Wanneer vertel je dat een baby in mama's buik zit aankleuter

Heeft iemand ervaring in wanneer het je kindje van 5 vertellen dat ze grote zus wordt? Wij willen het graag aan directe omgeving meteen vertellen. Maar ons grietje is erg sensitief en heeft gauw in de gaten wat er aan de hand is. Wij zijn erg blij met de gezinsuitbreiding en onze dochter zegt vaak dat ze graag een kindje erbij wil.



Maar nu de vraag, is het te vroeg om het haar nu ook al te vertellen? Als we het voor haar verzwijgen is er een groot risico dat ze er via via per ongeluk achter komt en dat zou niet leuk zijn. Maar als we het nu al vertellen, kan ze dan de lange tijd wachten wel overzien?



Alvast bedankt voor de reacties

ik zou niet direct vertellen dat er een baby in de buik zit. Het is nog niet concreet voor zo’n meiske, en afhankelijk van de termijn van je zwangerschap zou ik er toch nog even mee wachten omdat het (toch onverhoopt) nog mis kan gaan… Om zoiets abstracts als een baby in de buik dan weer te moeten uitleggen als geen baby in de buik is als het ff kan nog lastiger!!!. Wat je wel voorlopig kunt doen is haar duidelijk uitleggen dat babietjes uit de buiken van mama’s komen, en dat jullie dat misschien ook nog wel een keer willen… maar dat dat heel lang duurt voor het babietje klaar is. je kunt dan een beetje polsen hoe ze hier op reageert. Vervolgens als de termijn van de zwangerschap wat meer zekerheid biedt kun je haar voorzichtig gaan informeren over de baby in mama’s buik, dat mama’s buik dikker gaat worden, en dat ze na een hoop weekjes de baby ook kan voelen bewegen. Probeer tastbare mijlpalen voor haar aan te halen(eerst die zijn verjaardag, dan je eigen verjaardag, dan carmaval, pasen, zomervakantie etc…) dingen die zij goed snapt en waar je zelf ook aan vast kunt houden als ze vraagt of het nog lang duurt.



Ga samen met haar dingen voor de baby kopen, kamertje op orde maken, boekjes lezen over een brusje erbij… etc… probeer het zo visueel mogelijk te maken(concreet)… eventueel mee naar een echo, mee naar de verloskundige etc…



succes enne… gefeliciteerd??

Luna is veel jonger natuurlijk maar die heb ik het direct verteld



ze gaat ook iedere keer mee naar de vk en is ook mee geweest naar de echo’s

in begin had ze er nog niet zoveel mee maar na een paar weken was ze iedereen aan het vertellen dat mama een baby in de buik had en dat ze een broertje kreeg :inlove: (uiteindelijk heeft ze nog gelijk gekregen en is het idd een jongetje :thumbup: :inlove: )



maar goed ik zou het risico niet willen lopen dat je het iedereen vertel en dat een onwetend iemand tegen je dochter zegt wat leuk dat je een broertje/zusje krijgt of jij ook gefeliciteerd je bent binnenkort grote zus



dus dan zou ik met iedereen wachten met vertellen

Bedankt voor jullie reacties en de goede tips!!



Omdat we het zo graag wilden vertellen aan de ouders en beste vrienden, vonden we dat we het Lola ook moesten vertellen. Ze heeft het sinds we hebben besloten te gaan voor een 2de vaak over een zusje krijgen!!! Alsof ze wist dat we ermee bezig gingen! Soms heeft ze zo vanuit het niets gezegd: he er zit een baby in je buik, een pieppiep klein meisje… Veel weet-vragen over baby in je buik, hoe die daar komt en wat die daar alllemaal doet. Ze is er op onbewust en bewust nivo al erg veel mee bezig geweest de afgelopen tijd!

Het bijzondere is dat ze oudjaarsochtend bij me in bed kwam en ineens begon over dat ze graag een broertje wil ipv een zusje…ze heeft het de afgelopen maanden alleen maar over een zusje gehad! Toen hadden we zoiets…ze is er zo mee bezig we gaan het haar gewoon vertellen. Ze was zoooooo blij toen we het haar vertelden…stond te huppelen in de kamer en zei: mijn grootste wens :stuck_out_tongue: is uitgekomen…ik heb zo hard gewenst dat jouw buik het heeft gehoord!

Echt een super reactie!!! Ze weet dat het nog lang duurt, vraagt er niet eens naar wanneer. Ze heeft het vaak over de baby. Ze kwam naast me in bed liggen, mama gaan we knuffelen? Even uitrekken Lola…gaan we met 3-en uitrekken…jij de baby en ik! En zo betrekt ze de baby in spee al in het dagelijks leven!!! Gaat weg en knuffelt mijn buik uitbundig…dag lieve baby!!



Natuurlijk is het risico aanwezig van een miskraam, maar ik denk dat ze dat wel kan handelen als we uitleggen dat er dan iets mis mee was. Tenslotte is dat ook het leven.



Groetjes, Lobarlabel

Wij vertellen het Yeline ook later, zeker pas na de 12 weken grens. Voor zo’n kleintje duurt het volgens mij zo lang dus we proberen het zolang mogelijk vol te houden en dan mag ze mee naar de pretecho om het kindje te zien. Ze ziet ook vaak de 3d echo foto’s van zichzelf en zonder dat ik het zeg begint ze al van oh dat is een mooi baby hahaha.

De familie weet het allemaal al maar die houden hun mond tegenover haar.

Mn meisje heeft het wel al door maar niet echt dat ik echt een baby in de buik heb, want 2 weken geleden en afgelopen week hield ze bij hoog en laag vol dat ik een baby in de buik had maar toen zei mn vriend en heb ik ook een baby in de buik? en toen zij ze ja dus gelukkig heeft ze het nog niet echt door. Ze hoort het vanzelf van ons.



jij gefeliciteerd en succes met de zwangerschap :-*

mijn zus heeft het mijn nichtje (toen 5) gelijk verteld… en samen hebben ze het geheim gehouden en dingetjes voor de baby gekocht…

nu is ze weer zwanger mijn nichthje word 7 en ze hebben het weer gelijk verteld.

op de kalender is aan gestreept wanner de baby verwacht wordt, zo heeft ze een idee hoelang het nog gaat duren…

en samen foto’s op internet gezocht met hoe groot de baby nu in mama’s buik is… dat soort dingen…



ligt denk echt aan het kind of ze er mee om kunnen gaan of niet.

@lobarlabel wrote:

Ze was zoooooo blij toen we het haar vertelden…stond te huppelen in de kamer en zei: mijn grootste wens :stuck_out_tongue: is uitgekomen…ik heb zo hard gewenst dat jouw buik het heeft gehoord!




ahhhhhh wat schattig!!! SMELT!!! :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

wat een geweldige reactie van je dochter :inlove: :inlove:

jaaaaaaaaaa he !!! Wij smolten ook helemaal :inlove: :inlove: :inlove: .

Het is zo schattig te zien hoe dit goede nieuws haar hartje heeft gevuld.

Het is ook erg bijzonder om dit nieuws met haar te kunnen delen, we zijn ook zo blij!!! Ze is nu al een lieve blije grote zus :dance: :dance: .



Jullie ook allemaal gefeliciteerd met jullie zwangerschap!!



Hoe krijgen jullie trouwens zo’n zwangerschapsbanner onder aan de berichten?

hier kun je kijken voor banners http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=2232

Bedankt voor de link!!!

Hier ook verteld met 9 weken zwangerschap tegen Aniek (toen net 3) en Peter (net 2)



Idd, op de kalender aangegeven wanneer de baby groot genoeg zou zijn om zich te laten zien.

Foto’s her en der van het internet geplukt zodat ze konden zien hoe snel zo een kindje groeit.

Eikpunten aangegeven “Als papa jarig is, is de baby wel al af, maar nog niet dik genoeg” Als Aniek bijna naar school mag, dan komt de baby enz…



Ze gingen mee naar de Vk, Aniek is meegeweest met de 20 weken echo en alles.



En als het mis gaat, dan hoort dat er ook bij.

Mijn schoonzus verloor in september haar kindje bij 22 weken zwangerschap. Haar meiden wisten dat er een kindje kwam, ze hebben hun broertje gezien, wisten dat hij helaas te ziek was om te blijven leven, dat hij een sterretje was geworden… ze zijn er wel mee bezig, maar voor kinderen zijn dingen vele malen simpeler dan voor ons. Vaak hebben ze meer problemen met het verdriet van de ouders.



Ik ben helemaal voor vertellen en kinderen erbij betrekken. :thumbup: