wanneer zijn follikels/eitjes op een echo te zien?

hoi,

ik heb een vraagje. ik heb vandaag na een kuurtje primolut (wegens de onregelmatgie cyclus) een echo gehad om te kijken hoe het ervoor staat.

links was niets te zien, rechts waren wel eitjes/follikels te zien. baarmoederslijmvlies was ook aan het groeien.

Maandag moet ik opnieuw een echo ondergaan.

maar nu vraag ik mij af, vanaf wanneer in de cyclus zijn de eitjes te zien eigenlijk? ik bedoel. de vorige keer (in januari dit jaar) waren er aan beide kanten eitjes te zien volop. en dat was zelfs nog tijdens dat officieel ik de prikpil nog had.

ben nogal nieuw op dit gebied, ik probeer wel wat info te zoeken via google maar vind er niet veel over…

en mn 2e vraag gelijk: stomme vraag misschien :oops: … wat is het nu wat op de echo te zien is? de eitjes? of zijn het follikels. of is dat hetzelfde :oops:

alvast bedankt!

Eitjes en follikels zijn niet hetzelfde. Een follikel is het eiblaasje: een blaasje met vocht, waarin je eicel groeit. Je ziet de follikels op een echo als zwarte rondjes. Als een follikel ongeveer 20 mm (2 cm) in doorsnee is, krijg je je eisprong. Het blaasje met vocht knapt en de eicel komt dan vrij. Een eicel kun je alleen met een microscoop zien. Je kunt met een echo niet zien of een follikel een eicel bevat en waar deze zich zou bevinden.

Bij mij zijn altijd follikels te zien, ongeacht op welke cyclusdag ik zit. Dat komt doordat ik PCOS heb, een soort kralenkrans van follikels die altijd aanwezig is. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe het bij een “normaal” iemand is. Volgens mij zie je dan pas een follikel als die daadwerkelijk aan het groeien is. Op zich is het dus wel een goed teken dat je nu alleen aan de ene kant follikels hebt en aan de andere kant niet. Met PCOS zijn de meeste follikels namelijk cystes, dus als je er zoveel hebt is niet zo’n goed teken. Dan kan er beter voor de rest gewoon niks zitten. Dus volgens mij ziet alles er goed uit, hoor!

Succes met je echo maandag!

Ze kijken meestal vanaf de 10e dag of er follikels te zien zijn. De zijn dan te zien als kleine zwarte bolletjes. De follikels zijn vaak wel snel te zien. Als ze meer dan 10 mm zijn dan zijn ze het duidelijkste.

Wat je ziet, de zwarte ronde bolletjes, zijn follikels met daarin het eitje. Als het eitje rijp is is de follikel zo’n 18 tot 20 mm groot en barst hij open zodat het eitje los gelaten wordt om bevrucht te worden. Dat is dan je eisprong.

hmm… ja dat met die kralenkrans had ik gelezen ja:) maar zover ik weet en kon zien wwas dat hier niet het geval gelukkig:)

maar dus als ik het goed begrijp, dat er links niets te zien was, houd niet in dat er geen ‘toekomstige eitjes’ zitten?

@Pinkie wrote:

Ze kijken meestal vanaf de 10e dag of er follikels te zien zijn. De zijn dan te zien als kleine zwarte bolletjes. De follikels zijn vaak wel snel te zien. Als ze meer dan 10 mm zijn dan zijn ze het duidelijkste.

Wat je ziet, de zwarte ronde bolletjes, zijn follikels met daarin het eitje. Als het eitje rijp is is de follikel zo’n 18 tot 20 mm groot en barst hij open zodat het eitje los gelaten wordt om bevrucht te worden. Dat is dan je eisprong.

ah vandaar dat de echo na 10 dagen na de primolut was.

