Wanneer zetpil geven?

Hoi!



Ik was gisteren even bij de apotheek.

Ik vroeg haar of ik de zetpilletjes die ik in huis heb (voor kindjes van 0-9 kilo) nog kon gebruiken bij ons zoontje van 9,4 kilo.

Kon nog wel, maar heb alvast een doosje gekocht voor kindjes van 10-20 kilo (altijd fijn om in huis te hebben!).

Zei ze: Die zetpilletjes die je hebt, die hebben niet meer zo veel effect.

Ik zei: Oh, oke. Ik dacht dat je misschien anders 2 zetpilletjes kunt geven.

Zij, verbaasd: Twee zetpillen geven?!?! :shock:

Ik zei: Tsja… eeuuhh… ik weet het ook niet, ik heb dat nog nooit gedaan!

Zij: Heeft jou kind nog nooit koorts gehad dan?

Ik: Eeh… jawel… maar nog nooit zo erg dat ik een zetpil heb gegeven.

Ze keek me heel vreemd aan… beetje zo van: :naughty:



Ik voelde me echt een beetje klein en :oops:



En wat gebeurt er dus vandaag? Ons ventje zit niet lekker in zijn vel, vannacht spoken, vanmiddag niet willen eten en wat ie at spuugde hij daarna weer uit, beetje jengelig en… koortsig(39 gr, normaal zit hij op 36,5).

Ik heb hem in een lauw-warm bad gedaan en daarna lekker in bed gelegd. En als hij straks wakker is dan kijk ik of de koorts gezakt is.



Ik ga zelf ook niet als ik hoofdpijn heb meteen een paracetamol pakken (ja, behalve als ik op mn werk ben ofzo). Dan ga ik ook eerst rusten en als dat niet helpt kan ik alsnog een paracetamol pakken.

Zo redeneer ik bij mijn kindje. Of is dat een beetje kortzichtig van me??? :oops:



Groetjes, Marieke

Meestal geef ik eenzetpil als mijn kids zich echt lamlendig voelen.Maar goed ik neem zelf dus ook een paracetamol als ik me niet goed voel.



Je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

Ik heb altijd standaard pillen in huis maar geef het niet te pas en te onpas.



In de situatie die je schets over je zoon vannacht had ik het wel gegeven.



Als mijn kinderen er duidelijk (lichamelijk) last van hebben krijgen ze een pil.

Ik heb ze ook altijd in huis.



Maar ik geef ook niet zomaar een zetpil moet ik eerlijk zeggen. Deze week had mijn dochtertje ook koorts, heb ik ook geen zetpil gegeven. Ze zat lekker in der vel merkte niets anders aan haar en dan geef ik er geen. Volgende dag had ze geen koorts meer.





Maar als ik merk dat ze echt niet lekker in haar vel zit geef ik er wel 1.

Te pas en te onpas geef ik ze dus niet.

Ik heb altijd PCM in huis, (wist niet dat ze op KG 's waren, dacht gewoon op leeftijd, dus ik heb nog altijd 120 mg in huis).



Als ik zie, dat hij echt last heeft, dus de situatie die je schreef, zou ik het wél doen, bij verhoging of koorts, niet altijd.

Hier ook pas laatst de eerste gegeven ( was ook de eerste keer koorts).

Ze had toen al 5 uur koorts en was op een gegeven moment zo naar dat ze er niet van kon slapen (was 4 uur 's nachts)…toen heb ik er een gegeven.

Als hij er zelf ook helemaal naar van is dan zou ik er dus wel een geven, slaap is ook belangrijk.

Eerst gaf ik nooit een zetpil, maar sinds hij af en toe echt wat hangerig en huilerig is en niet lekker in zijn vel zit, zich gewoon niet zo lekker voelt, geef ik hem wel. Hij is daarna echt vrolijker, wat voor hem toch fijner is (en voor mij ook, maar ik vind hoe hij zich voelt veel belangrijker). Koorts meet ik eigenlijk zelden op, de enkele keren dat ik het heb gedaan had hij het niet, maar als hij koorts zou hebben zonder hangerig te zijn o.i.d. zou ik geen zetpil geven. Ik geef het dus echt alleen als hij zich daarna lekkerder voelt. En hij is erg weinig ziek, dus is het nog erg weinig nodig geweest.

Ik slik ook zelden paracetamol, maar ik ben er iets makkelijker in geworden dan eerst, want als ik met ontzettende hoofdpijn alleen nog maar op bed kan liggen, en een pilletje helpt, dan kies ik toch liever voor dat laatste.

Jij doet het heel goed hoor meid, ik ben ook niet zo’n voorstander van al die dingen! :thumbup: :-*

Op 't cb zeggen ze ook altijd na een inenting, ‘geef hem straks een zetpil, daar zal hij dan goed van slapen’ :eh:

Ik geef mijn kinderen niet zomaar een zetpil zodat ze goed zouden kunnen slapen hoor… dat wacht ik eerst liever af want je kan toch niet op voorhand weten of ze al dan niet goed zullen slapen? :roll:

Ik vind dat je het goed doet hoor!



N.oah heeft een keer een kleine koortstuip gehad na een zetpil en sindsdien mag hij ze niet bij koorts hebben. Tenzijn het hele hoge koorts is , boven de 40.5.



