Warm winterkind?

Hoi,

Ik heb mijn twee jongens in het voorjaar en in de zomer gehad. Nu verwacht ik mijn kleintje midden / eind december. Ik heb nu een hele zooi vragen…:

Hoe houd ik hem warm?

Mijn katoenen dekentjes lijken me niet warm genoeg… Wat hadden jullie in de wieg voor dekens? Slaapzakje? De slaapkamer is niet erg goed warm te houden, tenzij we de hele nacht een electrisch kacheltje aan laten oid.

Kruiken? Wollen deken? Dikke slaapzak? Bij ond in bed?

En wat trokken jullie je kindje aan?

En wat in de wagen, naar buiten? Wat voor dek / dekentje?

Hoe oud waren jullie winterkindjes voor je ze mee naar buiten namen?

Verder nog tips…?

Maf hoor, krijg ik mijn derde kindje heb ik nog steeds allemaal basic vragen :wink:

Dank voor jullie hulp!

Groetjes,

LaBruja

Hier in de wieg gewoon een standaard dekentje, in het begin dubbel en bedje voorverwarmd met kruikje + mutsje op.

Kruikje heb ik lang erin gedaan voor voorwarmen aangezien de slaapkamerramen overdag open staan en het dan weleens heel koud was in dat bedje.

Bij ons in bed kwam in het begin (eerste 3 maand) ook veel voor overigens, daarna merkten we dat onze jongens zelf beter sliepen als ze in een wiegje/bedje lagen.

Kinderwagen… gewoon de kleertjes, vaak een omslagdoek en dan onder het dekentje van de wagen (wat bij mij dan voor de leuk in een hoes zit, maar dat zijn feitelijk natuurlijk ook weer 2 dunne laagjes).

Goh veel van je vragen heb ik eigenlijk niet direct een antwoord op denk ik, ik deed ook maar wat :mrgreen: .

Heb er 3 in de winter gekregen en ze zijn allemaal goed groot geworden tot nog toe, dus ik doe maar wat heeft blijkbaar wel gewerkt :lol: .

Maar ik werkte dus vooral met laagjes en in het begin dingen voorverwarmen (voor we naar buiten gingen de kinderwagenbak opwarmen en als we de deur uitgingen legde ik die kruik gewoon in het bedje… mocht er dan toch een wat fris kindje uit de wagen komen kon die direct lekker het warme bedje in op te warmen).

Verwarming aan deed ik in het begin nog weleens voor het badje… dan zorgde ik dat het kamertje aangenaam was en dan pas badje klaar zetten etc. Schone kleertjes dan ook direct maar even op die verwarming gelegd en dan krijg je een heerlijk rozig kindje dat nog even bij mama kon drinken en dan zijn bedje in ging :inlove: .

oh ja wanneer mee naar buiten… de jongste is van afgelopen februari en hij was exact 1 week oud toen hij voor het eerst mee naar buiten ging.

Het was kouddddd, maar wel zonnig en droog. De dagen ervoor was het steeds van dat vochtige weer/ veel vocht in de lucht, dan had ik nog even gewacht.

Maar dit was laatste dag met de kraamhulp en heb ik samen met mijn man en de kleine de grote broers van school gehaald, heerlijk na een week binnen er even uit :thumbup: .

Nummer 2 en 3 direct na hun geboorte, van het zhuis naar huis.

Bij de 2e vroor het toen 8 graden toen we naar huis gingen en ondanks voorverwarmde cosi, kleertjes, dikke voetenzak EN een extra dekentje dat we van het zhuis nog meekregen was hij in krap een kwartier echt afgekoeld en we hebben er een dag over gedaan om hem weer op temp te krijgen (meisje van de zw.schapsgym moesten dus eind van de dag terug naar zhuis, die kregen ze dus niet meer op temperatuur na zo’n zelfde korte rit naar huis).

Maar echt naar buiten waren zij denk ik ook een week/ ruime week uit.

Bij nummer 2 weet ik nog dat we voor sloffen gingen :lol: . Die had de oudste als enige zomerkind niet gehad in dikke soort… en dan zit je daar met je winterkindje zonder goeie slofjes.

Wat ik zelf nog altijd een mooie foto vind van nummer 3, daar is hij 3 week oud, ligt er ijs, hij in de kinderwagen onder een hollands thema dekentje en op de achtergrond zie je een grote broer schaatsen.