1 december ( dus over 5 dagen) zou in principe (als mijn cyclus regelmatiger is nu) dus een eisprong te zien zijn. maar kunnen ze dan echt de eisprong zien? (ikw eet het is maar 1 moment) of is het puur tellen van de follikels, en wanneer er 1 (of meer) mist dan is dat een eisprong geweest?

sorry voor de vragen… ik wil het gewoon graag weten:)

Als het goed is groeit er één follikel uit ongeveer met 2 mm per dag. Deze volgens ze met de echo’s. Net voor hij ‘springt’ is hij dus zo’n 18 tot 20 mm groot. De eisprong zelf kun je niet zien, maar wat ze wel kunnen zien is dat de follikel troebel word. Voor de eiprong is hij helder zwart en na de eisprong een beetje troebel en zweven er grijze dingetjes in. Dat is maar heel even te zien want snel na de eisprong verdwijnt die follikel.

Enne vragen is niet stom hoor, ik heb al meer dan een jaar een abonnementje gynaecoloog vandaar dat ik het weet. Ik denk dat het wel belangrijk is dat je aan je gyn vraagt wat wat precies is en hoe alles werkt.

Meestal stoppen ze met het volgen van de follikel als deze 18 mm groot is. Ze zeggen dan dat hij de dag er na zal springen en dat het dus verstandig is om te vrijen. Een week daarna prikken ze vaak bloed om te kijken of er daadwerkelijk een eisprong is geweest aan de hand van de progesteronwaarde.

Het is niet met zekerheid te zeggen dat je over 5 dagen je eisprong hebt, dat is niet bij iedereen op dag 14. Zeker met een onregelmatige cyclus kan je eisprong veel later zijn. Follikels groeien in het begin heel erg langzaam en soms blijven ze ook wel eens hangen en groeien ze niet verder. Pas als ze rond de 14 mm zijn, kun je met zekerheid zeggen dat ze gaan doorgroeien. En vanaf dan groeien ze met zo’n 2 mm per dag. Weet je hoe groot je follikels aan de rechterkant waren? Als ze nog onder de 10 mm waren, dan is het even afwachten of ze verder groeien.

Er wordt mbv echo’s de groei gevolgd van één of twee follikels, deze groeien uiteindelijk uit tot een eisprong. De rest van de follikels zal klein blijven en niet doorgroeien. Bij elke echo wordt de doorsnede van zo’n follikel gemeten en als hij minimaal 18 mm is, zit je eisprong eraan te komen. Dan krijg je het advies om te gaan klussen of wordt de IUI gepland.

ahaa:) word met de miuut wijzer hihi.

ik weet mn eisprong is nogal wisselend dus idd maandag is nog geen zekerheid van de eisprong ofzo… ook mn luteale fase was (voor primolut iig) niets aan vast te zetten. ene keer 9 dagen andere keer 12 dan weer wat anders.

moet nu ook weer temperaturen zo hebben we in ieder geval een goed beeld hopen we dan:)

Temperaturen voegt helemaal niets toe als de follikel gemeten wordt. Als je maandag nog geen eisprong hebt dan moet je waarschijnlijk dinsdag nog een keer een echo of woensdag dat ligt aan hoe groot de follikel dan is. De fm (follikelmeting) doen ze tot ze er zeker van zijn dat je follikel zo groot is dat hi gaat ‘springen’. Temperaturen heeft dus weinig tot geen zin. Sowieso vinden veel gynaecologen temperaturen een onbetrouwbare methode, zeker als je cyclus onregelmatig is.

@Pinkie wrote:

Temperaturen voegt helemaal niets toe als de follikel gemeten wordt. Als je maandag nog geen eisprong hebt dan moet je waarschijnlijk dinsdag nog een keer een echo of woensdag dat ligt aan hoe groot de follikel dan is. De fm (follikelmeting) doen ze tot ze er zeker van zijn dat je follikel zo groot is dat hi gaat ‘springen’. Temperaturen heeft dus weinig tot geen zin. Sowieso vinden veel gynaecologen temperaturen een onbetrouwbare methode, zeker als je cyclus onregelmatig is.

mn gyn zei zelf dat ik maar even moest tempen. ze heeft nog geen lijstje van mij gezien omdat ik em vorige keer anders had ingevult dan zij kende dus had een formuliertje meegekregen van der waarop ik deze cyclus moest doen.

het is maar de vraag of er een eisprong komt en wanneer voor haar dus. ik weet van het tempen dat er wel een eisprong is.

door het temperaturen kunnen we misschien ook andere dingen zien bijvoorbeeld of het toch zonder de echo’s even verder kan…

ik vermoed overigens dat de echo’s nu niet specefiek zijn om de eisprong te volgen, maar ook of de eisprong enigsinds goed verloopt en of een nesteling wel mogelijk is.

ik weet neit zeker hoor…

Je kunt mbv een echo niet zien of een eisprong goed verloopt, of het een goede eisprong is en of het kan nestelen. Dit lees je af aan de waarde van je progesteron, dat een week na je eisprong gemeten moet worden. Als je progesteron een week na de eisprong minimaal 20 is, dan heb je een goede eisprong gehad. En je baarmoederslijmvlies is dan ook goed genoeg opgebouwd, zodat een bevructe eicel zich in principe goed kan innestelen. Of dit dan ook werkelijk gebeurt, staat daar weer los van. Het gaat er om of de omstandigheden goed genoeg zijn. De dikte van het baarmoederslijmvlies meten ze op tijdens de echo’s, rond je eisprong moet dit minimaal 8 mm zijn. Het progesteron houdt deze dikte tijdens de wachtweken in stand, als deze waarde goed is.

De echo is specifiek voor het opmeten van je baarmoederslijmvlies en je follikels. Aan de hand hiervan kunnen ze je cyclus volgen en kunnen ze zien wanneer je een eisprong hebt, of er groei is, hoe snel dit gaat, hoeveel follikels er door groeien, enz. Voor de rest kun je er eigenlijk vrij weinig mee zien…

@Jippie wrote:

Je kunt mbv een echo niet zien of een eisprong goed verloopt, of het een goede eisprong is en of het kan nestelen. Dit lees je af aan de waarde van je progesteron, dat een week na je eisprong gemeten moet worden. Als je progesteron een week na de eisprong minimaal 20 is, dan heb je een goede eisprong gehad. En je baarmoederslijmvlies is dan ook goed genoeg opgebouwd, zodat een bevructe eicel zich in principe goed kan innestelen. Of dit dan ook werkelijk gebeurt, staat daar weer los van. Het gaat er om of de omstandigheden goed genoeg zijn. De dikte van het baarmoederslijmvlies meten ze op tijdens de echo’s, rond je eisprong moet dit minimaal 8 mm zijn. Het progesteron houdt deze dikte tijdens de wachtweken in stand, als deze waarde goed is.

De echo is specifiek voor het opmeten van je baarmoederslijmvlies en je follikels. Aan de hand hiervan kunnen ze je cyclus volgen en kunnen ze zien wanneer je een eisprong hebt, of er groei is, hoe snel dit gaat, hoeveel follikels er door groeien, enz. Voor de rest kun je er eigenlijk vrij weinig mee zien…

hey ja je hebt gelijk:) hihi, ik ben nog niet zover in alles te weten wat dit betreft.

maandag had ik mn 2e echo en nu aan beide kanten folikels te zien. maar nog niet 1 die eruit sprong kwa grote oid.

morgen moet ik opnieuw, en dan ook progesteron prikken als de sprong is geweest. (als ik het goed begrepen heb) of ik moest zowiezo prikken of we niet de eisprong gemist hebben maar dat denk ik niet. andere kant… mn buik is wel weer dikker en ben van binnen gevoeliger en das meestal zo na mn eisprong dus denk het eigenlijk ook weer wel. nougoed ik merk het morgen wel:)

Als er maandag nog niet een follikel te zien was die er duidelijk uitsprong qua grootte, dan denk ik niet dat je je eisprong al gehad hebt. Zo snel groeien ze niet en ik schat in dat bij jou de meesten dan zo rond de 10 mm hebben gezeten. Het kan wel zo zijn dat er morgen wel een grotere bij zit en dat je eisprong eraan zit te komen en dat je dat voelt.

