wanneer stopt het

ik heb mijn tweeliling nu 6,5 mnd bv gegeven (altijd mix kolf - bv) en ben sinds ik aan het werk ben (2,5 mnd geleden) heel langzaam de voedingen-kolfsessies aan het afbouwen ook om het werken weer mogelijk te maken en mijn productie hoog - kolfsessies frequent waren. afbouwen gedaan door telkens een voeding te laten vallen - de tijd tussen kolfsessies te vergroten tot ik nog op 2 kolfsessies per dag zat, sochtends en savonds. omdat ik bang was dat de tijd te groot zou worden tussen het kolfen durfde ik niet er een uit te gooien maar besloot ik de tijd van iedere kolfsessie te verminderen per dag. van 20 mn per borst zit ik nu op nog maar 5 min per borst maar nog steeds krijg ik per sessie 150 cc als totaal. ik had verwacht - gehoopt dat het nu ook echt wel eens afgelopen zou zijn maar het lijkt of er steeds efficienter gekolft wordt. heeft iemand hier ook ervaring mee? en moet ik maar abrupt stoppen? of blijven met die minuut per dag minderen en dan zien waar het schip strandt?

Ik vind je verhaal een beetje warrig, eigenlijk. Voed je nu ook nog naast die 2x dat je kolft, of kolf je alleen nog maar?



Anders desnoods de eerste kolfsessie van de dag zo lang mogelijk uitstellen? En dan pas kolven op het moment dat je borsten echt vol beginnen te raken, 's avonds weer kolven en het 's ochtends zo lang mogelijk uitstellen.



Ik heb overigens geen verstand van afbouwen, Kaya geeft nog altijd zelf aan hoeveel ze drinken wil, maar dat is wat ik zou doen als ik zou kolven.





In ieder geval: Borstvoeding stopt niet uit zichzelf. Hoelanger je voedt, hoe stabieler je productie wordt. Zolang jij blijft doorkolven zal de melk dus blijven komen, al zal je het met 6,5 maand niet lang redden op 2 kolfmomenten per dag (tenzij je tussendoor ook live voedt) en hoort het vanzelf te minderen.

Wat Mouse inderdaad zegt, zolang je blijft kolven hou je productie. Dus je moet zelf een afbouwschema maken en volgen.

Misschien niet nu ineens van 2 keer kolven naar niks, maar je afbouwschema is denk ik nu te langzaam. Proberen om nog wat korter te kolven? En dan gewoon één keer laten vallen en dan na een week alleen nog kolven bij heeeel veel spanning?

Ik had begrepen dat je lichaam weer ging aanmaken als je je borsten echt leeg kolfde en minstens 15 min per x.



Ik voed niet meer dus slechts 2 x per dag een aantal min kolven om spanning erf te halen, en omdat ik bang voor borstontsteking ben om in 1 keer te stoppen.



Rare is dus dat ondanks dat ik het aantal minuten laat afnemen de opbrengst nauwelijks achteruit gaat.



Maar misschien hebben jullie daar een punt en doe ik dit te langzaam en moet ik er met 1 stoppen en dan alleen maar kolven als het pijnlijk wordt

Ik zou eerst overgaan op 1 keer kolven voor je helemaal stopt.

Bijv. een week en dan helemaal stoppen en kolven als er echt teveel spanning op staat. En dan proberen na een aantal keer om helemaal niet meer te kolven.

ga ik proberen sylvia, thanks!

Corine, een kolf kan ook ‘te efficient’ zijn. Als je bv in de late middag spanning voelt en je zou thuis zijn, niet met de kolf kolven maar met de hand? Je haalt dan echt alleen de spanning eraf. :think: Ik heb verder geen ervaring met kolven afbouwen maar Casper heeft bv binnen een paar weken afgebouwd en heb zelf eigenlijk geen spanning gevoeld in die tijd en dus ook niet hoeven kolven om toen de spanning eraf te krijgen. En het ging echt snel, hij was binnen 3 weken van ong 3/4 voedingen per dag terug naar 0. :shock:

Gisteravond niet gekolfd en vanochtend 10 min gina prima, maar nu voelt het vol, oncomfortabel, niet lekker maar ga doorzetten en wachten tot morgenochtend, anders kost het me minuten kolfen weet ik uit ervaring om die hardheid weg te krijgen en ben ik weer verder van huis :frowning:

Niet fijn zeg, ik hoop dat het alleen deze keer is en dat het morgen al beter gaat.



Maar wacht niet te lang! Dat het te hard is en pijnlijk wordt.

Ik ben toen op aanraden van de arts ineens gestopt zonder kolven (achteraf stom natuurlijk), maar toen ik uiteindelijk wel ging kolven was ik eigenlijk al te laat en was het allemaal onwijs hard en zat ik tegen bo aan.

En anders zoals Rhiannon zegt even met de hand proberen (bijv. als je naar bed gaat, dan zit er al weer een hele tijd tussen)

Ehm. Als het zo vol zit dat het hard en pijnlijk wordt kan je beter wél kolven, anders zit je straks met een borstontsteking…



Hoezo zou je nu verder van huis zijn als je wel ging kolven?