Het mag gezegd dat het toen dus ook echt koud was :wink: .

hier ook een winterkindje gehad. Ze heeft heel lang twee kruiken gehad, mede door haar te vroeg geboorte en haar lage gewicht moest ik het haar zo optiimaal mogelijk maken. Ook in de kinderwagen kreeg ze een kruik erbij. Verder gewoon standaard lekker warm vestje, mutsje dekentjes goed hoog erop plus de kap en soort van windschermpje. Als het mega hard waaide, die giga koude wind, ging de regenkap er overheen.

Verder had ze binnen vaak rompertje aan, daarover dan shirtje met lange mouw, broekje met lange mouw, sokjes. Ik had twee vestjes extra die er nog extra overheen konden. En dan lekker een dikke wikkeldoek, gewoon zo omslagdoek…

Snachts lag ze gewoon in het ledikantje, kort opgemaakt, extra deken en dan die twee kruiken.

Toen ik vanuit het ziekenhuis naar huis mocht raadden ze aan om haar bij te laten komen op mijn buik, onder mijn dekens. Dus lekker onder de dekens, beetje rechtop, j.uul tegen mij aan en dan dekens erover heen. Dan kwamen ze het snelst weer op temperatuur.

toen ging snachts de verwarming wel ene tikkie hoger, en daar stond die dan aan, maar toch was het daar s nachts ook best fris. Tja… het is niet anders…

Hier ook een winterkind (iedere dag van de kraamweek maar weer hopen dat de kraamverzorgster door de sneeuw kon komen :roll: )

Wij hebben ook de verwarming 's nachts aangepast want het werd gewoon echt te koud. Dus de minimum temperatuur hebben we geloof ik naar 17 graden gezet ipv anders 15. Scheelt ook als je er zelf uit moet :wink: .

Wel af en toe lekker luchten zodat de lucht wel fris blijft.

Ze heeft de eerste week heel veel in een handdoek gelegen, ik had geen echte omslagdoek maar een handdoek deed het ook.

Op een gegeven moment was ze op het randje te koud, toen zei de kraamverzorgster dat ze haar zou kunnen inpakken in een celstofmatje uit het kraampakket. En dan bij mij onder de dekens in bed. Gelukkig was het niet nodig.

Dit winterkindje ging naar buiten toen ze een week oud was, inderdaad bij mooi droog en zonnig weer. :inlove:

@Marlous79 wrote:

Hier ook een winterkind (iedere dag van de kraamweek maar weer hopen dat de kraamverzorgster door de sneeuw kon komen :roll: )

dat hadden wij bij de 2e.
Toen was er zoveel ijzel.... 1e dag kwam ze maar niet, kwam ze maar niet.... bleek ze over een stukje van normaliter halfuurtje bijna 2 uur gedaan te hebben :shock: .

Hoe houd ik hem warm? dekentje, ik had gewoon een dekentje van de hema dubbel op het bedje.

Kruiken? Wollen deken? Dikke slaapzak? Bij ond in bed? 2 kruikjes voor in bed.

En wat trokken jullie je kindje aan? gewoon kleertjes en mutsje.

En wat in de wagen, naar buiten? Wat voor dek / dekentje? in de wagen, kleertjes jasje en dekentje.

Hoe oud waren jullie winterkindjes voor je ze mee naar buiten namen? 6 dagen oud :slight_smile:

Mochten eerder van de VK mocht na 3 dagen al naar buiten :shock: maar ik was zelf nogal wiebelig en nog geen behoefte er aan wilde mezelf ook niet overhaasten.

Verder nog tips…?

Kruikjes, ik had 2 dekentjes.

Owja in de wagen had ik toen het heel koud was, wat kranten onder het matrasje gedaan. isoleerde dan wat meer :slight_smile:

Het antwoord op al je vragen: wolletjes!

Wollen rompers met lange mouwen, liefst ondr ee wollen truitje met daarover een wollen salopetje. In bed gaat het salopetje uit, in geval van koude slaapkamer een dun wol zijde mutsje op e zowiezo…een wolln slaapzak aan. Bij erge kou ook een mouwvestje als je geen slaapzk met lange mouwen hebt zoals ik. En vergeet de wollen sokken voor warme voetjes niet!

Dus… :lol:

Mijn dochter had ook lang een kruik en soms vonden w het zo koud dat we haar niet echt in de wieg drufden te laten, namen we haar al meteen bij ons.

WOW dank voor alle tips!!! Ga ze gauw eens op een rijtje zetten. Super!

Groetjes,

LaBruja

Mijn oudste is van januari 2007.