Het progesteron moet ongeveer een week na de eisprong gemeten worden, dit doen ze dmv een bloedonderzoek. Aan de waarde kunnen ze zien of je een goede eisprong hebt gehad, deze waarde moet dan minimaal 30 zijn. Dus ik denk dat ze dat dan over ongeveer een week gaan bekijken, mocht je deze week je eisprong hebben. Ze kunnen nu natuurlijk ook de waarde bekijken of je eisprong al geweest is. Maar dan zou die een week geleden moeten zijn geweest en dat lijkt me stug, aangezien ze je mbv fm’s volgen.

Succes morgen met je meting & laat je even weten hoe het gegaan is?

ik lees net dit topic toen er bij mij een vraag rees…

9 dagen na mijn mk heb ik een inwendige echo gehad.

Toen heb ik ook mijn beide eierstokken gezien.

De ene eierstok was zeg maar zwart/grijs met een paar kleine rondjes met een zwarte rand. Binnenin ook donker gekleurd.

Mijn andere eierstok zag er echter totaal anders uit.

Heel veel grote witte rondjes, eigelijk alleen maar (veel groter en anders dan die zwarte aan de andere kant).

Ik zei nog zo dat zijn veel eitjes, waarom niet aan de andere kant ook. De gyn reageerde er verder niet op deed net of hij het niet hoorde en heeft een paar keer heen en weer gekeken.

Wat zijn die grote witte rondjes allemaal geweest? Is dat nu zo’n kralenkrans?

De eierstok op zich is meer wit/grijs. Follikels zijn zwarte rondjes. Alles wat zwart is op een echo, wijst op vocht. Follikels zijn eiblaasjes die gevuld zijn met vocht. Een kralenkrans zoals je die bij PCOS ziet, zijn allemaal zwarte rondjes op een rij. Dan zie je er wel een stuk of 20 op één eierstok.

Ik denk dat je in de ene eierstok dan inderdaad een aantal follikels gezien hebt (de zwarte rondjes). Ik denk dat de wittige rondjes aan de andere kant meer de structuur van je eierstok is geweest en dat daar dan geen follikels zaten. Ik heb zelf niet van die witte rondjes, maar ik heb PCOS en dus zie je bij mij in beide eierstokken ontzettend veel follikels zitten. Dus veel zwart en weinig wit.

Zo te lezen heb jij niet het klassieke PCOS-beeld. Anders had je dat wel gezien en dan had je gyn dat zeker ook gezegd.

thanks! Was even nieuwsgierig :wink:

ben nu wel benieuwd wat die witte rondjes zijn geweest. waren er echt heel veel en ook groot. En geen follikels gezien aldaar…

Toch eens naar vragen 8-1.

Ik heb geen flauw idee wat die witte rondjes dan kunnen zijn. Het enige wat ik kan bedenken is de structuur van je eierstok. Follikels zijn het niet, cystes ook niet. Want die zijn vaak ook gevuld met vocht. Een gesprongen follikel kan het ook niet zijn, want dan zijn het er niet zo veel en die zijn ook niet wit. De stralenkrans is het ook niet, want die is zwart.

Ik zou het inderdaad gewoon aan de gyn vragen de volgende keer! Het is jouw lijf, dus dan wil je ook weten wat erin zit.

Lijkt me niet meer dan logisch! Ik ben nu trouwens ook wel nieuwsgierig geworden! :slight_smile:

even weer een berihtje, alle follikels waren bij de laatste echo weg, geen eisprong te bekennen. niet in de echo niet in de hormonen en niet in de temperatuur… moet zometeen weer primoluut ophalen. 10 dagen, dan de 3e tot 7e dag clomid. dan de 10e dag echo weer. eens kijken oif dat resultaat geeft.

ondertussen mag mn manneke ook langskomen morgen voor het lab

Hè jakkes, zeg… Dus de follikels zijn weer gekrompen en er is dus geen eisprong geweest? Moet je na de Primolut een hogere dosis Clomid nemen, of begin je daar nu voor het eerst mee? Ik hoop dat de uitslagen van je hub verder goed zijn!