Wanneer volgende stap (IUI)?

Even in het kort mijn verhaal (zie ook mijn onderschrift).

Ruim 2 jaar bezig voor een tweede kindje. Normale cyclus, geen grote afwijkingen bij onderzoek, wel 2 x een miskraam gehad en meerdere vroege miskramen. De laatste miskraam was in juli 2008.

In december zijn we naar de gynaecoloog gegaan omdat wij voor IUI in aanmerking dachten te komen, zij had dat in eerdere gesprekken al genoemd. Maar nee… wij moeten wachten tot juli 2009 (een jaar na de laatste miskraam) voor wij met IUI mogen beginnen. Want mevrouw (aldus de gyn) u bent geen 39 jaar ( :twisted: ik ben 34) Ik was nogal verbaasd, ik dacht dat 2 jaar zelf aanmodderen toch wel voldoende was.

Wat vinden jullie?

Je weet hoe ik erover denk :wink: .

Is trouwens je B12 nog geprikt?? (ben even vergeten of je dat al verteld had of niet :think: )

Twee jaar zelf proberen is inderdaad lang genoeg. Vaak wordt wel de regel gehanteerd dat als je zelf zwanger bent geworden, dat ze dan afwachten voordat er met IUI begonnen wordt (inderdaad vaak een jaar na de laatste zwangerschap). IUI heeft in principe geen meerwaarde voor jullie. IUI is meer geschikt voor als je een slechtere zaadkwaliteit hebt of vijandig slijm. De zaadcellen zijn bij jullie sterk genoeg en ze kunnen op eigen kracht een zwangerschap tot stand brengen. Jammer genoeg eindigt dit steeds in een miskraam… Maar ook dat is met IUI niet te voorkomen. Mbv IUI worden de zaadcellen hoog in de baarmoeder ingespoten, zodat ze zelf minder hindernissen hoeven te nemen en ze al een eind op weg zijn. De kans op een zwangerschap is met IUI even groot als wanneer je het zelf zou proberen. Ik denk dat daar de afwachtende houding aan te wijten is, in combinatie met je leeftijd. Maar dit zal in menig ander ziekenhuis ook zo zijn.

Op zich kun je er verder dus niet zo heel erg veel mee. Je zou nogmaals het gesprek met de gyn kunnen aangaan en om duidelijkheid kunnen vragen, en je eigen kijk op de dingen geven. Misschien krijg je dan wel een plan van aanpak, of dat er andere mogelijkheden zijn. Is er al onderzoek gedaan naar de miskramen, of willen ze daar ook mee wachten?

Heel erg veel succes met alles & ik hoop natuurlijk dat je voor juli zelf zwanger wordt en het dan ook goed blijft gaan!