Jasmijn doet de laatste week echt moeilijk met het warm eten. Als ik het eten pureer dan gaat het nog wel met heel veel afleidingsmanouvres. Maar als het niet gepureerd is dan vist ze er een paar dingen tussenuit die ze lekker vind (niet de groente dus :?) en de rest wordt gewoon op de grond gegooid :wall: . Dan word ik dus boos en dan begint zij weer te huilen en krijsen. Dan eet ze al helemaal niet meer, behalve haar toetje yoghurt. Wat moet ik hier nou mee? Op die manier krijgt ze toch te weinig groente, dus vitaminen binnen? Of moet ik dan toch maar weer alles gaan pureren zodat ze toch nog enigsinds wat binnenkrijgt?
Kinderen gebruiken eten vaak als een manier om macht uit te oefenen, wat vaak ook lukt omdat jij als ouder erg graag wilt dat je kind goed eet.
De enige tip die ik kan geven is: Maak er geen machtstrijd van (die verlies je geheid)
Wil ze niet eten, dan niet.
Als ze echt honger heeft eet ze echt wel.
Mijn dochter deed/doet dit ook en we maken er geen strijd van. De ene dag eet ze redelijk en de andere dag nauwelijks…
Zodra we ook maar even onze aandacht op haar bord richten eet ze gelijk helemaal niks meer en gaat ze dwars doen.
Lekker negeren dus.
Onze dochter eet ook niet echt geweldig. Vlees lust ze graag, maar alles wat naar groenten of aardappels ruikt e.d. wipt ze resoluut uit haar bord.
Maak er geen probleem van.
Zet het bordje weg en geef haar een vitamine pilletje (mee begonnen vanwege het bijna niet eten en vaak verkouden zijn)
Niet mijn idee eigenlijk.
Als het pas de laatste week is, kan het ook niet gewoon door de warmte komen?
Laura eet ook ineens een stuk minder dan normaal (is anders een prima eter), ze wil geen avondeten, behalve (vreemd genoeg) soep. Dus ik ben maar veel groentesoep aan het maken deze week.
Ach en een tijdje wat minder vitaminen is ook niet meteen rampzalig natuurlijk. Dus ik zou het gewoon nog even aankijken.
Ik zou het ook even aankijken en er niet een drama van maken.
Esmee eet eigelijk met warm eten altijd wel goed, zo nu en dan heeft ze een periode dat ze geen brood wil eten…ik geef haar dan een kracker of wat yoghurt of kwark. Ik maak er in iedergeval geen probleem van en meestal gaat het hier vanzelf weer over.
Vitamine geven vind ik een heel goed idee!
Olivia houdt ook niet zo van warmeten.
Jaaa vlees, maar geen aardappelen en groenten e.d.
Ik maak er geen drama van, ik probeer haar soms te verleiden met als beloning een hapje vlees.
Verder eet ze goed haar fruit en brood.
Als ze echt weinig heeft gegeten, dan geef ik haar gerust nog fruit of yoghurt. Hopelijk eet ze goed voor ze 18 is
:mrgreen:
Eet ze zelf?
Yeline heeft 4 maanden lang geen warm eten gehad omdat ze gewoon niet wou ze weigerde en zette het op een gillen. Heb het gewoon genegeerd en had zoiets van jij wil niet dan heb je pech. Al had ze het wel nodig want ze had toen totaal geen reserve’s, ze wou wel altijd brood dus dat kreeg ze dan gewoon.
En zo ineens begon ze weer te eten gelukkig…
Ymke eet ook heel slecht… Al maanden… Soms gaat het een paar dagen of een dag goed…
Gepureerd, van ons, potjes, alleen eten, tegelijk met ons, zelf eten, voeren… Het maakt haar niet uit… Ze weigert gewoon…
Ik bied het haar elke avond aan… Als ze weigert (hier erg duidelijk… ze duwt je hand weg, bord weg of schudt heel hard nee) dan vraag ik nog 1x of ze wilt… Wilt ze niet, prima… Dan gewoon vrolijk verder met het toetje…
Overdag eet ze prima, dus ik maak me geen zorgen. Ik bied haar ook geen alternatief aan, wel altijd een toetje.
Maar leuk?? Nee dat is het niet… Zeker niet als je haar al avonden achter elkaar zonder eten naar bed hebt gedaan… (Overigens wordt ze 's nachts niet wakker om te eten/drinken)
ik ken het gefrustreerde gevoel
heb me er maar bij neergelegd. Jens is niet zo’n vreetschuur als al z’n nichtjes en neefjes en gelukkg is er dan een forum waar je veel meer kids tegenkomt die neit eten.
hier minimaal wat hij eet. altijd wel een toetje inderdaad.
en brood… dat wil hij wel.
ach zo lang ze o phet CB niet zeggen dat hij te mager is en hij word niet om de haverklap verkouden ga ik er geen probleem meer van maken. dat heb ik allang genoeg gedaan.
succes ermee, maar niet te druk om maken.
Niet frustreren!!
Een kind hongert zich niet uit.
Ik geef hier een bord en een lepel of vork en onze madam eet…eerst wat ze lekker vond…beetje rommelen…geen aandacht aan besteed.
