wanneer vertel je het dat sinterklaas niet bestaat?

ik geloof dat ik een jaar of 8 was dat mijn moeder het me vertelde(ik was heeeeel boos trouwens :mrgreen: )



maar sil zit nu in een combiklas 3/4 dus ik ben zo bang dat het nu op school al gaat spelen … :think: (ik zou het zo jammer vinden dat het nu voor hem al voorbij is…)

is er niemand hier die al met dit bijltje gehakt heeft? :think:

Indy moet nog 6 worden, die gelooft écht nog wel dit jaar. Ik zit meer met de tandenfee in mijn maag. Indy’s eerste tand wiebelt behoorlijk nu en ik weet niet of ik haar het tandenfeeverhaal ga voorliegen… (al vind ik sinterklaas o pde een of andere manier dan weer niet liegen, haha :wink: )



Maar Indy zit nu ook in de klas met kinderen die nog dit jaar al 7 gaan worden. Ik vind het ook wel een beetje spannend. Ik heb liever dat ze het Sinterklaasverhaal van mij hoort dan van klasgenootjes.

Ik hoop dat Sharon dit jaar nog even volhoudt met geloven.

Sharon is erg goedgelovig dus dat moet lukken.

Ze had wel al van een vriendje gehoord dat sinterklaas een gewone man was die zich had verkleed als sinterklaas, maar dat wilde ze niet geloven.



Ik was denk ik ook een jaar of 7 toen ik er achter kwam dat ie niet bestond.

Ik liet in mijn ouders kamer iets vallen en dat rolde onder het bed.

En rararara wat lag daar, allemaal kadootjes.

Ik weet nog heel goed dat ik het zooh lief vond dat mijn moeder al die kadootjes voor ons kocht ipv sinterklaas.

Mijn zoon van bijna 7 gelooft ook nog.



Ik laat het maar zo.

Ik ga niet vertellen dat Sinterklaas niet bestaat. Uiteindelijk zal hij vanzelf vragen of de Sint bestaat, of horen van andere kinderen dat Sinterklaas niet echt is…Dan is het vroeg om het er over te hebben vind ik.

Waarom zou ik vertellen dat Sinterklaas niet bestaat? Ik vind het wel mooi dat hij nog gelooft :mrgreen:

dat is het hem juist het lijkt me nog akeliger om het van de klasgenootjes te horen als van je ouders :frowning:

daarom zit ik er ook mee in mijn maag :think:





enne tandenfee hihihi tja sil zijn eerste tand hangt om mijn nek :inlove: vond ik veeeeel bijzonderder(is dat een woord? :lol: )



dus neh daar begin ik niet aan er zijn wel kinderen op school geloof ik die dat mee krijgen maar ik vind het een beetje teveel van het goede :oops:

Milou is nu 7 1/2 en heeft vriendinnen die al een jaar ouder zijn.

Dus ik hoop dat ze dit jaar nog gewoon gelooft, heb expres het logeren met die vriendinnen niet ingepland totdat 5 december is geweest.

Maar je weet niet hoe het loopt.

Romay geloofde nog heilig…tot een meisje hier uit de buurt haar het geheim van sinterklaas vertelde…ze was toen 6…en ze bij me kwam vragen…

Toen hebben we het haar uitgelegd,ik was zo boos op dat meisje…maar ja,is gebeurd…

Nu zei ze vorige week dat ze stiekem toch nog wel een beetje in sinterklaas geloofde…

Mijn dochter kwam zelf met vragen in de zomer voor ze naar groep 4 ging, zoiets als ‘mam, kopen jullie die kadootjes niet gewoon zelf?’

Nou, daar ging ik niet omheen draaien, uitgelegd en dat het een geheim moest blijven voor haar broertje.



Broertje is net 8 en zit nu ook in groep 4, en voor hem is er 1 echte sinterklaas, die van TV en derest is hulp sint. Maar, wel zijn ze allemaal heel rijk waardoor ze al die kadootjes kunnen kopen.

Ik hoop eigenlijk dat dat laatste kwartje ook vanzelf valt en hij net zoiets gaat vragen als zijn zus.

Ik ga nu nog niets vertellen, laten we dit dan voor hem het laatste jaar maken dat hij nog gelooft en als ik het nu zeg, gaat ie het op school vast verklappen en dat wil ik natuurlijk ook niet. Maar, hij is slim genoeg dus ik ben benieuwd wanneer hij het doorheeft van die kado’s.



