Onze meid kletst de hele dag de oren van je hoofd, alleen zijn het altijd enkele woordjes. Ze heeft wel een uitgebreide woordenschat en ze probeert ook vanalles na te zeggen. Alleen maakt ze nog geen zinnetjes.
Met welke leeftijd moeten kindjes dat eigenlijk kunnen? En hoe snel waren jullie kindjes met het praten?
Ik geloof dat het CB bij de afspraak die je over een maandje of 3 hebt (dus 2 jaar en 4 maanden) als extra aandachtspunt Taal heeft. Ergens in het boekje van het CB rond die tijd staat daar ook extra uitleg bij. Op blz 72 van het boekje staat een kadertje en rond de 2 jaar verwachten ze zinnetjes van 2 tot 3 woorden achter elkaar. En hoe ongelofelijk het ook lijkt…dat kan zomaar ineens binnen een weekje gebeuren
Maareuh meis, L. merkt ook heus dat het bij jullie thuis nu de laatste tijd (understatement) niet helemaal standaard en rustig en relaxt is. Dus geef haar even tijd. Als jullie straks weer terug zijn in je ‘normale ritme’ is mss een betere tijd om wat meer op haar ontwikkeling te letten. :-*
Casper is zeg maar een beetje een lui draakje met kletsen maar soms maakt hij toch ineens sprongetjes! :o
Rhiannon Ze hebben in het ziekenhuis inderdaad wel gezegd dat onze meid een poosje kan stil staan in haar ontwikkeling, door alles wat we nu meemaken. Dus misschien heeft dat wel invloed op de taalontwikkeling. Vooral de laatste week pikt ze ontzettend veel nieuwe woorden op, alleen dus nog geen zinnetjes.
Dat is een supercompliment eigenlijk van haar! Ze staat niet eens echt ‘stil’ in haar ontwikkeling, want zoals je al zegt ze gaat nog steeds verder met woordjes oppikken. Is toch een teken dat ondanks alle hectiek en emoties ze voelt dat ze in een fijne veilige omgeving zit. :thumbup: :-*
En weet je met alle ontwikkeling zit er natuurlijk ook verschil tussen kindjes. Die 2 jaar en 4 maand is een gemiddelde. Welk kind is nu gemiddeld? Zij doet het goed en jullie ook!
Als je echt zin hebt schijn je het te kunnen stimuleren door voor te lezen. Liedjes zingen. Rijmspelletjes doen.
Net waar je zin aan hebt. Gaat L. nog naar de PSZ binnenkort of laten jullie dat de komende tijd ook even voor wat het is? Interactie met andere kleine kindjes van gelijke leeftijd en ietsjes ouder schijnt toch het meeste te stimuleren. Casper babbelt thuis een beetje, maar als we bv in de speeltuin zijn en er zijn andere kindjes…nou berg je dan maar dat mondje staat niet stil *je voelt je dan alleen als mama wel eens wat overbodig of aan de kant gezet
maar ja van mama krijgt hij ook nogal een overdosis dus geef hem geen ongelijk
*
Onze meid gaat nog niet naar de psz en ook niet naar de kinderopvang. Doordat ze ook geen oudere broers of zusjes heeft, kun je toch merken dat sommige dingen qua ontwikkeling iets langzamer gaan dan bij kindjes die wel een voorbeeld hebben.
Ik probeer het praten wel te stimuleren. Ik benoem alles, we lezen voor, zingen, ze kijkt tv. Ze pikt dus ook wel dingen op, ze kan hele gesprekken voeren, zegt vanalles na, alleen maakt ze nog geen zinnetjes. Hopelijk komt dat ook snel. Wie weet inderdaad als de chemo’s achter de rug zijn en alles weer wat rustiger wordt.
Weet je dwingen kun je het toch niet. Het CB gaf bij mij ook aan dat tot ze 2,5 zijn ze echt ook geen andere kindjes ‘nodig’ hebben. Daarna ook niet echt natuurlijk maar het is wel fijn voor de ontwikkeling. Tot ze aan de basisschool toe zijn kunnen ze ook prima toe met alles wat je thuis te bieden hebt en er zijn natuurlijk speeltuinen, dingen als Ballorig etc. Zelf wil ik Casper wel naar de PSZ hebben maar dat heeft natuurlijk ook met mijzelf te maken. Ik wil de overgangen wat ‘rustiger’ hebben ipv hem met 4 op school te ‘moeten’ brengen. Vond uit logeren laten gaan al een soort overwinning op mezelf. :oops: En dat het ‘toevallig’ ook leuk kan zijn voor hem, zijn sociaal emotionele ontwikkeling kan helpen is alleen maar meegenomen.
Geniet maar lekker van haar hoor! Er is niets wat je met haar ‘moet’ ze leert toch alleen in een soort spelsituatie nog. :thumbup:
Onze meid gaat straks wel naar de psz, hoor! Alleen vind ik het nu nog een beetje vroeg daarvoor, ze is net twee geworden.
Ik heb haar aangemeld voor als ze ongeveer 2,5 is.
geen idee eigenlijk nikki maakt wel zinnetjes maar dan zonder tussen woorden zoals de het en een.
maar wel
Mama kom eens kijken bah
mama nikki drinken
mama nikki moe nikki slapen
maar dan de woorden nog niet zo netjes hoor meer:
Mama om s ijke bah
mama ninni trinte
mama nikki moe ninni paapen