Hallo allemaal,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met jullie ervaringen en adviezen
Ons meisje is nu bijna 11 maanden en zal zo’n 7,5 kg wegen (paar weken terug was het 7 kg), kledingmaat is maat 68 en ze zal zo’n 70 cm lang zijn. Even om een indicatie te geven van hoe groot ze is enzo
Nu vraag ik me af wanneer je overgaat naar de volgende autostoel?
In principe komt haar hoofd niet boven de stoel uit alleen haar voetjes wel over de rand (maar neem aan dat dat normaal is). De gordeltjes zitten al wel in de hoogste stand. Ik heb nu zeg maar de allereerste stoel. Hoofdsteun zit er ook nog gewoon in (geen idee of die er ook uit kan hoor, of dat de bedoeling is).
De reden dat ik het vraag is omdat ik me dan voorstel dat het achteruit zitten na 11 maanden ook wel gaat vervelen, dat ze nu weleens vooruit wil kijken, de wijde wereld in. In de kinderwagen doet ze dat ook namelijk (afhankelijk van de wind en zon want ik kan hem ook naar mij toe zetten).
Maar goed omdat ik dus een lichtgewicht en ukkie heb tsja vanaf wanneer kunnen die stoelen dan? Moet ik echt wachten tot die 9 kg (nou dan duurt het nog wel een maand of 3 gok ik zo) of kan het ook al eerder maar dan een ander type stoel (misschien dat het ene merk meer geschikt is voor kleintjes dan de ander).
Ik ben er echt al weken mee bezig in mijn hoofd…
Alvast bedankt voor jullie advies!
:-*
onze kleinste (tenminste… op die leeftijd) heeft er tot 14 maand ingezeten.
Toen paste hij op zich nog steeds… maar ging hij steeds zijn hoofd optillen en rare houdingen aannemen om maar vooral dingen te kunnen zien.
DAT was voor mij het moment om te zeggen: in de grote stoel! Want ik vond die rare houding gewoon gevaarlijk. Die stoel is veilig als ze erin blijven zitten/liggen natuurlijk.
Onze kinderarts adviseerde om de kleintjes zo lang als mogelijk in de maxicosi te laten.
Dit heeft te maken met de druk die vrij komt om de nek bij de botsing.
In een maxicosi schiet bij een botsing het hoofdje niet naar voren en dat is beter voor de nek/rug.
In een vervolgstoel komt het hoofdje wel naar voren bij een botsing en dat is veel slechter voor een jong kind.
Vandaar het advies zo lang mogelijk in een maxicosi en een gewicht van minimaal 9 kilo omdat een lichaam van 9 kilo die druk beter aan kan.
Echter snap ik je dillema wel, want als wij moesten wachten tot onze zoon 9 kilo was dan zou het er net pas in mogen :shock:
Hij namelijk nu 22 maanden en weegt 9,3 kilo.
Onze zoon ging met 15 mnd over in een vervolgstoel ondanks dat hij met gemak nog in een maxicosi paste.
Maar hij wilde echt niet meer en gezien zijn leeftijd was dat natuurlijk ook niet zo gek dat hij meer wilde zien dan de achterbank.
Ons probleem was toen het vinden van een geschikte vervolgstoel waar hij in paste, want ondanks dat hij 15 mnd was, was hij te klein voor bijna elke vervolg stoel :wall:
Ze moeten toch echt minimaal de 9 kilo hebben gehaald.
Ivan zat er met 13 maanden nog in de maxi cosi
@dragon wrote:
Onze kinderarts adviseerde om de kleintjes zo lang als mogelijk in de maxicosi te laten.
Dit heeft te maken met de druk die vrij komt om de nek bij de botsing.
In een maxicosi schiet bij een botsing het hoofdje niet naar voren en dat is beter voor de nek/rug.
In een vervolgstoel komt het hoofdje wel naar voren bij een botsing en dat is veel slechter voor een jong kind.
Vandaar het advies zo lang mogelijk in een maxicosi en een gewicht van minimaal 9 kilo omdat een lichaam van 9 kilo die druk beter aan kan.
Klopt helemaal! En daarbij; de autogordel blokkeert pas goed bij een minimum aantal kilo’s. Vandaar die 9 kilo grens ook.
Arielle heeft ook heeeeel lang in de maxi-cosi gezeten. Zij is nu net 10,5 kilo, 23 maanden oud. Zij heeft tot 4 of 5 maanden geleden ook steeds in de maxi-cosi gezeten.
