Wanneer zindelijk?

Nou de oudste van ons die was net na haar 2de verjaardag droog. Ik noemde het toen niet zindelijk omdat we haar er aan moesten herrineren en dan ging ze braaf. Als ze een ongelukje had was het vaak omdat wij het ook vergaten of te laat waren. Toen leerde ze NEE zeggen en kon ik haar 5 x per dag droge kleren aan doen. Toen zijn we toch maar weer aan de luiers gegaan.



Nu is de laatste tijd weer super bezig, hoef niks te zeggen en ze gaat alleen naar de wc en wast ook zelf haar handen. Soms kiest ze het potje.

De laatste week is ze dus dag en nacht droog met geloof ik 2 ongelukjes. In het begin wel met luier in bed, nu de laatste 3 nachten zonder.

Maar wanneer noem je je kind nou zindelijk? Ik vind haar dus wel zindelijk. Maar hub vond dus blijkbaar dat ik wat vroeg was om het zo te noemen. Sz was ook nog niet overtuigd. Maar hoe noem je het dan als ze zonder luier loopt en droog blijft?



Sz haar dochter is 9 maanden jonger dan onze oudste en wil echt NIET op het potje. Wordt echt boos en je moet praten als brugman als ze er dan een keer wel op zit dat ze blijft zitten. Nu loopt ze thuis en bij go zonder luier en plast dus in de broek. Als ze weggaan wel met een luier. Ze hoopt zo dat ze het uiteindelijk wel wil en vies word van haar natte broek. Ze gebruiken katoenen luiers en mijn nichtje heeft al lekkere stevige billen. Dus ze past niet zo goed meer in de broeken.

ik vind dat ze zindelijk is hoor. ik zou niet weten hoe je het dan anders zou moeten noemen



kaya is overdag zindelijk en snachts nog niet omdat ze het snachts niet voelt

met 2,5 waren ze hier allemaal nog niet zindelijk EN er nog niet aan toe/ mee bezig.



Onze oudste gaf even na zijn 3e aan dat hij geen luier meer wilde en hij was zindelijk (voor die tijd heb ik het weleens geprobeerd, maar dat was een zwaar mislukte poging).



Bij nummer 2 heb ik het niet eens meer ‘gepushed’ ik wist nu van de oudste dat het wel zou komen.

Hij was net even iets ouder als zijn broer en heeft een paar ongelukjes gehad, maar die zijn ook op 1 hand te tellen (en vaak door ‘domme’ dingen als een deur niet open krijgen etc).



Onze 3e is nu ruim 2,5 en wou laatst voor het eerst uit zichzelf op de wc zitten. Niet dat hij er iets deed :wink: maar hij vroeg het zelf, luier moest uit en hij ging plasje doen en handen was was de boodschap.

Stiekem had ik het natuurlijk fijn gevonden als hij dus wel direct een plas zou hebben gedaan en net als de oudste patsboem zindelijk was geweest, maar ik reken eigenlijk pas op over een halfjaartje oid.

Ik vind dat je wel al van zindelijk kan praten hoor, zonder luier en ze plast op de wc/potje :thumbup:



Hier was mn oudste na dr 3e verjaardag ineens zindelijk en mn jongste (22 maand) is nu sinds een dikke maand bezig en geeft zelf dr plasje nu aan en gaat dan op de wc of op het potje.

Er belanden ook wel eens plasjes in de luier maar ze heeft er ook dagen bij dat ze droog is ook met slaapje overdag (van 3 uur) of als we even boodschappen doen…

Vind je man het nog te vroeg om zindelijk te noemen omdat ze nog 2 ongelukjes heeft gehad?

