wanneer terecht voor termijnecho?

Hoe snel konden jullie terecht voor een termijnecho in een ziekenhuis of diagnostisch centrum toen jullie de verwijzing van de verloskundige hadden gekregen?

Ik heb gisteren positief getest :inlove:

Het probleem is dat de verloskundige in hetzelfde pand zit als mijn werk (ik werk als doktersassistente) en ik het mijn familie en werk pas wil vertellen als ik mijn termijnecho heb gehad. We hebben een gezamenlijke wachtkamer, dus ik kan daar niet zomaar gaan zitten zonder gezien te worden door de huisarts waarvoor ik werk of onze patienten.

Ik wil rond 10 weken de termijnecho laten inplannen, maar ik vraag me dus af hoe lang ik kan wachten om de verloskundige te bellen. Ik wil haar dan bellen en vragen of ze de verwijzing per post wil sturen naar me en dat ik pas mijn intakegesprek heb als ik familie en werk het nieuwtje heb verteld. Ik denk niet dat ze dit een probleem vind, omdat ik daar al 2 keer eerder een intakegesprek heb gehad (ze heeft dus mijn achtergrondinformatie) en ik inmiddels wel weet wat ik zou moeten weten.

Ik kan nu al wel bellen, maar hoe langer ik wacht met bellen hoe meer kans ik heb dat het niet doorlekt :wink:

Over het algemeen kun je bij ons binnen 1-2 weken terecht voor een echo.

Maar ligt er erg aan hoe druk het in het ziekenhuis is.

Toevallig was ik vrijdag in het ziekenhuis in Almere en hoorde ik de dames achter de balie over hoe druk het wel niet was en dat alles naar januari ging wat eigenlijk binnen een week moest gebeuren. Maar dat er gewoon geen plek meer was.

Kan natuurlijk ook te maken hebben met de feestdagen.

Ik zou de vk gewoon bellen en idd de verwijzing per post vragen. Bij ons gebeurt dat zelfs elektronisch, ik heb niks gekregen dit keer.

Kan natuurlijk ook iets zeggen over vertrouwelijkheid enzo, en dat het eigenlijk niet kan als er toch iets doorlekt :wink: maar we zijn nou eenmaal menselijk :wink:

Ik weet dat er zoiets bestaat als vertrouwelijkheid :wink: en van de verloskundige verwacht ik dat ook, maar haar assistente is een oud-collega van mij (ze heeft tot 2 jaar geleden bij ons gewerkt) en van haar heb ik dus mijn twijfels :eh:

Ik ga komende week in ieder geval nog een test doen om te zien of de streep duidelijker wordt. Volgende week en de week erop zijn sowieso rare weken ivm Kerst en Oud/Nieuw dus misschien dat ik daarna ga bellen, dan ben ik 6 a 7 weken en zou dat nog op tijd zijn om rond 10 weken een termijnecho in te kunnen plannen.

Kun je anders niet een afspraak maken bij een echocentrum in een stad verderop voor je naar je vk gaat??

Heb je geen verwijzing / verwijsbrief / formulier van de verloskundige nodig?

De verloskundige bij ons maakt geen echo’s (te kleine praktijk) en dan moet je dus naar een ziekenhuis of diagnostische centrum. Ik kan me herinneren van de eerste 2 keer dat de verloskundige een formulier had ingevuld en ondertekend?

@Loesje79 wrote:

Kun je anders niet een afspraak maken bij een echocentrum in een stad verderop voor je naar je vk gaat??

Moet je daar niet gewoon voor betalen?

Oh en gefeliciteerd natuurlijk :mrgreen: :dance:

Geen idee hoe het werkt, maarre… Proficiat :inlove:

Bij ons kun je de vk pas bellen vanaf 6 weken en is de eerste echo bij 8-9 weken, de termijnecho rond 11-12 weken.

Nu maakt mijn vk-praktijk zelf echo’s, maar bij elke praktijk dus anders.

Ik weet niet of je ook een combinatietest zou willen, maar dat was bij mij wel lastig om op korte termijn te regelen.

Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens :inlove:

@sassie1980 wrote:

Heb je geen verwijzing / verwijsbrief / formulier van de verloskundige nodig?

Geen idee eigenlijk, zal vast wel. Of misschien dat je m dan zelf moet betalen en dan kan declareren bij de verzekering? Als je vk ze zelf niet maakt zou ze je toch doorverwijzen naar dat echocentrum en dan zou ze verzekeringstechnisch misschien achteraf ff een briefje kunnen schrijven?

Bedankt voor de felicitaties :inlove:

Pé, wij willen geen combinatietest, dat hebben we bij de anderen ook niet gedaan, de termijnecho en 20-weken echo vinden we voldoende.

Loesje79, op de site van de zorgverzekeraar staat wel dat je een verwijzing nodig hebt voor vergoeding van prenatale screening, ik zal ze wel even een email sturen of dat ook achteraf mag.

Volgens mij moet je voor de termijnecho inderdaad een verwijzing hebben als je hem vergoed wilt hebben.

Je kunt vaak wel voor een bedrag van 30 euro oid zelf een echo laten maken bij een zelfstandige praktijk. Dan weet je dat het hartje klopt ed. Als je dat echt zou willen. Maar eigenlijk vind ik dat je van een verloskundigepraktijk, en ook van een assistente, wel mag verwachten dat ze hier vertrouwelijk mee om gaan… Als ze dat niet doen, zou ik meteen een andere praktijk zoeken, geloof ik… :silenced:

Van Harte !

Ik heb de eerste echo met 8 wk gehad,.kijken of je uberhoudt zwanger bent en met 11 weken krijgen we de termijn echo

Ik had mijn verzekering nog een email gestuurd, maar ik had echt een verwijzing van de verloskundige nodig om de termijnecho vergoedt te krijgen.

Uiteindelijk dus toch de verloskundige gebeld en zij gaat mij het verwijsformulier per post sturen. Ik heb alvast mogen bellen voor een afspraak en deze staat op 29/01 gepland, dan zou ik 10 weken moeten zijn :inlove:

De verloskundige begreep dat ik het nog stil wil houden (sinds ze in het gezondheidscentrum zit, heeft ze vaker het verzoek gehad, omdat weinig prille zwangeren in de wachtkamer willen zitten) dus dat hoort gewoon goed te gaan.

Ik kon idd ook met 10 weken terecht voor de termijnecho… Dan met 20 weken weer echo voor geslachtsbepaling, en dan met 30+ weken een ligingsecho