Wanneer stoppen met zuigfles

Bij laatste bezoek aan CB kreeg ik wat tips over het eten e.d.

Onder andere dat ik de flesjes melk kon gaan vervangen met halfvolle melk als ik dat wilde.

Ik kreeg daarbij ook een foldertje mee van de GGD welke ik tot nu nog geen aandacht geschonken had.



Daar staat namelijk in dat je vanaf een jaar beter kan gaan stoppen met het geven van een zuigfles of tuitbeker omdat het slecht zou zijn voor de tandjes, daarbij staat dan wel “steeds een slokje sabbelen is slecht voor tandjes”.

Maar overal staat dan ook weer aangegeven dat als een peuter/baby goed alles eet, opvolgmelk niet meer nodig zou zijn.



Stuart is nu net een jaar maar eet nog niet echt goed een boterham bijvoorbeeld. Dat begint nu pas een klein beetje te komen, hij eet dan 1 snee brood met een beetje geluk.

Het avond eten eet hij goed, maar wel nog redelijk fijn geprakt want stukjes is hij nog steeds geen fan van. We proberen het steeds grover, hem ook stukjes fruit en groentes aan te bieden maar over het algemeen wijst hij dat nog steeds af.

Verder krijgt hij smorgens pap met een lepel en na zijn boterham en voor het slapen gaan krijgt hij nog een flesje melk.

Qua gewicht zit hij aan de ondergrens en ik kreeg min of meer bij CB bij het laatste bezoek te horen dat dit niet nog meer in een dalende lijn moet gaan worden.



Dus nu raken wij een beetje confuus van alle info en wat nu dan wijsheid is.

Mij lijkt dat zolang hij nog niet een volwaardige brood maaltijd eet en nog niet echt gewoon met de pot mee eet, mede gezien zijn gewicht, die 2 flesjes nog wel verstandig zijn om te geven.



Wat vinden jullie en hoe ging dit bij jullie ?

Ik zie volgens mij 2 dingen die je nu vraagt

  1. stoppen met zuigfles / tuitbeker?
  2. stoppen met opvolgmelk?



    Bij 1.: Marijne is er pas mee gestopt net voor haar tweede verjaardag. Leuk advies maar ze had er nog totaal de coördinatie niet voor, we hebben het wel eens geprobeerd maar ze kreeg de melk nog niet naar binnen zonder tuitje of speen ofzo. Dus we zijn langzaam aan gaan oefenen en toen ze bijna twee was konden we de flesjes helemaal wegdoen.



    Bij 2.: je mag nu inderdaad gewone melk gaan geven. Gezien zijn gewicht zou ik misschien aan de volle melk gaan. Volgens mij heeft opvolgmelk tov volle melk eigenlijk alleen toegevoegde vitamines :think: niet echt extra voedingswaarde ofzo. Wij zijn toen langzaam begonnen met gewone melk toevoegen aan de opvolgmelk ivm wennen aan de smaak. Gewoon wel warme melk. Pas sinds ze ik denk 2 jaar en een paar maanden is, drinkt ze echt koude melk uit een beker.



    Ze adviseren dit alles dus vanaf 1 jaar, maar ik vond dat gewoon nog te vroeg voor Marijne. :wink: Gewoon zelf kijken wat je kind aankan en nodig heeft.

Hier een meisje dat met 1 jaar nog 4 flessen van 200cc zat. Tot 2 jaar in de ochtend en avond nog 1 flesje melk. En nu in de avond nog 1 flesje melk.



Mijn oudste dochter kreeg tot 3 jaar een flesje melk in de avond. Daarna overgestapt op een bekertje melk. Maar verder drinken de meiden hier uit een normale beker of een rietjesbeker.



Opvolgmelk is niet meer nodig, ik zou wel overstappen naar volle melk ipv half volle melk. Je kindje zit nog in de groei, en daarom is het belangrijk om volle melk te geven, omdat daar de goede vette in zitten die ze nodig hebben.

Bij de oudste was ik ook resoluut: zo snel mogelijk van die fles af, en met een maand of 10 a 11 over op volle melk. En dat heb ik bij hem ook gedaan, hij dronk met 11 maanden geen opvolgmelk meer, dronk niet meer uit een fles.