Hij heeft al meerdere keren van klasgenoten te horen gekregen dat sinterklaas niet echt is, maar daar wordt ie vooral heel boos over en verontwaardigd, dus ik ben wel heel benieuwd of ie ook boos op mijn wordt als ik hem vertel dat wij die kado’s zelf kopen :think:

Toch moeilijk :shifty:



Dus, jacsansil, om je vraag te beantwoorden, ik zou wachten met vertellen tot hij zelf gerichte vragen erover gaat stellen. En dan alleen dat beantwoorden wat hij wil weten, dan komt de volgende vraag vanzelf…of niet :wink:

Ik zou wachten tot hij er zelf over begint. Heb het hier aan de juf van groep 5 (!) gevraagd en die wilde graag dat de kinderen die nog geloofden bleven geloven, zelfs al maken ze surprises in de klas.

Mijn dochter ging bijna naar groep 6 toen ze in mei of juni er zelf over begon dat kinderen zeiden dat Sinterklaas niet bestond. Toen ze die kinderen nog steeds niet wilde geloven heb ik het haar maar verteld. Ze stond perplex, maar werd niet boos. Heb in de weken erna veel gelachen, iedere dag kwam er weer een leuke opmerking: “was dat toen en toen dan ook niet echt???”

Dat was vorig jaar zomer, de Sinterklaas erna (was ze negen) heeft ze zelf voor Zwarte Piet gespeeld en was het sprookje over :mrgreen: . Nu mag ze nog een paar jaar jokken voor haar kleine zusje.

Mijn jongste zusje weet het nu nog maar een goeie maand en dinsdag is ze 11 geworden! :oops: :mrgreen:

Haar opmerking was ook leuk: ‘gelukkig vertel je het me nu mama want anders had ik daar later zelf zitten wachten met mijn kinderen op sinterklaas en zouden ze nooit wat gekregen hebben en ik me maar afvragen hoe dat komt’ :lol: :lol: :mrgreen:

Maar mijn zusje vond het niet erg hoor dat ze het nu pas weet :wink: .

Grappig zusje, echt een leuke opmerking :mrgreen:

geweldige verhalen!



en inderdaad ik hoop gewoon dat het nog een poosje een mysterie blijft :pray: tis gewoon te leuk! :inlove:

Channa hebben we het een aantal weken geleden verteld. Ik heb echt genoten van de jaren dat ze helemaal opging in sinterklaas. Heerlijk!! Maar ze begon zelf te vragen hoe of wat… Beetje een zuur gezicht erbij, maar dat was snel weg hoor. Ze begrijpt gelukkig ook heel goed dat ze niks mag zeggen dat hij niet bestaat tegen kleine kinderen.



Dus het komt vanzelf denk ik. Je gevoel zal het wel vertellen.



Liefs, Dores.

Op de school van onze kinderen is het beldeid dat iedereen tot en met groep 5 geloof in sinterklaas. En diegene die niet meer gelopen doen alsof. Suprises voor elkaar beginnen ze ook pas mee in groep 6.

Mijn zoon in groep 6 (8 jaar) heb ik het dus een paar maanden gelden verteld. Hetgeen overbodig was want hij wist het al wel. Zo ook met de kinderen die er aan vooraf gegaan zijn. De tweede heb ik het vrij vroeg verteld omdat zijn vriendje steevast beweerde dat sinterklaas niet bestond. Was bang dat mijn zoontje het door zijn eigen twijfel het voor de rest zou verpesten. Maar vantwijfelbleek toen al lang geen sprake. Heb het toen ook de oudste verteld die nog wel heel goed gelovig was.

De jongste twee van 4 (groep 1) en 7 (groep 4) zijn nog goed gelovig. En dat wil ik graag nog even zo houden.

ik heb zelf een groep 3-4-5 en het allergrootste gedeelte van groep 5 gelooft nog hoor… De meeste kinderen twijfelen wel, je merkt dat ze gewoon meer kennis van tijd en plaats hebben dan de kleintjes. Maar tegen de tijd dat het bijna zover is, geloven de meeste weer heilig! De kinderen die echt niet meer geloven (altijd even checken bij ouders :wink: ) betrekken we bij het grote-mensen-geheim. Zo vertellen we dat ook altijd, dat zij nu groot genoeg zijn om het grote geheim van sinterklaas te weten. Vorig jaar zei een meisje nog tegen mij ; ik geloof niet meer in sinterklaas hoor, en 5 minuten later; maar wel in zwarte piet :mrgreen:

Geweldig:nog wel in zwarte piet!! :mrgreen:

Bij ons op school komt sinterklaas in de klas van de kinderen tot en met groep 4. Dan is groep 5 een overgangsjaar, sint komt op het schoolplein en de kids zien hem dan daar, maar niet meer in de klas.

In groep 6 doen ze dan surprises voor elkaar.