Wasbare luiers

Ik ben gewoon benieuwd hoeveel mensen er nu eigenlijk wasbare luiers gebruiken.

Hier met tevredenheid overgestapt voor overdag thuis, voor de nacht nog zoekende.

Ik vind dat ik wel genoeg was heb, dus nee hier geen wasbare luiers.

Ik ga ook voor het gemak van wegwerpluiers.

Hier ook bergen was, daar hoeven voor mij eigenlijk geen luiers meer bij.

We hebben het bij Mischa wel geprobeerd, maar na een heleboel lekkages zijn we er mee gestopt.

overdag thuis idd wasbare luiers. S nachts ook (maatje groter). Als we weg zijn gebruik ik wegwerp.

Wat voor soort heb jij eigenlijk?

Heb hier Bambino gebruikt voor onze zoon. Naar volle tevredenheid, thuis fulltime en als we ergens buitenshuis heengingen waar het niet zo handig was dan nam ik wegwerp mee. Doorlekken kwam niet vaak voor ook omdat Casper redelijk goed aangaf wanneer hij er wat in had zitten. Het voelt natuurlijk niet zo droog aan als wegwerp. Straks met het zindelijk worden ga ik ws zo’n trainingsbroekje aanschaffen. En met superzomerweer gewoon in de blote billen en een onderbroekje. De extra was viel me reuze mee hoor. Ik draai toch elke dag een was en meestal zit daar om de dag wel een witte bij. In de tijd dat ik ze gebruikte had ik toch wel een luier of 5/6 per dag dus als ik om de dag een was draaide had ik de machine er wel mee vol. :thumbup:

Het heeft er wel in geresulteerd dat ik ondanks een baby in huis mijn aanbieden van de container niet meer is geworden. :dance:

Voor de nacht zijn er trouwens extra inleggers meestal wel te krijgen. Het broekje een maatje groter kopen, en inlegger erbij in (ook wasbaar) en voila Casper hield het er in de nacht droog mee. :thumbup:

Ik gebruik pocket-luiers en al-in-one-luiers, dat is voor de luie luieraar :wink:

Het verschonen en wassen wordt echt leuker door alle kleuren en prints!

Verschillende merken in gebruik

-Bumgenius

-Itti Bitti

-Gro Baby

-Fuzzi Bunz

-Lollipop

-Little Lamb

-Happy Heiny

-CoolaBaby

Voornamelijk one-size, maar B.ommel draagt ze op z’n ‘grootst’. Handig voor als een nog een kleine mocht komen, dan hoeven er geen andere maten te komen :slight_smile:

En heb nog geen merk gehad waar ik echt problemen mee heb. Alleen Itti Bitti was in maat M niet passend en maat L wel (terwijl zei zeggen dat hij qua kilo’s makkelijk M moet kunnen hebben)

@Rhiannon wrote:

Ik draai toch elke dag een was en meestal zit daar om de dag wel een witte bij. In de tijd dat ik ze gebruikte had ik toch wel een luier of 5/6 per dag dus als ik om de dag een was draaide had ik de machine er wel mee vol. :thumbup:

Het heeft er wel in geresulteerd dat ik ondanks een baby in huis mijn aanbieden van de container niet meer is geworden. :dance:

Inderdaad wasmachine staat toch wel aan. Ik spaar van 2 dagen luiers, die krijgen het korte voorwasprogramma, daarna maak ik de machine vol met andere was erbij.

Top dat je niet meer afval had! :thumbup:

Voor de nacht zoek ik nog het perfecte overbroekje, want dan wil ik wel een 2-delig-systeem.

Wij hebben het nagerekend en de winst voor zowel portmonee als voor het milieu viel ons tegen.

Dus wij gebruiken wegwerp en zodra de kleine een beetje ritme had in poepen, gebruikte ik in de wegwerp ook een inleg. Dat scheelt zeker 2 luiers per dag.

Verder scheiden wij al ons afval en hebben we zelf een compostbak, dus ook hier kunnen wij het prima af met 1 huisvuilkliko.

Ik heb dus niet gestemd want hoewel ik ze niet gebruik, is het me niet te doen om wassen, koken, vouwen enz en dan " mij niet gezien"

Wij zien na uitgebreid vergelijken gewoon de voordelen niet zo… de extra was, de extra stroom enz wegen samen met de investering voor ons gewoon niet op tegen…

Heb je dit ook meegerekend?

@Rhiannon wrote:

Het voelt natuurlijk niet zo droog aan als wegwerp.

Daardoor zijn kindjes in wasbare luiers eerder zindelijk.

ik ehb ze gebruikt tot acht maand, toen zag ik dat het mijn uk belemmrde in haar bewegingen.

Gebruikte overigens de gewone ouderwetse katoenen vouwgevallen!

Dat ligt aan het kind.

Als je als ouder gewoon zelf ook je inzet, dan kan een kind in wegwerp ook sneller zindelijk zijn dan een kind dat naar een kdv gaat waarvan bekend is dat ouders er langer over doen om uberhaupt te beginnen.

Ik ben begonnen rond de 18 maanden en Aniek was snel zindelijk.

Mies gaat ook al op de pot en gebruikt nog maar 3 luiers per dag hooguit, hij is 21 maanden nu en Peter… Peter is autistisch, dus die heeft er lang over gedaan. Maar dat had weinig te maken met het type luier.

@Koda wrote:

Heb je dit ook meegerekend?

@Rhiannon wrote:
Het voelt natuurlijk niet zo droog aan als wegwerp.

Daardoor zijn kindjes in wasbare luiers eerder zindelijk.