Dus bij de 2e weer dat idee. Nou, het gaat totaal anders. Die dronk wel met 11 maanden gewone melk, maar die fles…Bijna elke avond huilt ze nog om een fles pap. En dan niet even huilen, maar een uur lang. Pas als ze die fles krijgt is het goed. Hoe strak ik ook was qua fles etc, nu kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om haar zo lang te laten huilen. Ik weet best dat het gewenning is, maar ik laat het lekker zo :smiley: Al proberen we wel te minderen, en haar niet meer uit bed te halen 's avonds. Dus terwijl ze in bed ligt de fles geven, anders is het helemaal feest.

@ littlewonder: Maar als ze in bed die fles drinkt, dan geef je de melk na het tandenpoetsen? Of?



Wat betreft het wel, geen melk/halfvol/opvolg: Het CB en alles raadt halfvolle melk aan omdat steeds meer kinderen overgewicht krijgen, op deze manier proberen ze dat te beperken. Maar gezien Stuart aan de onderlijn zit kan hij dus best volle melk drinken ipv halfvol. Van opvolgmelk heb ik geen verstand, dat hebben we nooit gegeven, dus daar spreek ik niet over uit.

Ik geef mijn ventje die net 2 geworden is nog steeds 1 fles opvolgmelk per dag.



Waarom? Omdat dat een heerlijk ontspanmoment voor hem is, hij is gek op zijn fles… geniet daar echt van. Waarom dan niet? De rest drinkt hij keurig uit open beker, kan hij prima. En dat flesje gaat ook gewoon in één keer op, dus voor de tandjes maakt het ook niet uit.



En opvolgmelk omdat in opvolgmelk toch nog ff wat meer gezonde stoffen zitten. Is het nodig? Nee, misschien niet. Maar kwaad kan het nooit, en 1 flesje per dag is ook goed te betalen (eigen merk).



Gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Je hebt er in elk geval over nagedacht, dus wat je ook kiest, dat is goed. :thumbup:

Mouse, als het is als ze net in bed ligt, dan poets ik erna nog haar tanden, als het 's avonds laat is, dan is het na het tandenpoetsen. Maar dat is al van jongsaf, ze sliep pas laat door en had jong tanden, dus ik ging echt na de nachtfles haar tanden niet poetsen :wink:

Hmm, heb er echt nooit over nagedacht om met 11 of 12 maanden de opvolgmelk te vervangen voor gewone melk. Bij mijn meisje is dat ook nooit geadviseerd en die dronk tot 22 maanden sowieso nog 1 fles per dag.



Mijn ventje drinkt nog 3 flessen op een dag, en volgens het CB moet hij dan per fles 200 cc krijgen, maar dat drinkt ie echt niet op…als ik geluk heb is het ms 100 wat ie per fles drinkt en heel vaak dat nog niet eens.

Moet er ook maar eens aan gaan denken om minder te gaan geven…en dan vervangen voor gewone melk of van gewone melk eens pap maken.

Ach, wees blij dat hij flessen van 100 drinkt, 200+ is veel te veel in een klap, dat is gewoon ongezond voor de maag :slight_smile:

200??? dat red die van mij nog niet eens. En toch is het er 1 met een bolle toet en spek beentjes. :wink:

Fles weg is volgens mij vooral vanwege langdurig ‘sabbelen’ en kleine slokjes drinken. Is het in 1 x op dan zal het heus niet een groot probleem zijn. Pas vanaf 1 jaar wordt het ook geen BIJvoeding meer genoemd maar zijn het voedingen/maaltijden. Ligt ook een beetje aan wat je kind kan en wil mbt zelf dingen eten en wat ze willen eten. Oefenen met gewone bekers kan al vanaf heel jong (als ze zelfstandig zitten ik begon ermee in bad want het ging echt om het oefenen en niet om het drinken dat ermee naar binnen ging). Vanaf een maand of 8 wist Casper wat hij kon/moest met de Nuby rietjesbeker. Fles heeft hij eigenlijk nooit gehad omdat hij verder BV kreeg. Wat hij daarna nog aan opvolgmelk heeft gehad kreeg hij meestal met de rietjesbeker. Verschillende soorten bekers aanbieden (rietje, tuit, gewone of oefenbeker) is goed voor de mondmotoriek en dus ook voor de spraak.

