wanneer toe aan school?

wanneer merk je eigenlijk dat je kind toe is aan school?

sophie is al een tijdje een heel ander kind dan normaal… uitdagend, snel verveeld, driftig.

Nu hoor ik overal om me heen dat sophie gewoon echt toe is aan school. wat meer uitdaging krijgen, elke dag naar school mogen, wat meer duidelijkheid.



Nu heb ik zelf ook wel eht idee dat sophie toe is aan school. Of in die zin, dat ze de peuterspeelzaal ontgroeid is en ook inderdaad wat meer uitdaging kan gebruiken dan wat we thuis bieden. maar is dat gewoon een aannname eigenlijk, of merken andere ook dat hun kind toe is aan school? en waaraan merken jullie dat dan?

nu dus!! hier ook een meisje wat ontzettend driftig is… pfff… ik wordt er wel eens moedeloos van… en ehb dan ook marijn nog :? ze slaapt slecht, eet slecht en zit gewoon slecht in haar vel.



Laatst kwam ze met de oplossing, ze ging gewooni met mij mee naar school :slight_smile: (sta zelf voor de klas)

idd met het gedrag wat je nu meemaakt weet je eigenlijk wel dat ze er aan toe zijn.



Bij onze 2e merken we heeeeeel duidelijk wanneer hij te weinig uitdaging krijgt, dan wordt hij namelijk echt strontvervelend, brutaal, verveeld, verdrietig, boos etc etc. Alles gewoon extreem.



Dit had hij toen hij 2 was… en toe aan de psz.

Met 3 toen hij wel een beetje uitgepeuterd was.

Met 4,5 toen hij eigenlijk wel toe was aan meer… maar met een goeie juf was groep 1 uit te zingen.

En we hadden het met 5,5 weer. Na 1 week in groep 2 stond juf al achter me hoe hij dan thuis was… nou zoals jij je dochter omschrijft dus, maar dan een paar jaar ouder :roll: .

pfff dan gaan dit nog lange weken worden tot ze eindelijk naar school mag… :oops:

vind het, buiten vooral vervelend en niet leuk, ook gewoon zielig voor haar…

ik probeer haar thuis wel wat meer uit te dagen en te prikkelen, (zo is ze heel erg bezig met letters herkennen en schrijven, dus dat bieden we haar thuis maar gewoon aan) maar het lieve, gezellige meissie is momenteel ver te zoeken helaas…



maar wel fijn te weten dat het dus maar weer gewoon een fase is waar ze doorheen moet… laat het maar snel feb. zijn dan :oops: (na natuurlijk eerst uitgebreid de decembermaand gevierd te hebben :D)

je hebt nog mazzel dat ze direct na d ekerstvakantie mag komen, at ik begreep. ZIe mijn topic onder de jouwe, de strijd wat ik moet ondernemen om mijn kind twee weken eerder op school te laten komen, vanwege haar extreme gedrag thuis… plus nog eentje… die ook al zeer extreem is. Echt… ben blij dat ze bellen of ik kan komen werken en als het half zeven is en de jongste ligt in bed.

konijn: sophie mag pas echt na de carnavalsvakantie komen, dus wij moeten nog even doorbijten.



heb jou topic net gelezen idd. hoop voor je dat je het voor elkaar krijgt en juultje al eerder mag komen. al zou ik inderdaad ook een andere school gaan zoeken hoor… als je nu al een vervelend gevoel erover hebt, duren 8 jaar best lang he…

ow, dat is nog een vakantie verder,m aar volgens mij zit er ook wel bijna een maand tussen onze kindjes. Het gedrag van julia wijdde ik eerder altijd aan Marijn. Maar de arts op het cb gaf duidelijk aan dat het sbsoluut niet zo is. Niet dit driftige dwarse gedrag. Dus… tel uit… dit is al zeker bezig vanaf april… ben het zohoooo zat! :wall:

Ik herken het helemaal niet :liar:

K is ook ontzettend dwars en vooral erg brutaal en dat vind ik nog het vervelendst. We moeten nog even maar als het goed is mag ze wel direct in maart naar school. Ik heb volgende week intake gesprek hierover. Ik ga maar veel met haar naar buiten en verder kleien, knutselen mini loco memory. Doordat ze voorloopt stimuleer ik haar niet met schrijven. Wel als ze er echt specifiek naar vraagt maar anders niet. Verder is het nog maar even uitzingen :mrgreen:

hier ook een meisje wat er echt aan toe is. op de psz gaven ze ook al aan dat ze echt toe is aan meer uitdaging. ze vind het nog wel leuk op de psz maar ik merk echt dat ze die uitdaging mist die eerder nog wel had.

morgen mag mijn meisje voor het eerst komen wennen en ze loopt al dagen te vragen wanneer ze dan naar juf ria en de kikkers (zo heet haar groep) mag.



maar het gedrag wat je beschrijft komt hier ook voor, en ik ben ook echt blij dat ze na de kerstvakantie echt naar school gaat. want het is niet altijd even gezellig hier in huis :oops:

Ik zou er nog niet aan moeten denken dat hij naar school gaat, maar hij vraagt bijna elke dag:’ Mama, ben ik bijna 4 jaar? Dan mag ik naar school he?’ En hij is nog niet eens 3.