Ben zelf van het wasbare luier tijdperk en ik was pas met ruim 3,5 zindelijk… onze oudste 2 waren in wegwerpluiers sneller als hun mama :o

Overigens… dan gaat het voor overdag. Onze oudste is in de nacht nog niet zindelijk, maar ook dat komt wel.

Wij gebruiken dus wegwerp.

Bij de oudste nog wel overwogen voor wasbaar te gaan, maar toen werkte ik nog wel en vond de ‘winst’ ook zeer weinig. Ging toen ook van 2 kids uit. Misschien als ik toen had geweten na de geboorte van kind 2 te stoppen met werken EN dat er na nummer 2 nog eentje zou komen… dat ik dan wel voor wasbaar had gekozen… denk hoe meer kids ze gebruiken hoe sneller het uitkan (ook voor het milieu!)

Ik heb ook bambino’s net als Rhiannon. Die tip van wasbare inlegger is wel een goeie!

Momenteel gaat t qua lekkage goed, E.ke poept merkbaar en dat is meestal tijdens een flesje. Dus daar kunnen we mooi mee rekening houden. Eerder wat meer doorlekken, toen poepte ze niet zo duidelijk en een beetje handig vouwen helpt ook wel.

Koda, de merken die jij noemt ken ik bijna allemaal niet.

Ik heb het merendeel tweedehands gekocht, dus zo kan het hier financieel wel uit.

Ik heb bij alledrie wasbare luiers gebruikt en vond dat toen prima, helemaal niet veel moeite met wassen, koken (?!) spoelen. Ik had wel gewoon voorgevormde broekjes, wolbroek erover, vieze luier in een emmer (zonder water) en dan om de dag wassen.

Maar nu… heb ik er gewoon geen zin in :oops: Ik weet het nog niet, als ik die schattige luiertjes in mn handen heb dan kriebelt het wel een beetje om ze vast te wassen, maar eh… het lijkt nu toch wel (veel) extra werk :roll:

Gebruik hier voor overdag bambino’s, met hydrofiel erin gevouwen (das al goedkoper dan hun merk-luier erin).

Voor snachts beetje afwisselend wegwerp of flexi-tots met mother ease air flow broekje erover, beide van kaatje katoen.

De kleine lekt ook 's nachts niet door in zijn katoen, maar zijn billetjes zijn dan wel iets meer rood, is mijn indruk, vandaar niet elke nacht.

Overdag verschoon je toch vaker en dan heeft zijn huid er geen last van.

Als we eens dagje weggaan ofzo (of schoonmoeder past op) dan ook wegwerp.

Ik denk wel dat je, zeker met 2 kindjes, goedkoper uit bent, maar idd niet als je alle “onderdelen” van de luier van de fabrikant gebruikt!

Heb zelf ook niet het advies van de merken aangehouden wbt hoeveelheid overbroekjes, die zijn best duur, ik heb er steeds veel minder aangeschaft, gevolg is dan wel dat je de overbroekjes steeds meteen ff moet uitwassen op hand (snel sopje) en dan als de machine toch draait wel ff mee.

Als je dat ritme eenmaal hebt, vind ik het goed te doen en het scheelt mij dus een investering in overbroekjes.

Ook de inlegvelletjes voor de ontlasting was ik mee als er alleen in de luier geplast is, dan gaan die ook langer mee, scheelt ook.

En de besparing gaat idd wel pas in bij gebruik voor een 2e kindje, zeker als je je wegwerp niet het duurste merk laat zijn.

Extra werk vind ik zelf reuze meevallen, of nou ja, eigenlijk weet ik natuurlijk niet hoe "makkelijk"volledig wegwerp is…

Zet idd de luiers in een droge emmer, scheelt al uitwring/ gemors bij machine vullen.

Verder zijn de inlegvellen om ontlasting in te vangen natuurlijk ook een uitkomst!

Enne gewoon op 60 graden wassen, niks koken of vooraf uitspoelen hoor.

Qua milieu vind ik het vooral een naar idee dat wegwerp er zoooooo lang over doet om afgebroken te worden, en de hydrofielen kunnen straks ook nog flink als poetsdoek etc opgebruikt worden. Denk idd dat het qua productie/ wassen bij elkaar niet zoveel scheelt, maar wel het uiteindelijke afbreken/ verdwijnen van de luiers. En natuurlijk zowiezo de stapel afval, 1 torentje hydrofiel t.o. 2 kindjes 3 jaar lang wegwerp…

Ik vind het een heel mooi streven en ik heb me er al een paar keer aan gewaagd maar ik ben er te lui voor.

En dus pampers… Klaar. Ik probeer de wereld wel op een andere manier een heel klein beetje te verbeteren :wink:

Ik ben gewoon te lui voor wasbare luiers…

Vind het makkelijker om gewoon een pak te kopen, en de luier daarna weg te gooien :silenced:

Heb niet zo’n zin in al dat gedoe, heb me er wel tijdens mijn zwangerschap in verdiept en diverse demonstraties gezien, maar het is niet echt ons ding…

Net als afval scheiden overgings… :shifty:

Hoi,

Wij hebben ze een poosje gebruikt maar ik vond het vre-se-lijk, eigenlijk vooral omdat ze zo dik zijn dat ik alleen maar luier vast had voor mijn gevoel. En ze droogden voor geen meter. Hier kun je de wegwerpluiers apart inleveren en worden ze gerecycled. Prima zo nu.

Groetjes,

Femke

wat la bruja aangeeft wilde ik ook maar net zeggen.

Ook de ontwikkelingen binnen de wegwerp staan niet stil en tegenwoordig kunnen ze al zo een ontzettend groot deel van de wegwerp luier recyclen.

Ook hier kun je ze gewoon inleveren bij diverse kdv’s en peuterspeelzalen en dat scheelt ook weer.