Heeft hij nog 2 flessen opvolgmelk nodig dan gewoon geven zeker als hij op de onderlijn vertoeft. Bij de broodmaaltijd kun je dan bv nog kiezen om hem een beker (of rietjesbeker oid) met volle melk te geven. Sommige kinderen zeker wanneer ze nog niet goed maaltijden eten krijgen zelfs te weinig vet binnen. Er zijn zelfs kinderen die daardoor diarree krijgen. Pas wanneer ze van alles goed mee-eten en dus ook margarine op brood, vlees gebraden in margarine of olie, kaas, vleeswaren allerlei voedingsmiddelen waarin vet (vooral goede vetten dus liefst meervoudig onverzadigd zoals in vette vis en bepaalde oliesoorten denk aan vetten die op kamer/lichaamstemperatuur vloeibaar zijn en blijven) zit is volle melk zeker geen overbodige luxe. Opvolgmelk bevat vaak ook die meervoudig onverzadigde vetsoorten en wat toegevoegde vitaminen en mineralen.

De meeste kinderen geven zelf best goed aan wat ze nodig hebben. Na verloop van tijd gaan ze meer en beter (mee)eten en kun je als hij stabiel op de curve zit en zelfs weer wat gaat aankomen tzt de flessen verminderen (qua inhoud en tzt laten vervallen). Boekjes en curves zijn handig om problemen wat sneller/makkelijker zichtbaar te krijgen als de afwijking groot is maar verder volgt ieder kind op zijn en haar eigen manier die curve. Dan weer een stukje naar boven, dan weer wat naar beneden maar zolang er niets extreems inzit doet hij (en jij) het hartstikke goed en zul je (helaas) veel tegenstrijdige adviezen tegenkomen. Hoe vaak ik op het CB wel niet dingen hoorde die niet strookten met wat we thuis deden…hoe gaat het met de papfles in de avond? Euh krijgt ie niet hij krijgt BV…Is de papfles al uit het schema?? Euh die heeft er nooit ingezeten… :angel: En geen enkel moment heb ik eraan gedacht die beruchte fles met pap te gaan invoeren. :lol: Hij vroeg er niet om, hij zat redelijk ‘strak’ op de curve qua groei en doorslapen deed hij al best snel zelfs zonder papfles. Eten ging in die tijd heel goed en nu…eet hij amper avondeten. Maar hij krijgt vast tzt wel weer honger en gaat weer mee-eten met het avondeten. :mrgreen:

Bedankt voor de tips zover :slight_smile:



Ik zit meer in strijd met wat beter is voor hem, opvolgmelk of gewone melk (al dan niet volle of halfvolle), zolang hij op die onderlijn zit.

En ik denk dat ik inderdaad eens ga beginnen met tussen de middag gewone melk uit een beker te geven maar 'savonds nog lekker gewoon een flesje, hij geniet daar ook nog zo van.

Toch zie ik volle melk nog niet gelijk zo zitten, volle melk zijn naar mijn weten vooral verzadigde vetten en ik ben er niet van overtuigd dat dit goed zou zijn.

Ik doe dan liever, wat ik overigens al doe, een beetje olijfolie door zijn avondhapje. Hij eet al gebakken vlees, alleen alles welliswaar wel redelijk fijn gehakt/gemalen en niet echt stukjes.



Ik ben niet type dat precies volgt wat CB zegt, ik moet trouwens zeggen dat het CB hier zich vrij flexibel opstelt. Ze adviseren enkel over de mogelijkheden maar leggen niets op als regeltjes of een moet, of ik ervaar dat in ieder geval niet als zodanig.

En of melk in welke vorm (uit de koe dan he) uberhaupt wel zo tof te verteren is. :wink: Soyamelk is ook nog een optie in het kader van de goeie vetten misschien?

Je zou eens kunnen kijken of je (desnoods via die infolijn op het pak?) te achterhalen wat de kalorische waarde is van de opvolgmelk?

En natuurlijk aangezien jij ook gezegend bent met een fijn CB daar na te vragen. Ik kwam er ook altijd voor de standaard controles, het meten en wegen, de inentingen en als ik eens vragen had kon ik ze stellen. :thumbup:

Clair,

Volgens mij kan je net zo goed gewone melk geven hoor!!

Als ik die reclame zie over die opvolgmelk vanaf 3 jaar dan denk ik dat dat alleen maar geld klopperij is.

Als jou kindje het lekker vind en het opdrinkt dan kan je volgens mij net zo goed gewone melk geven, denk dat dat net zo goed is, zit ook calcium is enz.



Ik volg het CB ook niet op hoor!! ik kijk naar wat mijn ventje nodig heeft en zo nodig krijgt ie eten…wil ie niet dan niet wil ie wel dan wel.

Maar ik heb het geluk dat ik een ventje heb die echt alles lust.



