wapperen met armen

Mijn zoon (ruim 3,5 jaar) wappert met zijn armen/handen als hij enthousiast is.Altijd zo gedaan, vond het wel grappig.

Gewoon zijn manier van enthousiasme verwerken, dacht ik en denk ik nog steeds.

Echter bij kdv sprak de leidster mij erop aan.

Meer met de gedachte “is het wel alleen enthousiasme”.

Tja…

Volgens mij wel, want hij verder lichamelijk/geestelijk/emotioneel gewoon normaal zoals de rest, niets op aan te merken (zij ook niet).

Ze vond dat er wellicht bij een HA of CB of een pedagoog van KDV naar gekeken kon worden om uit te sluiten dat het iets is. Niet dat we jaren later iets ontdekken en dat we er niets aan gedaan hebben.

Prima voorstel eigenlijk en ik zie er ook niet zoveel kwaad in.

Juist omdat ik denk dat het puur enthousiasme is.

En alle bezoeken bij HA en CB tot op heden is dit nooit naar voren gekomen omdat als hij daar is, hij nooit enthousiast is :slight_smile: .

Maar wat ik me dus afvraag, zijn er meer kinderen die wapperen of hebben gewappert?

Is dat op gegeven moment overgegaan?

Uit zich zelf of met hulp?

Hij gaat straks naar school, wil natuurlijk niet dat ie gepest wordt of zo, maar ja, hoe leg hem nou uit dat hij niet met zijn armen mag bewegen.

Vind het moeilijk.

Ik hoor graag van andere moeders

Hoi,

Verder geen last van kwaadheid of onvoorspelbare agressie ?

echt enkel als hij blij is ?

Het kan nooit kwaad het na te laten kijken, dan heb je het in ieder geval uitgesloten , maar t, is ook heel moeilijk he :hug:

mijn dochter fladderd niet hoor, ken wel een meisje die het doet, die mankeerd wel wat, maar het hoeft dus niet altijd !

Het is een kenmerk van autisme, dat fladderen. Maar dat wil niet zeggen dat hij autistisch is hoor. Mijn zoon is dat wel, maar die fladdert weer niet. Als je je zelf zorgen maakt, kaart je het toch gewoon even aan bij het CB? En maak je je geen zorgen, laat je het lekker zoals het is.

Succes!

Wapperen kan een teken zijn van een neurologische aandoening. Aniek deed dat ook in de eerste maanden van haar leven, toen ze ziek was en is toen verwezen naar een neuroloog door de kinderarts. Bij haar bleek er niets neurologisch gezien mis te zijn, maar het kan dus wel.

Ook kan het te maken hebben met autisme.

Als ik jou was, zou ik het bespreken met je huisarts, die kan je waarschijnlijk verder adviseren.

Ken je de film happy feet?

Dat de pinguïn gaat tapdansen als hij blij is?

Nou…dat doet Ryan ook :mrgreen:

Dus sja… als jij je er geen zorgen om maakt, is er vaak ook niet zoveel aan de hand :wink:

hey

het is een goed teken als je jezelf geen zorgen maakt! Maar vaak zie je het wapperen met handen en armen bij kindjes met autisme, fragile x, asperger…ea

Meestal gaat het dan wel gepaard met andere (‘afwijkende’)gedragingen ( op emotioneel en sociaal vlak, taal, motorisch …)

Moest het mijn kindje zijn zou ik het voor de veiligheid toch even navragen, verder bekijken… dan ben jezelf ook weer gerust hé!

groetjes

miranda

Mijn oudste deed dat dus ook…

hoe is zijn grove moteriek ?

Bijv. fietsen houterig lopen, niet goed kunnen rennen ?

bijv een bal vangen en gooien ?

Ik noemde het altijd fladderen…

Even een berichtje ter gerustelling misschien

Mijn neefje fladdert ook als hij blij is,

en heeft geen autisme of aanverwante stoornis.

Het is bij hem echt een uiting van zijn enthousiasme, verder niks.

En nu ik erover nadenk doet ons buurjongetje van 6 het ook, hij zit bij mijn zoontje in de klas. Ook geen autisme, dus fladderen hoeft niks te betekenen. en ik geloof niet dat hij uitgelachen wordt door de andere kindjes in de klas, heb de buurvrouw er nog nooit over gehoord tenminste.

Maar naar laten kijken, kan geen kwaad natuurlijk, als jouw dat geruststelt.

Mijn zoontje “fladdert” ook :think: maar heb echt geen seconde gedacht dat er iets aan de :wink: hand zou zijn met hem. Echt puur uit enthousiasme gaat hij "fladderen :lol: " hij kan prima rennen, lopen, op z’n loopfiets etc. etc. hij is heel sociaal, dus ik ga er maar vanuit dat het gewoon een uiting is :lol:

Ik zie wel meer kinderen wapperen met hun armen en daar is echt niet altijd wat mee aan de hand.

Als dit het enige is zou ik er verder eigenlijk niet naar laten kijken, als je tegen bepaalde dingen aan loopt zou ik misschien verder onderzoek laten doen.

Ik zie het op de peuterspeelzaal ook zeer regelmatig. We houden dat dan wel in de gaten, maar als er verder geen afwijkende dingen te zien zijn dan doen wij er verder ook niets mee hoor, het kan prima ook gewoon enthousiasme zijn. Ik zou zelf dus ook niets laten onderzoeken als je verder niets opvallends ziet en de juf ook niet.

Jeetje, jullie laten me schrikken. Mijn dochter “vliegt” ook als ze me na een dag creche weer ziet. Haar grove motoriek laat ook enige achterstand zien. Maar spraaktechnisch loopt ze wel een dik half jaar voor. Ik denk op zich dat ieder kind zich op zijn of haar eigen manier ontwikkeld. Mijn zoon zijn grove motoriek was veel beter maar was taaltechnisch een stuk achter. Je kunt elkaar volgens mij ook bang maken en om kinderen op deze leeftijd al een stempel op te drukken lijkt me erg ver gaan.

mijn zoon heeft het ook een tijd gedaan.

nu niet meer.

hij deed het ook uit enhousiasme

er is met hem verder neits aan de hand

Wel alert trouwens, van zo’n leidster :thumbup: