Wanneer mag een kindje in de zitverhoger in de auto? Bij welke lengte of gewicht, wat zijn de regels?
Ik vind onze autostoel maar een onding. We hebben de Maxi Cosi Rodi, geen aanrader. Want de gordel blijft altijd hangen en loopt niet terug. Als onze meid dus naar voren gaat, dan heeft ze een halve meter gordel voor haar buik hangen die je handmatig aan de bovenkant weer terug moet wroeten. Dat lukt dus niet als je rijdt…
Onze meid is ongeveer 1.04 m en weegt rond de 19 kg.
Volgens mij ging mijn tantezegger met 4 in een zitverhoger. Eigenlijk weet ik niet wat ie toen woog :think:
Edit: De zitverhoger is soort plateau waarop de kinderen zitten. Ze zitten als het ware op een verhoging. De zitverhoger is bedoelt voor kinderen kleiner dan 1.35 en met een gewicht tussen de 15 en 36 kilo. De zitverhoger is er zodat de gordel goed vast gemaakt kan worden. Wanneer een kind dat nog te klein is gewoon op de auto bank zou zitten, dan loopt de gordel over het nekje inplaats van over de schouder. Dat zit ten eerste niet lekker plus het kan gevaarlijke situaties opleveren. Zit het kind op de zitverhoger, dan kan de gordel gewoon vast gemaakt worden.
Er bestaan ook zitverhogers met een rugleuning. Deze is eigenlijk nog veiliger dan de gewone zitverhoger. De rugleuning biedt meer steun voor de kinderen. Op deze manier zakken ze niet snel onderuit en wanneer ze willen slapen zakken ze niet weg. Tot wanneer de zitverhoger gebruikt is verschillend. Het ligt aan de lengte en het gewicht van het kind.
Is je kind langer dan 1.35 dan mag hij in principe gewoon op de achterbank zitten. Uiteraard wel altijd met de gordel om!
Dus op zich zou dochterlief er op mogen hoor met haar gewicht!
Zitverhogers mag je idd vanaf 15kg gebruiken. Ze zorgen ervoor dat de heupgordel goed over het bekken verloopt en de schoudergordel niet in de hals snijdt (zit een speciaal klemmetje aan een touwtje voor aan de verhoger vast). Grootste nadeel is dat ze verder helemaal niet meer beschermd zitten, dus bij een ongeluk het risico op b.v. hoofdletsel sterk toeneemt. Onze oudste van 5 (107cm en 17kg) zit dan ook nog steeds in een groep II/III (Cybex Solution X) en zolang hij daar geen probleem van maakt, blijft hij voorlopig ook nog lekker in een stoeltje zitten.
Onze autostoel is eigenlijk een zitverhoger met een rugleuning. De rugleuning kun je er van af halen, zodat alleen de zitverhoger overblijft.
Ik kan er eigenlijk niet zoveel informatie over vinden, het is allemaal wat tegenstrijdig. In principe mag het vanaf 15 kg, maar het kan zijn dat de gordel dan voor/te dichtbij de nek langs loopt. En dan mag het weer niet. Een rugleuning zou weer veiliger zijn, omdat dat meer bescherming biedt bij een zijwaartse botsing. Maar ja… hoeveel bescherming biedt zo’n rugleuning, als het stoeltje niet goed vaststaat doordat de gordel niet goed terugloopt?! :wall:
@Jippie wrote:
Ik kan er eigenlijk niet zoveel informatie over vinden, het is allemaal wat tegenstrijdig. In principe mag het vanaf 15 kg, maar het kan zijn dat de gordel dan voor/te dichtbij de nek langs loopt. En dan mag het weer niet. Een rugleuning zou weer veiliger zijn, omdat dat meer bescherming biedt bij een zijwaartse botsing. Maar ja… hoeveel bescherming biedt zo’n rugleuning, als het stoeltje niet goed vaststaat doordat de gordel niet goed terugloopt?! :wall:
Daarvoor zit er iig aan de ‘losse’ zitverhogers volgens altijd aan de achterkant een touwtje met een speciaal klemmetje waar je de gordel in kunt haken, zodat hij op schouderhoogte naar beneden wordt getrokken en dus altijd goed over de schouder i.p.v. voor de hlas loopt.
Lang niet alle rugsteunen bieden goede bescherming bij zijwaartse botsingen, hoor. Als je de testresultaten bij zijwaartse belastingen (geen verplicht onderdeel bij crashtests) ziet, zijn er maar bijster weinig stoeltjes uit groep II/III die daar goed scoren…
Anders proberen je stoeltje te verkopen (misschien dat hij in een andere auto wèl gewoon goed functioneert - moet haast wel, anders zou hij niet zoveel verkocht worden denk ik) en daarvoor in de plaats een ander stoeltje of evt. losse zitverhoger (met zo’n touwtje eraan) nemen?
maar als de gordel niet terugloopt… ligt dat dan aan het stoeltje of is de gordel zelf misschien niet meer goed?
Wij hebben hier namelijk ook een rodi (xp geloof ik) van maxi cosi en kennen dit probleem niet.
Ja in de oude volvo van mijn ouders loopt de gordel ook niet terug… als onze jongens dus naar opa&oma gaan rijden ze alleen in de nieuwe(re) auto waar de gordels het wel goed doen :thumbup: .
Bij onze zitverhoger met rugleuning kan je de riem boven aan door een soort opening halen waardoor die dus eigenlijk al mooi over de de schouder loopt en op zijn plaats blijft zitten en we hebben er armleuningen aan waar je hem dus aan andere kant onderdoor kan laten lopen en dan vastmaken.
Iuno Ik weet niet precies wat voor touwtje en klemmetje jij bedoelt, als je alleen de zitverhoger zonder leuning gebruikt. Ik ga eens uitzoeken hoe dat zit.
MamaMarije Voor zover ik weet is er met de gordel zelf niks aan de hand en loopt deze normaal wel goed terug. Maar ook dat ga ik morgen even nakijken. Misschien heb je toch gelijk. Het ziet er zo op het eerste gezicht uit alsof de gordel tussen de klem in een soort knik komt en daardoor als het ware blijft hangen en niet vanzelf terugloopt. Er zit niet genoeg kracht achter de gordel om deze weer terug te trekken.
Nikita Zoals jij het beschrijft, zit dat ook bij ons stoeltje. Het probleem zit hem in de klem/opening aan de bovenkant. Daar blijft de gordel als het ware in hangen, waardoor hij niet terugloopt als onze meid naar voren leunt en daarna weer naar achteren gaat. Dan heeft ze een halve meter losse gordel voor haar buik en zit ze dus gewoon los in het stoeltje.
Ik heb nu dus spijt dat we de Rodi gekocht hebben. Ik had van tevoren al wel over deze problemen gelezen. Maar de een heeft er wel last van en de ander niet. Dus het was geen standaard-probleem. We hadden de gok niet moeten nemen en een ander stoeltje uit moeten zoeken. :wall:
Bij ons zit de oudste in sommige gevallen op de zitverhoger, bijv. met een vriendje extra in de auto of tijdens een schooluitje (dan geef ik de verhoger mee). Daar zijn we mee begonnen toen ze 5 was ofzo? Ze zat toen iig al in een stoeltje vanaf 15 kg. Ze is nu 1.20 en 19 kg.
Zusje zit er ook heel soms op, maar vanwege lengte en gewicht zet ik liever onze oudste er op. Zus is net an 15 kg bij een lengte van 1,05m
Ik vind een zitverhoger alleen een optie voor uitzonderingen, verder gaat ze gewoon in haar eigen stoel, die door rugleuning en zijsteunen meer veiligheid biedt.
Je kunt de gordel ook gewoon uit dat dingetje laten, dan zit het volgens mij net zo stevig als er doorheen en komt de riem niet vast te zitten. Hier werkt dat prima.
handige site om te kijken hoe het zit (wat kan/mag/moet)
http://www.autokinderzitjes.nl/welk_zitje/welk_zitje_voor_welk_kind
(aan de li kant van de site kun je kijken hoe het er voor jou kindje voorstaat)
@ femmie
Handige site! :thumbup: Vaak kijken ouders toch eerder naar de aangegeven leeftijd dan naar het min. gewicht.
Vond trouwens net nog dit bestand van de ANWB - op pag. 2 kun ook je goed zien waarom een stoeltje (dus mèt rugleuning) toch een stuk veiliger blijft dan alleen een zitverhoger (dus zonder rugleuning)…
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/kinderzitjestest/testbevindingen2008.pdf
Hier trouwens nog een foto gevonden van zo’n touwtje met klemmetje/gesp:
http://verkopen.marktplaats.nl/photopopup/502161699/1
Als het kind vast zit, haal je de gordel dus door dat rode klemmetje/die rode gesp - heeft dus eigenlijk dezelfde functie als de haak/uitsparing bij een stoeltje met rugleuning.
@Jippie wrote:
Onze autostoel is eigenlijk een zitverhoger met een rugleuning. De rugleuning kun je er van af halen, zodat alleen de zitverhoger overblijft.
wij hebben exact hetzelfde stoeltje. Dit probleem hebben we gelukkig (nog) niet, maar vanaf 15 kilo mag je dus al zonder die rugleuning. Oudste heeft dat al vind ik het wel minder veilig, maar daar past dus gewoon geen stoel meer tussen omdat we nog 2 autostoelen hebben en het echt krap is op de achterbank. Zodra het schip met geld binnen is gaan we voor een 7 zitter, ruimer maar ook veiliger voor de kinderen!