend met het gemak van wegwerp, maar ik vind wasbaar toch wel erg stoer hoor :smiley:

hier wegwerp!!

Ik moet er niet aan denken om die poepluiers uit te moeten spoelen en dan nog gewoon in de was, pff, heb al was genoeg!

ik weet het nog van vroeger toen mijn jongste broertje, er stonden altijd emmers vol luiers in de badkamer die uitgespoeld moesten worden :sick:

@Yvonne Z. wrote:

Dus ja, bekend met het gemak van wegwerp, maar ik vind wasbaar toch wel erg stoer hoor :smiley:

Mee eens, petje af hoor! :thumbup:

Ik wist toen ik zwanger was niet eens dat die nog bestonden :doh: , dus we hebben automatisch wegwerp gekozen.

Als ik had geweten dat het nog bestond had ik ze zeker genomen. Maar na 1 jaar wegwerp te hebben gebruikt leek het me niet meer rendabel om over te stappen. Moet zeggen dat ik me verder niet verdiept heb in een kosten-baten-analyse.

Hier geen wasbare. Ik draai echt niet elke dag een was, en onze grijze container zit niet stampvol als ie aan de weg moet. Aangezien ik geen zin heb om wel elke dag te wassen, begin ik er niet aan. Doordat we tegenwoordig wel groen- en huisafval scheiden, zit onze container echt niet zo heel vol, dus passen die luiers er prima bij. En anders hebben de buren nog wel een plekje als de containers aan de weg moeten :wink:

Ik kan me nog herinneren dat mijn moeder bij mijn zusje wel die katoenen gebruikte, en ik weet nog dat ik het zo vies vond, hoe lief mijn zusje ook was :smiley:

Hier ook wasbare luiers, in combinatie met een wollen overbroekje/ wikkel!! Wij hebben gekozen voor de voorgevormde Kiddybips luiers. We wassen om de dag een luierwasje, en hebben 24 luiers in omloop. Deze eerste maat kan je in 3 “standen” vergroten, je vouwt dan al-dan-niet een gedeelte naar achteren of voren, zo kan je 3 maten instellen. Klinkt ingewikkeld misschien maar is een fluitje van een cent! We zitten nu in maat “2”, al 5 mnd dezelfde luiers dus. 's Nachts gebruiken we een nachtinlegger van hetzelfde merk, en alles blijft volledig droog :thumbup:

Luier verschonen, katoen in een luieremmer (met water en biotex) wolwikkel aan het lijntje. Daar hangen er 3 + 1 in gebruik is dus 4 totaal. Deze rouleren door de dag heen.

Om de dag emmer naast de wasmachine zetten, plons plons alles er in, knopje indrukken en wassen maar! We gebruiken ook inlegvellen. Bij poep kunnen die door de wc, met alleen plas spoelen we even uit en hangen we te drogen. Bij een ‘veegje’ wassen we het inlegvel mee met de luierwas.

Dat wollen laagje werkt supergoed, tot onze verbazing! Helemaal droog, billetjes zien er ook super uit.

Nog vragen dan hoor ik het wel. Wij werken allebei parttime en zijn om en om thuis. Tijd voor die extra wasjes hebben we dus wel!

Ben wel trots hoor dat we t doen! :smiley:

Hier wilden we wel wasbare luiers doen (heb een heel pakket Indy’s staan), maar Arielle was zo klein bij de geboorte, dat ze zelfs de kleinsten niet paste! Dus dan toch ‘voor de eerste periode’ maar pampers, totdat ze in de wasbare groeide. Toen het eindelijk zo ver was, vond ik het niet zo’n groot probleem, maar Rudie was zo gewend aan het gemak (en het niet zo erg zichtbaar zijn van de poep) en het beperkte formaat van de wegwerp luiers (wasbare luiers zijn idd nogal groot) dat we er na een week of 3 al mee gestopt zijn…

Dus wie oh wie wil er een pakket Indy’s overnemen? :stuck_out_tongue: 25 luiers bij elkaar, met overbroekjes, inlegvellen en wolwasmiddel :stuck_out_tongue: Want ik denk niet dat ik Rudie er ooit nog weer aan krijg :stuck_out_tongue:

hub deed trouwens ook geen katoen om hoor, die pakte gewoon de pampers, maar zovaak vershcoonde hij toch niet :lol: