wanneer van 2 naar 1 slaapje?

Niet dat ik me zorgen maak, maar ik vraag me af hoeveel jullie kindjes nog slapen op de leeftijd van mijn dochtertje (15 maanden). De oudste had namelijk al snel veel minder slaap nodig. Ze kan ook echt nog niet naar één slaapje. Haar ritme is nu:

7u-7.30u opstaan (als het aan haar ligt is langer ook prima)

09.00-11u slapen en dan maken we haar geregeld wakker anders ligt ze gauw weer 3 uur te pitten

's middags na de lunch 2-3uur slapen

18.30u naar bed, soms 18.00u als ze een ‘drukke’ dag heeft gehad

Mijn 1ste dochter sliep 2 x per dag tot haar 1ste verjaardag ongeveer, en onze kleinste sliep tot 18 maanden 2 keer per dag. Ze sliep dan tot 9:00 en ging om 11:00 weer naar bed tot 13:00 uur. en om 15:00 a 15:30 ging ze weer naar bed tot 17:00 uur. En dan weer om 20:00 uur. Ze had het echt gewoon nog nodig, en harstikke fijn toch dat ze nog lekker kunnen slapen.

Hier ook verschillend, de oudste sliep volgens mij met net een jaar 1 keer per dag, maar de jongste houdt denk ik voorlopig nog even 2 slaapjes aan. Ze komt er om half 8 uit, en dan tegen 10 uur weer in bed, tot half 1 ongeveer, en dan 's middag meestal ook nog een keer een uurtje. Als ze dat uurtje niet slaapt dan ligt ze er tegen half 6 alweer in (en wordt 2 keer op een avond wakker, dus ik heb liever dat ze nog een keer een uurtje slaapt en dan pas om half 8 ofzo naar bed)

Tot dr 2e 2 slaapjes en vanaf dr 2e tot nu 1 slaapje

Met 18 maanden naar 1 slaapje gegaan.

Hier niet zo,n slaapkop, was meteen na een jaar al 1 slaapje.

Lars en Elin gingen allebei rond de 13/14 maanden naar 1 slaapje (alleen 's middags).

Pete wilde met 14 maanden zelfs geen enkel slaapje meer doen (erg fijn als je hoogzwanger bent van een tweeling :roll:) en Luc en Stan zijn volgens mij rond hun 1e verjaardag van 2 naar 1 slaapje gegaan en rond 2,5 jaar geen slaapje meer.

Onze zoon is nu 15 maanden en doet (meestal) nog maar 1 slaapje, vanaf dat i 1 was is i zo’n beetje in een overgangsperiode gegaan.



Wij hebben hem nooit wakker gemaakt (behalve 's ochtends als i naar het kdv moet) en zo zagen we zijn bedtijd steeds verder verschuiven. Weet niet of het voor jullie ook mogelijk is? Daardoor hebben we wel een tijd gehad dat i precies tijdens het middageten lag te slapen, maar goed, dan kreeg hij zn boterham om 14.00. Op een gegeven moment ging hij om 11.00 slapen tot 13.00 ofzo en dan redde hij net de dag niet verder en legde ik hem om 16.30 nog even op bed en dan werd hij zelf na een uurtje wakker en kon hij meeeten en lekker nog ff spelen en lag hij rond 19.00 op bed. Denk echt dat met een maand met een raar ritme hij over is gegaan op 1 slaapje. Nu slaapt hij op het kdv soms nog wel heel vroeg, maar dan zie ik thuis altijd wel of ik m er nog een uurtje in leg, en dat wordt eigenlijk ook steed minder.



Ik zou als ik jou was (en het mogelijk is) gewoon eens een paar dagen je dochtertje zelf laten bepalen hoeveel ze wanneer wil slapen en dan zie je waarschijnlijk met een paar weken er ook verandering in komen, of niet, maar dan kun je altijd nog terug naar op welke tijden voor jou handig is.