Wasbaar maandverband

Hallo,



Sinds kort gebruik ik wasbaar maandverband van Imse Vimse.

Nu heb ik ze laten weken in een emmer metkoud water maar de lekken gan er niet uit :x



Iemand tips?

Als ik bloed in kleren heb zitten (of het nu van menstruatie is of niet) doe ik er altijd wat zout bij in.

en nu een beetje nutteloze tip… maar als er zon is als het nog niet helemaal droog is in de zon liggen, bleken de vlekken weg.

Ik leg spullen met bloedvlekken altijd in water met wat melk. Dan is het er ook zo uit.

Uitspoelen met koud water en dan in de week zetten met zout tot je ze wast. Toen ik in de kraamzorg werkte kreeg ik zo altijd de bloedvlekken uit de was. Was maar zelden dat iets niet schoon werd.

Kruidvat heeft flesjes waterstofperoxide, als je die mixt met bakpoeder tot het zeg maar ‘cremig’ is (het schuimt als een tierelier dus neem een ruim bakje voor het aanmaken!) daarmee insmeren en kort (10 min tot 15 max) intrekken en dan gelijk wassen met enkel witte was erbij.

Was echt de allerbeste tip voor mijn eigen ondergoed en ook de deo vlekken in de witte Tshirts van mijn man. :thumbup:

Maar waterstofperoxide is wel echt enorm slecht voor de stof waar het van gemaakt is toch? Want ik meen me te herinneren dat die maandverbandjes soms ook van bamboe zijn gemaakt en daar zou ik het dus echt niet op willen smeren.

Nope niet op bamboe proberen, maar volkatoen of fleece zou ik het gerust op wagen. De 100% katoenen Tshirts van mijn man kunnen het prima hebben.

@mamaMarije wrote:

en nu een beetje nutteloze tip… maar als er zon is als het nog niet helemaal droog is in de zon liggen, bleken de vlekken weg.




Leuk gezicht voor de buren :mrgreen: :wink:

@Wawa wrote:

@mamaMarije wrote:
en nu een beetje nutteloze tip… maar als er zon is als het nog niet helemaal droog is in de zon liggen, bleken de vlekken weg.




Leuk gezicht voor de buren :mrgreen: :wink:




Vroeger keken ze altijd of je ze wel 1 keer in de maand buiten had hangen. Zo niet dan wisten de buren al vrij snel of je zwanger was.

@Kwakje wrote:

@Wawa wrote:
@mamaMarije wrote:
en nu een beetje nutteloze tip… maar als er zon is als het nog niet helemaal droog is in de zon liggen, bleken de vlekken weg.




Leuk gezicht voor de buren :mrgreen: :wink:




Vroeger keken ze altijd of je ze wel 1 keer in de maand buiten had hangen. Zo niet dan wisten de buren al vrij snel of je zwanger was.




Ja, dat vertelde mijn moeder inderdaad ook.

Maar, niet om te zeuren maar toch, als je zoveel chemische rommel moet gaan gebruiken om het weer stralend schoon te krijgen, wat is dan nog het voordeel van wasbaar maandverband?

Al die was- en andere reinigingsmiddelen zijn nou niet bepaald milieuvriendelijk te noemen en je mag je afvragen of je dan wel echt zoveel milieuvriendelijker bezig bent dan met wegwerpmaandverband.

Je hebt de ECO bal en milieuvriendelijke wasmiddelen.

Bedankt voor alle tips. Intussen is het gelukt door het verband een nacht in soda te laten weken :slight_smile: