Wanneer mag je je kindje nou (redelijk) zelfstandig laten zitten? In bv. kinderstoel of buggy? Onze dochter is nu 7,5 maand en kan al een klein beetje evenwicht houden als ze op schoot zit. Ze vindt het ook leuk om bij ons op schoot aan tafel te ‘zitten’. Toch zet ik haar nog niet in de kinderstoel of buggy, omdat ze (naar mijn idee) dan te veel ‘hangt’, ook al blijft ze met gordels heus wel overeind. Ik dacht dat het slecht was voor het ruggetje.
Maar nou hadden we 2 weken geleden een reünie van de zw.gym, dus allemaal kindjes van rond de 7 maanden, en bijna allemaal zitten ze al in een kinderstoel aan tafel en de meesten ook al in de buggy. Strak in een tuigje of in de gordels.
Ook hier op het forum zie ik regelmatig foto’s van kindjes die (veel) jonger zijn dan ons meisje in kinderstoelen, loopstoelen, etc. zitten. Niet dat ik dat veroordeel, maar ik weet nu niet meer wat het beste is.
Hoe zit het nou? Is er een bepaald moment dat je het kunt zien, of kunt testen ofzo? Snap wel dat het per kind verschilt hoor, maar wat zijn jullie ervaringen?
Onze zoon is nu 6 maanden en zit bij het eten (fruit en groente hap) in de kinderstoel, de wipstoel is voor ons te laag om hem het eten te geven.
Hij kan redelijk goed zitten en hangt niet. Dus die 5/10 minuten kan best.
Hier zit zoonlief al wel het zit gedeelte van de kinderwagen want hij past eigenlijk niet meer in de wagenbak. Het zit gedeelte kan ook plat.
Maar een buggy hebben wij niet.
Je moet idd voorzichtig zijn met zitten. Daar ben ik het wel met je eens ja.
mijn oudste kon al heel goed zitten met 6 mnd en zat dan ook al in de kinderstoel, maar hij ging zelf al rechtop zitten in de wipper
als ze haar hoofd goed recht kan houden kan je haar best ff in de kinderstoel zetten met eten
Ik heb de kinderen geen van allen eerder laten zitten in een stoel als dat ze een halve minuut zelfstandig op de grond konden zitten zonder om te vallen. Het hoefde dan niet dat ze zelf in zithouding konden komen, maar wel dat hun rug stabiel genoeg was om ze dus even zelfstandig rechtop te houden.
In de buggy al wel eerder hoor, de buggy’s kunnen meestal wel plat en dan leunen ze meer tegen de rug. Dat vond ik nooit zo’n issue.
Bij Niek was dit met 7 maanden, met Peter was dit bij 6 maanden, bij Mies was dit met 10 maanden en met Suus pas met 11 maanden… allemaal anders dus, maar het criteria hier is… niet afdwingen, ze moeten het 30 seconden zelf in stand kunnen houden. Als dat ging, dan zette ik ze met hapjes in de kinderstoel en mochten ze mee voor 5 minuutjes per keer op de fiets.
mijn kinderen waren beide snel, liepen beide langs met 8 maand en konden zelfstandig gaan zitten met zes en de ander ruim zes maand.
Buggy pas sinds kort, dat vond ik niet zo nodig, tot ik nu heb ontdekt dat het ding wel heel ideaal is om mee te nemen in de auto
In de kinderstoel al wel wat eerder, omdat ze uit de wipstoel viel. Gordels strak, maar dan nog wurmde ze zo, dat ze er helemaal uitging. Gevaarlijk, dus dat ding heb ik naar boven gedaan, en voor kleine momentjes in de kinderstoel. Wij hebben wel de Ikea kinderstoel met verkleiner, en ik vind die stoel dan heel smal, ze kan amper onderuit of opzij zakken.
Ze zit ook al wel een tijdje zelfstandig, en gaat ook uit zichzelf zitten, dus nu zit ze sowieso prima.
Ik heb J. pas in een stoel rechtop laten zitten toen ze zelf kon zitten (en daarvoor was mijn criterium: zelf gaan zitten, dat deed ze met een maand of 8,5). Volgens mij zat ze wel eerder in de kinderstoel met de rugleuning zo plat mogelijk. In de buggy zat ze ook eerder, omdat ze niet meer in de wagenbak paste, dan deed ik de zitting ook zo plat mogelijk. Op het KDV lieten ze haar wel eerder al in de kinderstoel zitten…ik geloof vanaf een maand of zes oid (ze keken daarbij of ze zelfstandig rechtop bleven zitten en dan bouwden ze het op, dus eerst een paar minuutjes en dan steeds ietsje langer, zodat ze ook aan tafel mee konden eten ed)?
Hier pas in een stoel toen ze zelf goed kon zitten. Eerder gewoon op schoot bij mij of hubbie tijdens het eten. Ala rapley ging dat best goed (hoef je ze niet te voeren). Maar vond het wel erg fijn toen ze eindelijk in haar eigen stoeltje kon zitten
Hier ook op het moment dat ze goed kon zitten. Zelfstandig wel te verstaan. Dus dat ze niet gelijk omviel als je haar zonder steun op de grond zette.
In de wandelwagen al veel eerder, met 4,5 maand, maar dat was omdat ze niet meer in de bak paste en onze wagen gewoon compleet plat kan. Maar pas toen ze zelf kon zitten is ze meer rechtop gaan zitten.
Moet ik wel zeggen dat Keira altijd gaat hangen, waar dan ook… Kinderstoel, buggy, wandelwagen, winkelwagenkarretje.
Hier op het moment toen ze zelf goed zat. Dus stabiel langer dan een minuut.
Luna ging vrij vlot tijgeren, maar zitten deed ze rond een maand of 8-9. Sinds dien ging ze ook pas in de kinderstoel. Eerder op schoot , wippertje of maxi cosi. Zodra ze zelf ging zitten (dus zij van lig stand op de grond, in zit stand, langer dan een minuut kon zitten ) mocht ze er in.
Buggy was ik wel eerder mee, omdat mevrouwtje ongeduld heel snel alles wilden zien. Maar die kon plat. (rond maandje of 6.)