Wanneer stukjes/brood

Stuart is nu ruim 6 maanden en pas nu begint het te lukken met bijvoeding.

Hij krijgt 4 flessen op een dag om 07.30, 12.00, 16.00/16.30 en om 20.00/20.30.

Daarnaast krijgt hij om 10.00 uur fruit en om 18.00/18.30 groente hapje.

Dit laatste gaat nu sinds een week redelijk goed en eet hij (bijna) de hoeveelheid van een olvarit potje op.

Ik ben daar dan wel bijna een 3 kwartier tot uur mee bezig maar het gaat er in.

Ik probeer nu ook het fruit wat grover te laten maar dat vindt hij maar niets.

Ook een grote hap nemen snapt hij nog niet helemaal, hij schuift vaak zijn mond om de lepel ipv mond open en lepel ontvangen.



Nu hoor ik alleen van anderen dat hun/andere babies met 6 maanden al vast voedsel (stukken) en/of al brood eten.

Maar ik heb niet het gevoel dat Stuart daar al aan toe is.



Het CB had plan aangeven dat als de fruit en groente goed gingen om het fruit in de ochtend te vervangen door pap met een lepeltje en de fles van 16.00 uur er dan af te halen en vervangen met sap.

Maar nu mis ik in dat plan het fruit, ik ben dan geneigd om dat rond 15.00 uur te geven (hij slaapt vaak tussen 13.00-15.00 uur).



Ik krijg vaak reactie dat men dit een vreemd schema vind en waarom hij niet al op brood over gaat.



Dus ik begin me nu toch wel af te vragen hoe dat bij jullie ging.

Hoe snel ging jullie kleintje over op vast voedsel, stukjes, complete maaltijd, brood etc.

Mijn dochtertje at vanaf 6,5 maanden ook vast voedsel. Naja ze at het nog niet, soms kwam er perongeluk een stukje eten in haar keel die we dan terug vonden in een luier ;).

Ik heb nooit prakjes gegeven, maar meteen vast voedsel. Alles gewoon vanaf dag 1 in het handje gegeven (ala rapley).

Brood vind ik wel erg vroeg met 6 maanden. Met 8 maanden kreeg mijn oudste dochter een klein korstje. En met mijn jongste zijn we pas met 10 maanden begonnen met brood.



Ik vind 3 kwartier toch wel erg lang hoor om een klein potje weg te werken. Misschien in de gaten houden wanneer hij minder interesse heeft in de lepel (happen) en dan stoppen.



Je krijgt vaak reacties dat ze het een vreemd schema vinden omdat hij nog geen brood krijgt. Volgens mij is het toch heel normaal om pas rond de 8 a 10 maanden te beginnen met brood. Waarom moet tegenwoordig toch alles zo snel mogelijk, 4 maanden oud hele maaltijden etc (lees/hoor ik vaker)

hier zijn we ‘pas’ met 6 maand begonnen met bijvoeden.

Wel direct die hele stukken in de hand (rapley) en dus niet prutjes/ prakjes/ potjes.



En dat gaat dan idd niet zo heel hard in het begin voor er echt is binnenkomt. Maar dat is niet erg. Tot 1 jaar is alles anders dan bv/kv BIJvoeding.



Met 6 maand begonnen met groente, na een tijdje ook fruit en denk met een maand of 7/8 eens een korstje brood in de handen en vanaf 9 maand ook wel gewoon brood als wij dat aten.

Het is even zoeken naar wat je wilt geven, wanneer en hoeveel.

Vind het ook erg lastig te ‘bepalen’



Ik laat 't aan Ruben zelf over, bied 't aan en vind ie 't lekker, prima. Wil ie 't (een periode) niet, ook goed.

Wij geven de bijvoeding wel geprakt,gepureerd. Hij wil 't anders echt niet. Met 4maand zijn we begonnen met de bijvoeding een paar happen fruit> Toen ie rond 6mnd was voor 't eerst wat warm prakje.



Hij is nu bijna 8 maanden, en eet sinds ong 2 weken kleine stukjes brood. (een kwart/halve boterham nu ong)

Fruit gaat (gepureerd) prima, een stukje daarin wil ene keer beter dan andere keer. Een stuk banaan in de hand vind ie totaaaal niet interessant, maar op een lepeltje stopt ie 't zelf in zn mond bijv.



Probeer gewoon, het heeft geen haast. Als ie er klaar voor is, eet ie 't vanzelf wel op. En verder gewoon aanvullen met een fles.

Het is per kind heel verschillend. Dus je kunt niet zeggen wanneer je met zoiets moet beginnen.

Ik had het met het CB er pas nog over, toen kreeg S.imon alleen nog maar fruit en toen zeiden ze dat het alleen maar advies was.



Hier eet S.imon lekker brood, is echt een broodmonstertje (met geitenboter of roomboter).

CB heeft ook duidelijk gezegd dat niets moet maar alles mag.

Maar de omgeving doet alsof Stuart traag is in het eten van vast voedsel terwijl ik zelf zoiets had van, hij heeft nog maar net 2 ondertandjes dus hoezo is het raar dat hij nog niet echt vast voedsel (vooral stukjes/brood etc) naar binnen werkt.

Daarom werd ik benieuwd naar ervaringen van anderen.



Ik ga binnenkort inderdaad eens stukjes fruit of groenten aanbieden, kijken wat hij daar mee doet maar ik heb het idee dat die op de grond gaan belanden.

Gewoon fruit aanbieden en kijken wat hij er mee doet.



En meestal is het vanaf 6 maanden vastvoedsel aanbieden.



En brood eten daar hoef je op zich niet echt tandjes voor te hebben.



(en zoonlief hier weigert nu z’n groente, tsja jammer dan over een poosje maar weer eens proberen).

Maar misschien doet de ‘omgeving’ aan rapley? Dan is hele stukken wel gewoon hoor. En proberen kan altijd, watermeloen is bijvoorbeeld ook een goeie om mee te beginnen.

Marijne vond stukjes ook niks en na een mislukte poging van mijn kant om haar aan de verse groenten te krijgen :oops: zijn we lekker op potjes overgegaan. Die hebben voor bepaalde leeftijden ook meer stukjes en brood gaven we vanaf 8 maanden.



Dus laat de omgeving maar praten hoor :wink:

Proberen begon hier vanaf 6 maanden, maar het echt ook opeten was pas nadat ze 1 jaar waren geworden.



Stukjes in de mond, uit de mond, op knabbelen, sabbelen, tussen de vingers pletten, over de tafel uitsmeren, in de knuist fijnmalen, oplikken, eraan snuffelen. Dat gebeurde tussen die 6 en 12 maanden. En heel veel beland inderdaad op de grond. Nog steeds bij die van 14 maanden.



Volgens mij gewoon lekker niets van de omgeving aantrekken. Als ie plezier heeft, goed groeit, e.d. niet te druk maken. En als ze vragen, hoef je niet te antwoorden. Elk kindje doet het weer anders!

@Clair wrote:

Maar de omgeving doet alsof Stuart traag is in het eten van vast voedsel




Niets van aantrekken.

Ieder kindje heeft zijn/haar eigen ontwikkeling.



Het gaat om bijvoeding.

Melk is de hoofdvoeding.



Laat hem lekker het eten ontdekken op zijn eigen tempo.

Des te makkelijker is hij later met eten.

Je kunt hem al best een broodkorstje geven om mee te oefenen.



Ik ben met bijvoeding begonnen toen mijn dochter 6 maanden was. Maar geloof dat ik pas met 8 maanden ben begonnen om echt een broodje te geven. En eigenlijk eet ze pas echt goed sinds ze een jaar is.

Ieder kind is zo anders!

Mijn jongens waren echt al vroeger toe aan bijvoeding, en ook aan het brood etc.

Meisjelief absoluut niet! Dus daar wachten we gewoon mee nu