wanneer van 2 naar 1 slaapje overdag?

ik vraag me af wanneer mijn zoontje van 2 naar 1 slaapje overdag gaat? En hoe ik dit aan moet pakken :think:

Hij is nu 1 jaar en slaapt in de ochtend nog van 9.30 tot 12.00-12.30u (gaat zonder problemen) en in de middag leg ik hem om 15.00u op bed. Die middagslaap gaat wisselend; varieert van 0,5 tot 1,5 uur.

Nu merk ik dat de laatste week de nachten zo slecht gaan. Hij gaat om 19u naar bed en werd eestal om 6.30u wakker. Nu is ie om de paar uuur wakker :roll:

kan dit een teken zijn dat ie niet moe is 's nachts?

Hier laat ik zo lang mogelijk 2 slaapjes doen.

Het zijn vaak fases waarbij kinderen beter slapen en tijden waarin ze wat minder vast slapen.

Misschien wakker door het krijgen van tanden en kiezen of gewoon verwerken van de dag.

Als hij beide slaapjes nog wel doet zou ik het nog zo laten.

Vaak is het zo, des te meer rust overdag des te beter dat ze s’nachts slapen.

Bij kinderen is het beter om de slaap niet uit te stellen.

Zo denk ik er tenminste over.

En bij alle kinderen hier heeft en werkt dit nog steeds.

Sucses

Nikki is nu ruim een jaar en ik merk aan haar dat ze langzaamaan naar 1 slaapje gaat. Ben gewoon begonnen om haar ochtend slaap later te doen (rond 10:30) en haar middag slaap ook (16:00) Als ze in de middag te lang doorslaapt dan maak ik haar rustig wakker, meestal een uur slapen in de middag. Anders komt ze 'savonds moeilijk in slaap.

Hier gaan ze rond 20:00 naar bed omdat ze met ons mee eten en daarna in bad gaan. Dan even op de bank nog warme melk drinken, tandenpoetsen en naar bed.

Bij 1 slaapje (tegenwoordig steeds vaker), lunchen we rond 11:30/ 12:00 en daarna naar bed rond 12:30/ 13:00. Ze slapen dan tot ongeveer 15:00. Lotte ook. Nik is dan 'savonds wel erg moe maar dat is een fase en moet ze gewoon even doorheen (weet ik nog van Lotte toen zij van 2 naar 1 slaapje ging). Ik ga er vanuit dat we over een maand of 2 helemaal over zijn naar 1 slaapje per dag :slight_smile:

Meestal gaan kindjes tussen 1 en 1,5 over naar 1 slaapje en dat merk je dan ook wel aan hun zelf dat ze het kunnen. (zoals het voorbeeld dat je geeft, dat kán een teken zijn dat hij overdag iets minder kan hebben)

Je kan het altijd proberen of hij het volhoudt tot de middag, desnoods vervroeg je zijn broodje zodat ie bijv om 12 uur in bed ligt…

Sinds een week of 2 is hij over op 1 slaapje, nu ook op het kdv. Hij is rond 8 uur wakker (als hij niet naar het kdv gaat), en dan rek ik het tot net na het middageten, dan slaapt hij tegenwoordig steeds vaker lekker van half 1 tot half 4 ongeveer. En dan na het avondeten weer erin.

Toch wel lekker, na al die maanden van geen ritme hebben. Op het kdv is hij om 11 uur wel echt moe, en slaapt hij dan een uur of 2,5 tot 3, en dan houdt hij het vaak wel vol tot net na het avondeten.

Jongste is net 1 en slaapt nu 1 keer per dag. Als ze echt heel erg moe is dan wellicht 2 keer.

Het ligt echt aan je kindje. Mijn oudste sliep tot zeker anderhalf jaar nog 2x en die slaapt nu ze ruim 3 is nog steeds 2 uur.

Af en toe gewoon even wat proberen. Je merkt het vanzelf als ze het niet trekken.

Hier wisselt het, de ene dag doet Tes 1 slaapje en de andere dag 2/ Ligt er aan hoe laat ze 's ochtends wakker is (nu bv slaapt ze nog en gaat ze dus maar 1x slapen) en ik kijk naar haar gemoedstoestand. Is ze goed te pas laat ik haal lekker spelen, is ze vervelend, en mopperig gaat ze 2x slapen.

2 dagen voordat Luca 1 jaar werd wilde hij 's ochtends niet meer naar bed, toen ging hij rond 11 uur naar bed voor zijn middagslaapje Wel erg vroeg maar later hield hij niet vol. En een paar maanden later toen hij eraan gewent was zijn we het gaan rekken tot 12 uur.

wij gaan ook over op 1 slaapje…

ella sliep de laatste dagen van 10-12.30 en wilde dan van 16-18.00 niet slapen, lees niet in slaap kunnen vakken. vandaag is dat al goed gegaan. vanmorgen uitgeslapen tot half tien. daarna van half twaalf tot half 1 geslapen en dan wakker gebleven tot na het avond eten. morgen hoop ik dat ze in de middag langer slaapt. maar goed was vandaag niet zo gek omdat ze al uitgeslapen had… mocht het nog niet lukken dan weer twee slaapjes per dag.

hier ligt het er net aan hoelaat Jayden 's ochtends wakker is. Als hij naar so gaat, is hij om kwart voor 7 al wakker (op di wo en do). dan gaat hij bij so om kwart voor 9 gewoon weer naar bed toe tot 10 uur. 's middags slaapt hij dan ook weer van kwart voor 1 tot uurtje of 3.

op ma en vr als ik vrij ben, slaapt hij vaak tot half 9 ofzo. eer hij dan gegeten en onder de douche is geweest, heeft het geen zin meer om hem op bed te leggen, omdat hij dan weer teveel slaapt voor zijn middagslaapje… dus dan slaapt hij alleen 's middags.

hij gaat 's avonds meestal rond half 8 naar bed

hier hangt het nu ook al af van hoelaat ze wakker is. Soms slaapt ze tot 8.00/8.30 dan hou ik dr op tot 12.00 broodje eten en dan naar bed. Vaak is ze om 6.30 wakker dan slaapt ze smorgens nog wel…

Je kind zal het vanzelf wel aangeven als hij/zij niet meer wil slapen 'smorgens. Als hij/zij nog steeds moe is rond de slaaptijd zou ik nog steeds het ochtendslaapje laten doen.

Hier allebei rond de 9 maanden van 2 naar 1 slaapje. Het 2e dutje lukte bij Kevin niet meer, bij Tarah kwam ze te laat naar m’n zin uit. Ik heb ze graag 18.30 op bed.

Bij allebei de ochtend gerekt (Kevin werd moe rond 10.45, ging hij in badje om 11.00 en daarin boterhammetje eten, heerlijk relaxed voor allebei, leuke herinneringen aan). Dan pyjama aan en rond 12.00 uur slapen. Met gevuld buikje is het goed dutten.

Bij Tarah eventueel Droomtuin kijken in haar stoeltje bij de tv (en ze zo uitrust) zodat ze rustig mee-eet tussen de middag en rond 12.30 op bed.

hier beide kids met 1jr op èèn slaapje…