Die binnenhoofdsteun kan er inderdaad op een gegeven moment uit, dat scheelt al wat. En we gaan ook weer naar de lente, dus de winterjas maakt op een gegeven moment plaatst voor de zomerjas en dat scheelt behoorlijk wat ruimte bij de gordeltjes.
Maar met 14 maanden nog in een maxi-cosi zitten is zoals je leest geen uitzondering.
Nou… ons Suus is ook zo’n 70 cm, een kilo of 8 en zit in maat 68/74
Maar ze heeft echt nog ruimte zat in de cosi hoor…
Wij hebben een maxi cosi cabriofix.
De stoelverkleiner kan er gewoon uit, de riempjes zitten hier zonder verkleiner gewoon nog in de lage gleuven, dus ik denk dat je een heel eind stoel wint door de verkleiner er uit te halen…
Die verkleiner heb ik er al uit :think: :think: met een jasje aan en dikke voetenzak zit ze verschrikkelijk opgepropt er in bij haar hoofdje en zonder de verkleiner zit het een stuk beter
Hier ook een kleine meid, ze woog met een jaar 7,8 kilo (nu met 14,5 maanden net 8 ). Ze is met 13 maanden overgegaan naar een Romer Duo Plus. Dat is een stoeltje met isofix en zit dus verankert aan je auto. Daarom was ik niet zo bang dat ze niet zwaar genoeg zou zijn om de gordels te blokkeren, met isofix is vast vast. Ik vind het een perfect stoeltje, ze past er heel mooi in :thumbup: De gordels kunnen heel mooi passend gemaakt worden en hij kan ook in een kleine ‘ligstand’ (daar staat hij dit moment nog standaard in)
Hier ben ik niet overgestapt omdat ze niet meer in de mc paste, maar omdat ik het niet meer trok om hem te sjouwen (rugklachten). We hadden 1 mc en 2 auto’s met easybase (heet dat zo, iig een onderstel met isofix), nu dus 2 romers.
@Karin1981 wrote:
Die verkleiner heb ik er al uit :think: :think: met een jasje aan en dikke voetenzak zit ze verschrikkelijk opgepropt er in bij haar hoofdje en zonder de verkleiner zit het een stuk beter
In de voetenzak is een jasje op zich niet nodig, zou misschien ook iets kunnen schelen?
Onze oudste hadden wij om de reden van snel klem liggen ook niet in een jasje of voetenzak, maar in de cosi en dan lekkere deken er over.
Oké beetje gepruts om daarna in de auto een jasje aan te doen voor in de wagen… maar ja, zo konden we hem tenminste wat langer in de cosi houden (wat in tegenstelling tot nummer 2 die dus met 14 maand er nog wel in paste was onze oudste met een halfjaar al wel 9 kilo geweest en lag hij praktisch klem).
Ik had met Kaylee toentertijd hetzelfde probleem, ze was met een jaar net 7 kg… Toen ze een maand of 15 was (zoiets), begon ze zich opeens ontzettend naar voren te wurmen in dat ding, ze was het helemaal zat, wilde de wijde wereld zien Toen was ze dus nog lang geen 9 kg.
Maar ja, een kind wat voortdurend vooruit geleund zit (strakke gordels wurmde ze net zo lang tot ze wat minder strak zaten) leek me ook niet heel veilig.
Ik heb toen de anwb gemaild en nog iets (weet niet meer wat :think: ) met de vraag wat ik moest doen en ze zeiden allebei dat als het echt zo was, dat ze helemaal vooruit ging leunen, ik de andere stoel moest nemen. Maar als ze gewoon netjes bleef zitten, dat ik haar in de cosi moest houden, want dat die echt veiliger was.
Uiteindelijk heb ik haar twee weken later over gezet, omdat ze bleef wurmen, maar als ze dat niet had gedaan, had ik haar nog langer in de maxi cosi gehouden.
@mamaMarije wrote:
@Karin1981 wrote:Die verkleiner heb ik er al uit :think: :think: met een jasje aan en dikke voetenzak zit ze verschrikkelijk opgepropt er in bij haar hoofdje en zonder de verkleiner zit het een stuk beter
In de voetenzak is een jasje op zich niet nodig, zou misschien ook iets kunnen schelen?
Onze oudste hadden wij om de reden van snel klem liggen ook niet in een jasje of voetenzak, maar in de cosi en dan lekkere deken er over.
Oké beetje gepruts om daarna in de auto een jasje aan te doen voor in de wagen… maar ja, zo konden we hem tenminste wat langer in de cosi houden (wat in tegenstelling tot nummer 2 die dus met 14 maand er nog wel in paste was onze oudste met een halfjaar al wel 9 kilo geweest en lag hij praktisch klem).
ze heeft ook wel eens skipakje aan dan zit de verkleiner er nog wel in dan gaat haar hoofdje nog te veel heen en weer
Maar toen het zo koud was had ik haar jas plus maxicosi voetenwarmer
Lastig he, met die lichtgewichtjes!
N.oah is uiteindelijk met een maand of 18 over gegaan naar een groep 1 stoel en heeft af en toe tot een maand geleden nog in de maxi cosi gelegen als hij met mijn ouders in de auto ging. Het pastte nog net. Nu zit hij ook bij mijn ouders in een groep 1 stoel, want zijn hoofd kwam boven de rond uit. Qua gewicht mag hij nu ook.
Liefs Suzanne
R. is nu 3 weken over naar een andere stoel maar dat was omdat ze met haar hoofdje er bovenuit kwam, dus toen was voor mij de grens van veiligheid overschreden.
Op zich vond ze het nog wel prima in de stoel hoor en pastte qua breedte ook nog goed.
Had trouwens de verkleiner er al heel snel uit en dat scheelt ook een enorm stuk.
Ze zal nu zo rond de 9kg zijn maar omdat we dus een isofix stoeltje hebben zit die verankerd en heeft het gewicht op de riemen niet invloed.
Merk nu wel dat ze zich minder snel over geeft qua slapen maar ja op zich ook logisch want ze ziet van alles natuurlijk.
Jasje uit, dekentje erop. Met een winterjas aan zit over het algemeen opgepropt in de maxi cosi cabrio. Een klein stukje is dat niet zo erg, maar moet je verder rijden dan gewoon een vest aan met een dekentje erover heen. Als de temperatuur in de auto dan goed is, kun je het dekentje er weer af trekken.
Pas naar de volgende stoel gaan als ze met het hoofdje boven de rand uitsteken. Ik heb het jaar niet gehaald met beide jongens, maar ze waren én de 9 kilo voorbij en staken boven de rand uit met hun hoofdje.
Bedankt voor alle adviezen!!!
Mede dankzij jullie antwoorden toch idd besloten dat ze er nog maar even in blijft Ze redt het qua lengte nog prima en het is veiliger. Wel moet ik eens kijken of dat hoofdding eruit kan.
Ik heb deze autostoel bij m’n kinderwagen gekregen.
(Helaas niet zo’n mooie kap als deze).
Dit hoofdding in het midden is los, kan deze er gewoon uit denken jullie?
En Juulke, de korte stukjes gaan idd met jas maar de langere stukken een vestje aan.
@Meggie wrote:
Bedankt voor alle adviezen!!!
Mede dankzij jullie antwoorden toch idd besloten dat ze er nog maar even in blijft Ze redt het qua lengte nog prima en het is veiliger. Wel moet ik eens kijken of dat hoofdding eruit kan.
Ik heb deze autostoel bij m’n kinderwagen gekregen.
(Helaas niet zo’n mooie kap als deze).
Dit hoofdding in het midden is los, kan deze er gewoon uit denken jullie?
En Juulke, de korte stukjes gaan idd met jas maar de langere stukken een vestje aan.
Dat “hoofdding in het midden” dat is toch de stoelverkleiner? Die kun je er zo uithalen.
Oh is dat nou een stoelverkleiner :oops:
Ik dacht dat dat erin zat ter bescherming van het hoofd en dat dat ten allen tijde erin moet blijven :roll:
En bij de maxi cosi als je de stoelverkleiner eruit haalt dan zit er ook gelijk een kussentje onder wat je eruit haalt waardoor ze weer een zee aan ruimte krijgt in dat ding.
Weet niet of dat bij die van jou ook zo is maar dan kan ze er zeker nog een tijdje in.
Er staat me zelfs iets van bij dat die verkleiner niet meer na de 5 (? of 6?) maanden gebruikt mag worden… :shifty:
@Goudvis wrote:
En bij de maxi cosi als je de stoelverkleiner eruit haalt dan zit er ook gelijk een kussentje onder wat je eruit haalt waardoor ze weer een zee aan ruimte krijgt in dat ding.
Weet niet of dat bij die van jou ook zo is maar dan kan ze er zeker nog een tijdje in.
Dat kussentje heb ik er bij onze jongste nu al onderuit :shifty:
Toen hij vorige week voor het eerst in de maxi cosi ging zat dat in de lengte al aardig gepropt. Gelukkig wist ik wel van het bestaan van dat kussentje, dus dat is opgeborgen in een la.
De verkleiner is verder nog wel ontzettend nodig natuurlijk voor het wiebelige koppie.