wanneer woordjes zeggen

Cleo kan al veel woordjes zeggen.

Mama

Papa

IJzer (dat is onze kat, en het 3e woordje wat ze zei, elke keer al de poes voorbij loopt zegt ze ijzer ijzer ijzer :lol: maar ze zegt de z wel als een s)

Boek

Kwakkwak (eendje en alles wat vliegt)

Paard

Uit (na een boek)

Dicht (doen vaak spelletjes open en dicht met boeken enzo)



dit vind ik wel pittig voor zon klein meisje klinkt dan ook erg grappig.

ik moet er wel bij zeggen dat ze lichamelijk een slome is ze tijgert alleen nog maar



wanneer ging die van jullie praten?

ik heb nl geen flauw idee wat “normaal” is

tyg ook in dezelfde periode.

hij zei de woorden op zijn eigen manier, maar wel steeds op die manier, dus het waren echt woordjes waar hij iets mee bedoelde

Kaylee ging pas praten toen ze 20 maanden was. Zelfs mama of papa zei ze niet voor die tijd…

Anoek die kletst werkelijk de oren van je hoofd :lol:

Al een hele tijd overigens…ze is vrij vlot zeiden ze

op het CB en ook op het KDV is ze in haar groep één

van de weinigen die al zoooveel kletst (en de hele tijd)



Geen idee van wie ze dat heeft overigens :angel: :liar:

Manon was ook zo vroeg (met alles trouwens). Die liep met een jaar en had al een hele woordenschat. Bij het CB waren ze daar regelmatig verbaasd over.

Remco daarentegen, die komt nog niet verder als papa en mama :inlove: Hij kruipt en staat wel, maar loopt niet (ook niet aan de hand). Maar goed, hij heeft nog tijd zat.

@Misterylady wrote:

Manon was ook zo vroeg (met alles trouwens). Die liep met een jaar en had al een hele woordenschat. Bij het CB waren ze daar regelmatig verbaasd over.

Remco daarentegen, die komt nog niet verder als papa en mama :inlove: Hij kruipt en staat wel, maar loopt niet (ook niet aan de hand). Maar goed, hij heeft nog tijd zat.




Joël sprak pas rond zijn 2e, en ook zo weinig dat ik me zorgen begon te maken. Met 2,5 jaar naar de PSZ en vroeg ik me af of dat wel goed ging komen met een uk die nauwelijks iets zei…Echter binnen een paar weken rolden de zinnen er gewoon hupsakee uit :smiley: . Het heeft iig geen nadelige invloed op zijn taalontwikkeling gehad, hij zit nu in groep 4 en leest AVI 9 (dit is het hoogste leesniveau binnen het basisonderwijs). Joël was overigens wel heel vlot in dingen waarvoor grove en fijne motoriek vereist was, zoals lopen, met blokken spelen/bouwen, zonder zijwieltjes fietsen (3jr) etc.



Yanniek maakt veel geluidjes, maar zegt nog niets wat ook echt iets betekent. Mama wordt er met de regelmaat van de klok uitgegooid, maar geheel zonder mij te bedoelen :mrgreen: . Ik ben benieuwd wanneer deze knul met praten begint, ik weet wel dat ik me nu iig veel minder zorgen zal maken als hij zijn mondje nog ff dichthoud. Ik kijk juist uit naar de tijd dat hij zijn oogjes 's nachts eens dicht houd :zzz: :zzz: :wink:

Daniëlle zei met 6 maanden mama.

Daarna volgde geleidelijk meer en nu zegt ze heel veel…

Ze praat heel regelmatig al in twee woord zinnetjes (mama klaar, naan(banaan) mama)

Ze is met staan en lopen later.

Ze gaat sinds een paar weken zitten vanuit buikligging (vanaf 7 maanden kan ze wel los zitten) en staan kort daarvoor.

@Soleil wrote:





Joël sprak pas rond zijn 2e, en ook zo weinig dat ik me zorgen begon te maken. Met 2,5 jaar naar de PSZ en vroeg ik me af of dat wel goed ging komen met een uk die nauwelijks iets zei…Echter binnen een paar weken rolden de zinnen er gewoon hupsakee uit :smiley: . Het heeft iig geen nadelige invloed op zijn taalontwikkeling gehad, hij zit nu in groep 4 en leest AVI 9




kan je idd zien dat het helemaal niks uitmaakt



misschien word Cleo ook nog wel een sporter :lol:

Hier nog zo’n kletstante :inlove: Ze kan nu ongeveer 40 :shock: woordjes zeggen. We waren ze van de week even aan het tellen.

onze meid was heel vroeg met haar eerste woordjes.

dat waren de makkelijke dingen, mama, papa, oma etc



nu is ze anderhalf en zegt oa;

  • miree (de hond)
  • sheila (de hond)
  • ketting
  • jessica
  • bruin
  • papegaai
  • grijs
  • patatjes
  • sintekaas :inlove:
  • en veel meer



    maar dan ook al volledig en soms in zinnen van twee, drie woorden :thumbup:

Hier nog geen echte woordjes eigenlijk. Hij is wat dat betreft laat (ook met lopen en staan :think: )

Hij zegt wel: ada = papa, mama, opa of oma

en nee, nee, nee. Dus ook echt een paar keer achter elkaar terwijl hij met zijn hoofdje schudt :inlove:



En als je vraagt waar is je neusje, wijst hij met zijn wijsvinger zijn neusje aan :inlove:



Maar ik ben blij om te horen dat er meer zijn die pas laat begonnen met praten!! En die zijn ook prima terecht gekomen!



Groetjes Heidi

Yeline praat nu volop ze zegt al volledige zinnen en zegt ook alle woorden na die ik zeg. Ze kan nu zelfs bijna haar eigen slaapliedje zingen die ik voor het slapen voor haar zing (ik ga slapen ik ben moe),



Met 9 maanden zei ze voor het eerst papa, mama, bobbo (onze hond Boyd)

fransje was ongeveer 1 toen hij papa zei.



nu zegt ie papa,mama.auw,ja en probeert ie na te praten

Ik vind het een lastige poll om eerlijk te zijn.

Iedereen zal het anders interpreteren wanneer een kind gaat praten.

Joost kan prima mama en papa zeggen, doet dat ook als hij me ziet op een foto, maar tegen mij zelf mama zeggen om me bijvoorbeeld te roepen, doet hij nog niet.



Hij kletst de hele dag, zegt veel dingen na en kan een aantal woorden zeggen. Maar dingen nazeggen is nog niet echt zelf de taal machtig zijn.

Sommige woorden zijn niet verstaanbaar, terwijl ik wel weet wat hij er mee bedoelt. Zo is “ka ka” een eendje omdat die “kwak kwak” doet.

Toch vind ik dat hij prima bezig is en dat hij helemaal in het proces zit om woordjes te leren, maar zal ik niet zeggen dat hij al kan praten.

Fenne blijkt ook een ‘rappe mie’. :inlove:

Op 6 mnd alleen zitten, op 7 mnd kruipen, op 12 mnd lopen, en al lang babbelen!! op een maand of 7 de eerste woordjes!

Ze zegt al veel woordjes maar je merkt dat ze de laatste maand ook meer en meer begrijpt van wat ze zegt. Ik kan er al ‘echt’ mee praten!

en de dieren benoemt ze en hun geluiden nadoen enz…

Paard, koe, aap, vis,…, sjaal, jas, bnaan(banaan), mama, papa, oma, opa, bomma…, aan uit, da da, dam(dank u), koek, beer …

Mama trots :angel: !!