Ik geef eigenlijk haast nooit een zetpil, alleen als N.oah echt doodziek is.

Een beetje koorts kan ook geen kwaad, is gewoon een teken dat het lichaam aan het werk is.



Daarnaast denk ik ook dat het effect van paracetamol het grootst is, als is je niet al te vaak geeft. Anders went je lichaam aan een dosis. Tenminste zo beredeneer ik.



Zelf neem ik ook niet zo snel paracetamol, daar heeft het ook mee te maken.



Zolang jij denkt dat het niet nodig is, is het goed. Paracetamol preventief voor bij een prik of na een prik geef ik ook niet.



Liefs Suzanne

Mijn vriendin is huisarts en geeft haar kinderen vrij snel een zetpilletje. Volgens haar hoef je daar niet zo zwaar aan te tillen en geneest een kindje een stuk sneller als hij/zij zich wat minder ellendig voelt.



Ik weet het niet… volgens mij is koorts helemaal niet zo slecht en alleen maar een teken dat het lichaam hard aan het werk is de virussen en bacterieën te bestrijden. Maar sinds mijn vriendin mij haar verhaal heeft verteld geef ik toch iets eerder een zetpil. Ook als ze duidelijk ergens pijn heeft. Mijn dochtertje is pas 3,5 maand oud, ze kan niet vertellen waar het zeer doet. Maar na een zetpil slaapt ze beter. Als de volgende dag de pijn en onrust er nog is ga ik me verder zorgen maken.

Zodra ik merk dat Levy niet lekker in zijn vel zit, dus hangerig, niet willen spelen, dat soort dingen, dan geef ik hem wel een zetpil. Ook als ik aan hem merk dat hij pijn heeft, dan krijgt hij ook een zetpil.



Verder geen zetpil bij koorts of ziek zijn zonder dat hij zich niet lekker voelt.



Levy heeft vaak oorontsteking gehad, is vaak benauwd enz. Dus hij krijgt van mij al vrij snel een zetpil als hij ziek is.

Bedankt voor jullie reacties! :thumbup:



Ik voelde me echt een beetje slecht door de reactie van de apotheker. Alsof ik het slecht deed dat ik nog nooit een zetpil gegeven had :shock:



Toen ik ons ventje gisteren uit bed haalde was hij echt net een straalkacheltje zo warm. Dus weer temp gemeten en toen had hij 39.9!! En hij was echt niet fit. Normaal is het een enorme wiebelkont en moet hij alles zien en overal aan zitten, maar nu had ik hem vast en bleef hij maar een beetje zielig tegen me aan hangen.

Dat vond ik toch wel een beetje te veel van het goede…

Dus toch een zetpil gegeven!

Daarna flesje gegeven (spuugde hij later de helft weer van uit) en toen naar bed. Hij sliep meteen.



Vanmorgen om 6.30u werd ik wakker van zijn hoesten en jammeren. Dus ik ging er gauw naar toe. Zo zielig, hij zat helemaal onder het snot, zijn oogjes zaten half dichtgeplakt en onder zijn neusje zaten dikke korsten snot.



Dus gauw een warm bad klaargemaakt. Lekker gebadderd en alles los geweekt. Daarna schone pyama en slaapzak, flesje gekregen en weer terug in bed gelegd. Hij slaapt weer als een roos.



Ohja, en had ook nog zijn temp gemeten, was nu 37.1! Weer normaal!



Groetjes, Marieke

@ Sweet-Love: de zetpillen die ik heb zijn 100 gr bij kindjes van 0-9 kilo en 200 gr bij kindjes van 10-20 kilo



@Bietje; ja, dat is ook de reden dat ik die zetpillen gekocht had toen. Omdat hij een inenting kreeg. Maar heb hem daarna dus geen zetpil gegeven, maar lekker de hele middag/avond tegen me aan gehad! (ik gaf toen nog BV, dus legde hem lekker aan om in slaap te vallen :wink: )

hier ook niet zo snel een zetpil, ik kijk hoe Ella er verder aan is. wat Ella altijd heeft na een zetpil is ondertemperatuur en dat een paar dagen… vandaar dat wij het eerst afwachten maar bij 39,5 doen we het wel. ik wil ook geen koortsstuip.

ik heb in 2.5 jaar tijd nog maar 1x een zetpil (laten) geven en dat was naar een inenting en ze had hoge koorts. ik ben absoluut niet voor zetpillen (maar dat ligt meer aan mezelf) vind het een vreemd idee om die dingen te geven, weet van mezelf dat ik die dingen verschikkelijk vond.

maar wij geven bij (hoge) koorts sinaspril vloeibaar. valt me wel op dat het cb en ha of hap makkelijker erin zijn.



zelf slikken wij ze ook niet, alleen als het niet anders kan.

(behalve na de bevalling met naweeen, toen zij de kraam dat hun ze veel aanraden en ik ze maar als snoepjes moet eten… :shock: :think: ) maar toen zat ik noodgedwongen aan de max per dag…

Ik geef ook maar heel sporadisch een zetpil. Lars is nu net 1 en heeft vanavond zijn 2e zetpil in zijn leventje gehad. Als Lars echt vaak wakker wordt en zoals vanavond enorm huilt / krijst en niets anders helpt dan ga ik over tot zetpil. Eerder niet.