ikenmama forum | van kinderwens en zwangerschap tot opvoeding

Wanneer weer beginnen met sporten?

De titel zegt het al:

Na hoeveel weken kan/ mag je weer sporten na de bevalling?

Ergens heb ik gehoord 6 weken… maar waarom eigenlijk :think: ?

Buikspieroefeningen kan ik me wel voorstellen, dat je daar nog even voorzichtig mee moet zijn… maar verder…?



Wie weet hier meer over?

ik heb de eerste 12 weken na mijn bevalling heel veel gelopen achter de wagen om aan beweging te doen. Ik ben pas 13 wk na mijn bevalling weer gaan sporten puur omdat ik er eerder lichamenlijk niet klaar voor was. ik denk dat je naar je lijf moet luisteren, deze geeft wel aan wanneer je weer fit genoeg ben om te sporten.



gr leonie

Ik rijd paard en tegen mij is toen ook gezegd na 6 weken ivm een baarmoederverzakking ofzo :think: .

Ik rijd ook paard en bij mij hebben ze gezegd dat je je lichaam goed aangeeft wat je wel en niet kan. Ook hebben ze mij aangeraden om beter te laat dan te vroeg weer te beginnen. Het kan best zijn dat je na 6 weken al weer goed genoeg voelt om te gaan sporten, maar dat je dan je algehele genezing langer duurt en je eventueel weer een terugval kan krijgen.



Na mijn bevalling (keizersnede) heb ik idd veel gewandeld achter de kinderwagen en boodschappen gedaan. Na bijna 3 maanden ben ik weer voor het eerst op mijn paard gestapt. Ik rijd nu weer (bijna na 5 maanden) bijna elke dag en ik voel me super!



Maar het is voor iedereen weer anders natuurlijk maar ik denk dat je het beste de tijd kan nemen.

Ik heb jaaaaren paardgereden en kan me voorstellen dat dit inderdaad een sport is waarbij je beter wat langer wacht voor je weer gaat beginnen. (Dit ivm belasting bekken en de spiergroepen om het bekken heen) Maar kan me niet voorstellen dat fitness, wat cardio en bv. spinning, aerobics etc. echt een probleem zal zijn.



Ik ben nu wel begonnen met sporten deze week en ben begonnen gesprekje met overleg met sportinstructeur van de sportschool, een algehele conditietest, opstellen persoonlijk trainingsprogramma dat gericht is op versterken van de rugspieren en qua cardio op vetverbranding. Volgens hem zou ik na een week of 6 ook extra buikspieroefeningen kunnen starten.



Moet zeggen, vond het heerlijk om weer wat te bewegen maar ook om even geen “mama” te zijn (klinkt misschien gek maar was echt lekker om er even uit te zijn :wink: )