Als je helemaal af wilt bouwen zou ik inderdaad alleen kolven als er spanning op staat (niet wachten tot het echt hard en pijnlijk is - teveel risico op een BO, zou ik denken) en ook zeker niet helemaal leeg kolven, alleen die spanning eraf, zodat het gewoon weer goed te doen is.

nou het viel allemaal mee, heb de nacht afgewacht en vanochtend 5-6 min aan iedere kant gekolved (mijn dubbele pomp is kapot en doet het nu slechts nog aan 1 kant), 150 cc. nu weer kijken tot morgen en dan wellicht die ochtendsessie verkorten. Ben al ruim 2 maanden bezig om van volledige voedingen kolven voor 2 babies af te bouwen tot waar we nu zijn, tot nu toe vond ik wel prima dat ze nog redelijk wat bv binnen kregen op een dag maar zeker na het begeven van mijn kolf en dat de babbies over de 6 maanden zijn ben ik er wel klaar mee.

thanks voor jullie adviezen

Ik heb nadat ik stopte met bv door allergie van mijn zoon nog 9 mnd actieve melkklieren gehad

Ik deed de spanning eraf halen onder de douche

Hoefde ook niet veel te doen het liep er gewoon uit

180 cc per borst als ik kolfde

Vond het zo zonde want door allergie van mijn zoon moest ik hypoallergeen dieet volgen en slechte begeleiding liep de bv terug

Toen ik dus voeding van zh kreeg en ik weer gewoon mocht eten had ik weer bv voor 10 …



Ben nu zwanger van de 2 de en ben beter voorbereid en hoop ik dat ik heerlijk lang bv mag geven :inlove:

Je zou iets korter kunnen kolven, maar je zou ook morgenochtend kunnen kolven en dan die dag erna pas weer 's avonds. Dus dan heb je 1,5 dag ertussen en dan naar de 2 dagen (dus om de dag). En dan moet je al een heel eind zijn. Dan kun je daarna gewoon afwachten hoe het voelt.

hi sylvia, dat ga ik inderdaad eens proberen, 1,5 ertussen

kijken hoe dat gaat. hoorde spookverhaal dat als je niet goed afbouwt er hele rare borsten aan kan overhouden :o , groot met rare vormen. En dat om te voorkomen meeste vrouwen aan de pil gaan of lactatie remmers. Aan de pil wil ik niet, genoeg hormonen binnen gekregen, en die lactatie remmers zijn niet op voorraad, dus de heeeeeeeeeeeeeele langzame afbouwing is denk ik het enige wat ik kan doen.

Waar heb je dát verhaal weg? :lol:



De afbouwende vrouwen die ik ken lieten gewoon steeds meer tijd tussen hun voedingen, zodat de borsten iedere keer het sein krijgen om minder aan te maken. Op den duur hoef je dan gewoon helemaal niet meer te voeden en blijven ze vanzelf leeg en zacht. Maar waarom je daar dan rare vormen aan zou overhouden? :lol:



En voor zover ik weet worden die lactatieremmers ongeveer enkel gegeven aan vrouwen die héél snel willen afbouwen en niet met de melk willen zitten, bijvoorbeeld bij een overleden kindje. Maar daar weet ik zo het fijne niet van.

Nog nooit gehoord dat verhaal!

Ik geloof het ook niet eigenlijk!



En lactatieremmers krijg volgens mij niet ‘zomaar’, om voor deze reden af te bouwen.



Ik hoop dat het op deze manier goed gaat met afbouwen.

Dat van die rare vormen in je borsten is echt een broodje-aap-verhaal, niet geloven hoor!

Meis zelfs als je de lactatieremmers bij jou wel zou kunnen krijgen (buitenland) dan zou ik ze nog niet nemen! Zijn OOK hormonen en geen garantie dat het werkt. Ik kreeg het na de geboorte van Bregtje* aangeboden (letterlijk had de verpleging al een potje voor me) echt superlief bedoeld maar ik heb ervoor bedankt juist omdat het geen garantie gaf. De stuwing die overigens helemaal niet zo vreselijk was en ook niet veel langer dan een dag of 2/3 duurde (legde natuurlijk geen kindje aan) was te handelen.

Heel langzaam afbouwen is altijd goed, je borsten raken niet in euh shock. Maar geloof me het zijn reuze flexibele gevallen die borsten. :mrgreen: Rare vormen? Nah bij mislukte operaties of tumoren maar oi je hebt jezelf juist door die 6 maand BV wat ‘bescherming’ gegeven tegen sommige vormen van kanker. Ook daarbij uiteraard geen garanties maar wel een lagere kans op. :-* Als je borsten het pikken (ze mogen best vol voelen, licht gestuwd als er maar geen harde stukken inzitten of dat ze rood worden!) kun je steeds proberen een keer kolven over te slaan. :thumbup: Als een kindje (of kindjes) zelf bezig is met afbouwen beginnen ze vaak ook heel simpel met voedingen totaal overslaan.