Hopelijk zijn de kids dan met een jaar of 10 wel zindelijk :stuck_out_tongue:



Nee zonder gekheid. Ik vind dat je dochter het super doet en zeker wel zindelijk is. Zeker ook omdat ze 's nachts ook droog blijft :clap: :clap: :clap: :clap:

Goed hoor! :thumbup:



Siep zijn onderbroek is soms een beetje nat en na een paar natte dagen (waar dat opeens vandaan kwam? Sinds half mei is hij zo goed als droog) was hij vandaag weer droog.

's nachts is hij nog niet helemaal droog, al is zijn luier 's ochtends vaak wel zo goed als droog (soms weet ik het niet eens zeker of het nu wel of niet nat is)



Mijn andere zoon blijft 's nachts soms droog, als hij echt wil (een drijfsfeer heeft) dan blijft hij wel droog. Overdag is hij zeker al een jaar droog, misschien dat hij 1 of 2 ongelukjes heeft gehad.



Ik noem het dus wel zindelijk, of eigenlijk overdag zindelijk. Ze kunnen het beide ook goed ophouden als het nu even niet kan (in de auto, of elders waar geen toilet in de buurt zit)



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Hier was onze oudste net 2 toen ze zei, ikke nu groot, nie meer luier aan, ik gjote zee…



Nou en dat was dan dat. Die ging op de wc, wilde geen luier meer aan tenzij ze 2x per week moest poepen.

Dan vroeg ze een luier, ging ermee in een hoek staan, was dan klaar en dan wilde ze schoon en weer een onderbroek aan.

dat zindelijk met poepen heeft langer geduurd, maar plassen dus met net 2.



Peet hebben we meerdere keren gepoogd. Werd steeds niets.

Uiteindelijk was hij 3 jaar en 7 maanden en toen ineens wilde hij wel en was hij op 2 ongelukjes ofzo na ook meteen dag en nacht zindelijk.

Bij hem moest echt de knop om.



Mies is nu bijna 3, nog een dikke maand.

Maar hij wil al wel op de peuterspeelzaal en als we gaan douchen, dan wil hij ook wel en dan komt er wat.

Ik denk als het mij lukt om in de vakantie door te pakken, hij na de vakantie wel zindelijk is.



En Suus. ach, die is over 2 dagen 1, dus die heeft nog even. :mrgreen:



Maar ik vind jou kindje wel echt al zindelijk klinken hoor, ongelukjes horen erbij en hebben zelfs 5 jarigen nog wel.

Maar dan begrijpen ze wel wat er van ze verwacht word en doen ze het over het algemeen ook… nou dan zijn ze wat mij betreft zindelijk.

Thanks voor de antwoorden. Ze vind zichzelf ook super goed. Nu weer zonder luier en ach als het dan een keer nat is dan verschonen we het bed toch. Blijkbaar waren mijn broers en ik vroeger ook in een week dag en nacht droog. Mijn sz en man daarintegen hebben nog heel lang in bed geplast. Ach ieder doet het op zijn of haar eigen tempo.

En poepen is toch ook een heel ander verhaal dan plassen.



Vanmiddag had ze een ongelukje bij opa zijn verjaardag. Heel de vloer nat en dan krijg je ook van die reacties als: ze is toch zindelijk?

Tja alsof het niet een keer kan gebeuren met al die drukte en afleiding. :roll:

ze is gewoon zindelijk hoor…



bij ons is dat ook zo… wilde eerst niet zo, en opeens ging de knop om…



en ongelukjes… tja kan gebeuren… soms is het gewoon dat ze door het spelen het vergeten…



gelukkig heb je daarom ook altijd meer kleren… :mrgreen:



sz is denk ik een beetje jaloers… :silenced:



maar ook het kind te pushen, dat werkt juist niet.



en wat een nare opmerking als ze per ongeluk in de broek plast… “ze is toch zindelijk” :naughty:



hier is trouwens tijdens het zindelijk worden en de weg er naartoe (want ja iedereen wist het beter) heb ik gezegd dat dat woord een taboe hier was… werd niet genoemd, zou vanzelf wel komen… en is uiteindelijk door haarzelf gelukt…

Mijn dochter noem ik vanaf 2jr en 4 mnd zindelijk. Als ze wakker is plast en poept ze nl op het potje of de wc, met heel af en toe 1x per week of minder een ongelukje. Ook op kdv is ze gewoon droog. 's nachts en tijdens middagdutje heeft ze nog een luier om, die 's middags tegenwoordig vaker droog dan nat is, maar waar in de nacht altijd nog wel een plas in zit.