De eerste maanden sliep ze onder een dekentje met al haar kleren aan behalve een mutsje en volgens mij ook geen sokken. In het begin 2 kruiken maar we zijn al snel overgestapt op 1. De verwarming hadden we in het begin op 17 gr.

Kleertjes? Romper met korte mouwen, shirt, broekje en sokjes.

De eerste keer naar buiten? 4 dagen van het ziekenhuis naar huis. In de maxicosi had ze haar kleertjes aan en een donzen skijack maat 62. Na 5 minuten met de auto waren we thuis maar sliep ze en heeft ze nog een tijdje met haar jas aan in de maxicosi geslapen. De eerste keer dat we langer dan een paar minuten buiten waren was pas met 6 weken of zo en was het al heerlijk weer buiten dus alleen het afdekdingetje van de bugaboo en een jasje aan Daarna legde ik als het kouder was een lakentje en dekentje in de wagen of legde ik haar in een slaapzak erin.

Dennis heeft het altijd heel erg snel warm zelfs in de winter. Regelamtig met hem door de sneeuw boodschappen gedaan. voortijd wiegje voorverwarmen is dan wel lekker, lekker dekentje erover, mutsje op en meneer hield het heerlijk warm. Omdat Dennis het zo snel warm had verwarmde ik de wieg na twee keer niet meer voor.

En idd voor het in badje gaan even de ruimte verwarmen, of gewoon lekker samen onder de douche en dan gingen we samen onder mijn badjas :inlove: naar onze kamer om hem eventjes aan te kleden en nog even lekker drinken.

Ik had nog een dikke slaapzak voor baby’s maar meneer sliep liever onder een dekentje, en ook vaak bij ons in bed, hij kreeg bv en werd om de 2uur wakker ook 's nachts en dan vielen we regelmatig samen weer in slaap :oops: .

Onze jongste is van eind januari. Toen was het ook goed koud.

Ik had in de wieg 2 dekentjes en 'snachts een kruikje met nog een dekentje eroverheen. De eerste week had ze 's nachts ook een mutsje op.

In de kraamweek had ze gewone kleertjes aan met een rompertje met lange mouwtjes en dan een omslagdoek. Op de bovenverdieping hebben we geen verwarming aan gehad, alleen als ze in bad ging.

Die omslagdoek gebruikte ik ook bij het naar buiten gaan, nog een dekentje erover, en een mutsje op. Ik ging volgens mij op dag 8 voor het eerst naar buiten, een half uurtje denk ik.

Nu was onze dochter wel al ruim 8,5 pond bij de geboorte, dat scheelt ook. Ze hield zichzelf goed warm.

Hee bekende naam :wink: Gefeliciteerd, nog eventjes, de laatste loodjes alweer! :slight_smile:

Jesse is van de winter 2 jaar geleden, hij is geboren op 4 januari een grote laag sneeuw voor de deur toen we thuis uit het ziekenhuis kwamen. Toen was hij dus voor t eerst buiten :wink: Hij was 1 week oud. Daarna pas met 1,5 week buiten geweest met hem, maar wel in de sneeuw met de wagen!

We hadden een kruik in bed bij hem, een gewoon dekentje en hij sliep in een slaapzakje.

Qua kleding hadden we langmouwige rompertjes, vestjes en wat dikkere broekjes ( velours/gevoerd/badstof ) Verder droeg hij nog wat over was van de uni kleding van ELise en die is net als Friso van augustus…

Naar buiten kreeg hij een soort winterpakje aan maar dan dunner, zodat het niet te propperig werd en daar een dekentje overheen ( in de quinny reiswieg )

dit pakje had hij als jasje in maat 50/56/62

Ha MLK, een bekende idd. Nog gefeliciteerd met jullie Thijs!

dank voor alle tips, allemaal!

Ik had net de in-take met de kraamverzorgster, en die zei ook al: wol. Twee wollen dekentjes met twee kruikjes, en niet te warm op de slaapkamer.

Weet iemand toevallig hoeveel bollen wol je nodig hebt om een dekentje te breien???

Groetjes,

LaBruja

Ik had 12 bolletjes katoen om een dekentje te haken, maar ik heb geeen idee of dat dat enigzins overeen komt :slight_smile:

Let wel op dat je 100% wol neemt en niet een of andere wolmix met acryl/polyester. Ik kwam voor het haken iig op zo’n belachelijk bedrag uit (bol wol kost al gauw 6-8 euro en volgens mijn patroon had ik er 16 nodig) dat ik voor katoen gekozen heb. Voor een paar tientjes koop je namelijk ook een echt wollen dekentje.