Ze eet nu ZELF haar hele bord leeg :thumbup:
Zit heerlijk te genieten…en is helemaal gezellig,ze krijgt hetzelfde als wij eten en het werkt,gewoon lekker laten rommelen,eten moet leuk zijn geen strijd
Moeilijk…maar het werkt echt het beste…
Stimuleren mag altijd (ik prik ook wel eens een hapje van haar bord om er tussendoor erin te stoppen natuurlijk) maar zonder het hele frustreren van elkaar want dan gaan ze op deze leeftijd de machtsstrijd aan dat is nu eenmaal zo :shifty:
:hug:
:shifty: jahoor hier ook één die soms niets eet of idd lekker zit te vissen.
prima dan eet ze wat ze lekker vind én ze eet.
Dat prijs ik, maak er geen drama van, want het is een en al uitproberen wat ze doen.
Kijken hoever ze kunnen gaan én nog leuker om uit te zoeken wat JIJ dan gaat doen.
Ik heb mij in het begin er erg op gefocust, ik wilde perse dat ze wat a.
Toen ik het eenmaal los liet en er geen aandacht mer daan gaf ging ze eten :eh:
Nu nog ik zet het neer, wat wij ook eten, wil je niet prima lieverd zet mama het wel weg. (meestal nog binnen har bereik) en ga verer met eten.
Begin een gesprek (over niets) met Roon en negeer haar, soms gaat ze eten soms ook niet, als ik dan terugkijk wat zij op de dag op heeft, is dat vaak voldoende :thumbup:
Ze weet dat ze jou hier mee heeft en winnen doe je het niet ja door er geen issue van te maken.
Ik gaf wel gewoon haar toetje, eten of niet.
Enne heb ook ergens gelezen dat het aveechts werkt om tegen elkaar te zeggen dat het zooo lekker is en zij ook een hapje moet proeven of overduidelijk mmmmm te roepen, is allemaal,‘verkeerde’ aandacht, negeren en gewoon door eten.
Als wij klaar zijn vraag ik haar nog 1x of ze wil, zoniet gooi ik het weg waar e bij staat. Das vaak huilen, jammer, je kon eten, je wilde niet, morgen weer
Is even doorbijten soms want het gaat tegen je principe in, een kind moet toch eten, maar over een dag krijgen ze genoeg binnen
Buitendat is het avond eten voor mij nu ook weer ontspannen sinds ik er geen probleem meer van maak
Succes :thumbup:
Het is niet alleen dat ze de groente niet wil eten maar ze gooit het ook op de grond of wil haar hele bordje omkiepen op het blad van de kinderstoel :? :wall: .
Moet ik het dan gewoon wegzetten en geen aandacht aan geven? Als het niet binnen handbereik staat kan ze er natuurlijk ook niet bij om (eventueel toch) een hapje te nemen.
C. heeft dat ook gedaan…ik liet haar tot een bepaalde hoogte natuurlijk,als ze te ver ging pakte ik het bordje af en zette het weg,zonder iets te zeggen verder hoor.
Dan gaf ik na een paar minuten een stukje eten of een vork of lepel aan met iets erop deed ze moeilijk legte ik het weer weg.
Als ze heel dramatisch deed draaide ik haar stoel om…even…negeerde haar…en draaide terug en zei alleen maar ga je nu netjes eten…dat leek te werken,ze wist dat als ze dan ging lopen klooien ze gewoon apart werd gezet en wij door gingen met eten.
Misschien erg streng maar daardoor wist ze na 2x wat de gevolgen waren.
Ze moest niet eten maar ze mocht ook niet ons moment van eten verstoren,we hebben er nog 1 aan tafel en ik weiger dat het eten zo’n drama word door zo’n klein draakje
Ze heeft het maar heel kort gedaan,want we waren consequent dus ze wist binnen no time waar tussen ze kon kiezen,zonder dat ik ooit heb geschreeuwd of boos ben geweest.
Als Thijmen eten op de grond gooit dan is ie wat mij betreft klaar met eten.
Het heeft een paar keer een boze dreumes opgeleverd, maar hij weet nu heel goed dat het niet mag.
Hij mag van ons ook zelf eten en de ene keer eet ie alles op, dan puzzelt ie bijvoorbeeld alleen het vlees of iets anders er tussen uit en weer een andere dag wil ie niks eten…
Ons allemaal prima, als ie echt honger heeft dan eet ie wel.
ik ben dus ook niet de enige…
wij maken er absoluut geen strijd van, maar ik geef het ook niet altijd zomaar gewonnen. Dus:
- hele verhalen met hem houden over de dag en ondertussen een hap groente naar binnen werken
- soms krijgt hij pas een stukje vlees na een hap groente. hij kiest dan toch liever om het hapje groente naar binnen te werken dan dat hij het vlees moet missen.
En een vitaminepilletje als hij echt geen groente eet.
Ik ben blij dat hij op de creche ook warm eet. Dat is 2 dagen in de week. Als hij andere kinderen ziet eten, vindt hij het ineens geen probleem meer.
Succes!