Ik vind een kind dus zindelijk als het zelf aangeeft dat het moet plassen en poepen (of ze dan om het poepen nog een luier vragen of niet maakt mij niet uit) en niet als je als ouder elk uur je kind op het potje plant en dat er dan plasjes op het potje komen en als je het niet vraagt er nog steeds ongelukjes zijn. Maar dat is mijn idee erover, jouw dochter vind ik dus gewoon zindelijk.

Thanks voor de reacties. Het gaat nog steeds super en ze is er erg zelfstandig mee. Gaat zelf naar wc of potje. Ze gaat wisselend op allebei. En wast ook vaak zelf de handen. 's nachts heeft ze een katoenen oefenbroek aan die eigenlijk altijd droog is. Maak haar 's avonds niet wakker om te plassen. Dat heb ik een keer gedaan en toen sliep ze de rest van de nacht heel slecht.



Mijn schoonzus daarintegen vind ik niet zo goed bezig. Durf het niet zo in haar gezicht te zeggen. Hub zei dat hij zijn moeder ging vertellen, dan kon zij het subtiel maar even afraden.

Ze wil haar dochter zo graag zindelijk zien. Thuis loopt ze zonder luier en plast ze in de broek nadat ze 10 tot 15 min de plas ophoud. Dan staat of zit ze dus met gekrommen tenen om het op te houden. Maar alle vragen van of ze naar potje of wc wil eindigen in NEE wil niet plassen op potje of wc. Nu zegt ze dus tegen haar, als je moet plassen dan zeg het maar dan doen we de broek uit en plas je maar op de tegels. Dit lijkt me nou ook geen goede manier? Of ligt dit nu aan mij.

Heb al gezegd, van als je het nou even laat rusten en over een tijdje begint ze er misschien wel zelf over. Maar ze zei dat ze het al voor de 2e keer probeerde en vond dat als eenmaal haar dochter op het potje of de wc wilde dat het dan meteen goed zou gaan.



Ik dacht dat ik koppig was, maar mijn sz…Ze neemt niet zo maar iets aan. En vaart wat dan ook haar eigen koers.

mamamy nee hoor sz is koppig… je kunt een kind nu eenmaal niet pushen…



als ze er niet klaar voor is, dan is ze dat niet.



wat je sz doet werkt juist avarechts.

ella is vanaf dat ze 2 jaar en 4 maanden is overdag zindelijk. met pasen zomaar eens 2 dagen de luier uitgedaan en het ene ongelukje na het andere. daarna luier weer aan en een paar weken later kwam ze er zelf mee en ging het vrij snel goed, zowel plassen als poepen.

Ella is van dezelfde maand als mijn nichtje. Mijn oudste was dan ook wat later dan gemiddeld, maar is nu wel meteen dag en nacht zindelijk in een week tijd. Nu wil ik niet zeggen dat ze 100% ongelukjes vrij is.



Oma was met haar naar een speeltuintje gegaan en daar moest ze natuurlijk plassen. Toen heeft oma haar laten plassen in de struiken. Net als hondjes zei ze nog tegen haar.



Nou de dag erna deed ze hetzelfde waar ik bij stond alleen vergat ze toen een essentieel onderdeel en dat was haar broek omlaag doen. Ze zal wel denken, deden we toen toch ook. Wist toen ook nog niet hoe ze erbij kwam. Toch maar even duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling is dat je buiten overal maar zo mag plassen op de grond.