Nu hadden we hier het geluk dat hij op het kdv zat, en daar wel uitdaging kreeg, maar in januari gaat hij naar een gastouder, en dan zijn er amper andere kinderen, en toch minder uitdaging denk ik. Gelukkig hebben we hier wel een groep 0, dus mag hij waarschijnlijk al met 3,5 een paar ochtenden naar school. Maar dat is nog even overwegen of we dat willen, omdat hij dan naar 2 verschillende oppasadressen zal moeten, en we dat liever niet willen.



Maar of hij er echt aan toe is weet ik niet, ik probeer thuis de uitdaging wel een beetje op te zoeken voor hem, al lukt dat niet altijd. Echt een tijdje een werkje maken wordt niks vermoed ik, zelfs tekenen kan hij slecht, hij is na 2 krassen alweer met iets anders bezig. Dus ik denk dat hij er nog niet echt aan toe is.

Hier ook 1tje die me de oren van de kop zeurt om maar na de basisschool te mogen :slight_smile:

Ze is nog geen 3 maar vind de psz niks aan zegt ze

Ze moet toch echt nog even wachten voordat ze naar de basisschool gaat :mrgreen:

Onze oudste was ook al heel lang toe aan school. Idd. snel verveeld, driftig e.d.



MamaMarije ik herken onze dochter heel erg in jouw verhaal, ook toen ze nog geen 2 was en nog geen 4. Ze is momenteel thuis niet te houden, driftbuien, altijd boos (op school trouwens heel lief). Ik heb het idee dat ze meer uitdaging nodig heeft. Morgen heb ik hierover een gesprek met de juffrouw, maar als je nog tips hebt, want het is momenteel niet echt gezellig thuis.

Ik heb het idee dat onze kleine meid ook al toe is aan school, helaas gaat ze pas vanaf april…nog even geduld hebben dus.

Hier eentje die eind april vier wordt en dus na de meivakantie naar school zal gaan. En ik begin het steeds meer te merken. Het duurt nog wel even en ze is nog geen echte kleuter om te zien (in vergelijk met vierjarige op haar kdv) maar het gedrag begint langzamerhand: dat verveelde, dat jengelige. Het zeuren, het tegendraadse. En heel bijdehand met haar mondje.



Gisteren bericht gekregen dat ze terecht kan op de BSO op school en in jan zullen we horen bij welke juf in de klas. Dus het komt er wel aan allemaal.

Hier ook al heel lang zo’n meisje. Nu mag ze dan eindelijk over 3 weken gaan oefenen. Eind maart mag ze echt. Alles herkenbaar!

Vreselijk herkenbaar…



Onze meid is de laatste twee maanden ontzettend dwars, overal NEE opzeggen, constant jengelen, driftig, om alles huilen, nergens aan meewerken. Ze kan haar energie niet meer kwijt, ze heeft hier thuis geen uitdaging meer. Ze is ontzettend leergierig, dus we proberen haar wel te stimuleren met knutselen, puzzelen, Mini-Loco, leren klokkijken, getallen & letters, ons helpen met vanalles. Maar het meeste heeft ze zo onder de knie, dus dan is de uitdaging weer weg. Ze vraagt al een hele tijd of ze bijna vier is en naar de nieuwe school mag.



Woensdagochtend gaat ze wennen, volgende week hier in het noorden voorjaarsvakantie. Die laatste zondag van de vakantie wordt ze vier jaar en dan mag ze maandag 5 maart echt beginnen. Ze heeft er erg veel zin in.



Aan de ene kant slikken dat onze meid al zo groot wordt. Aan de andere kant is het hier thuis niet altijd even leuk meer, voor haar niet en voor ons ook niet.

Dus ik gun het haar wel heel erg, want ze is gek op leren en spelen met andere kindjes.



Ik ben wel blij dat het zo herkenbaar is en dat de meeste kindjes hier dus last van hebben. Niet leuk voor de kindjes en jullie, natuurlijk. Maar ik was bang dat het voor onze meid te maken had met alles wat we de afgelopen twee jaar en voornamelijk in augustus meegemaakt hebben met mijn ziekte. Daar heeft ze toch ook een flinke dreun van meegekregen. Maar gelukkig is haar gedrag normaal. Hopelijk straks als ze naar school gaat weer een gezellige meid!