Hij krijgt soms bij het brood eten al wel wat gewone melk uit een bekertje maar het meeste ligt op zijn slapje :wink: :mrgreen:

Verder is het een vreetzakje vandaar dat ie zo weinig fles drinkt…hij heeft gewoon niet meer nodig en vind gewoon eten veel lekkerder.

Hij eet al meer dan zijn zus van 6 jaar…

Op het KDV drinkt hij tussen de middag gewone melk met een rietje.



Maar als ik hem bekertje met melk geef, dan in eerste instantie zal hij slokje nemen maar zodra hij door heeft dat het melk heeft, wuift hij het resoluut weg en wil niet meer.

Zodra ik hem na zijn boterham de melk in een fles doe en hem meeneem naar de bank, dan begint die te schaterlachen en gaat helemaal klaar liggen om lekker te tutteren.

Dus tja, wat doe je dan :wink:



We zijn er in ieder geval zover over uit dat we voorlopig de avondfles nog gewoon opvolgmelk laten omdat hij naar ons inziens nog niet goed genoeg eet om daarin voldoende vitamines binnen te krijgen.

In gewone melk zitten aanzienlijk minder toegevoegde vitamines tov opvolgmelk.

Ik zou dan wel de keuze maken voor halfvolle of magere melk en niet direct volle melk, volle melk zijn voornamelijk verzadigde vetten en niet zozeer de juiste vetten.

Die vetten (de juiste) krijgt hij op andere manieren wel binnen en het feit dat hij een licht gewicht is, ziet hij er niet ondervoed uit ofzo en wil ik hem niet zo ongeveer letterlijk gaan “vet mesten”.

Nou hier ook over op gewone melk (halfvolle) tussen de middag maar wel gewoon uit zijn fles want meneertje blieft niks anders :? :mrgreen:

Smorgens flesje van 110cc en een boterham en savonds fles van 100cc na het avondeten…maar meestal komt die niet op want meneer eet als een slootgraver :mrgreen:

Vanaf de stop van de poedermelk, heb ik een paar weken opvolgmelk gegeven, maar ben er zelf ook niet zeker van of dit nodig was… Als je kindje genoeg (gevarieerd) eet verder.

Daarna gewoon melk, geen volle, dat is voor niemand gezond :wink: , en volgens mij ook niet nodig… te vet, teveel calorieen…

Hier halfvol, tijdens het ontbijt, fruit en boterhammen savonds, dus toch telkens een bekertje

@Nikita wrote:

maar wel gewoon uit zijn fles want meneertje blieft niks anders :? :mrgreen:

Smorgens flesje van 110cc en een boterham en savonds fles van 100cc na het avondeten…maar meestal komt die niet op want meneer eet als een slootgraver :mrgreen:




LoL :slight_smile: , hier dus hetzelfde probleem. Maar ach, ze zijn maar even “baby” en een heel leven lang de tijd om uit een beker te drinken.



Stuart drinkt nog echt een fles van 150/180 cc 2x tussen de middag en 'savonds. Over het algemeen drinkt hij deze ook echt leeg.



@Vicky S wrote:
Vanaf de stop van de poedermelk, heb ik een paar weken opvolgmelk gegeven, maar ben er zelf ook niet zeker van of dit nodig was… Als je kindje genoeg (gevarieerd) eet verder.


Ik geef nog de gewone opvolgmelk (stap 3), niet de peuter/dreumesmelk.

De dietisten die ik gezien heb, adviseren allemaal volle melk en volle melkprodukten (uiteraard bij een kindje met ondergewicht). Maar als hij rond de onderste lijn zit en daar eigenlijk altijd gezeten heeft, volgt i gewoon zn lijntje. Als ze willen dat i aankomt zal ik zeker op de vollere produkten (of opvolgmelk, geen idee hoeveel kcal dat is) overgaan. Je kan m wel niet willen vetmesten, maar als het cb je straks doorverwijst omdat i te licht is kun je dat alsnog gaan doen met nog een zwikkie ziekenhuis/dietistenbezoekjes erbij. Voorkomen is beter dan genezen zou ik denken.

Onze 2e begon ook heel erg af te buigen en die heb ik gewoon een tijdje op t dieet vd eerste gezet. Paar maanden later was i weer lekker bijgetrokken en spraken ze nergens meer over.



T is maar net wat je onder vetmesten ziet, ik ben iig blij dat ik t bij nr 2 zelf kon doen en daarvoor iig niet naar t zhuis hoefde. Dan maar een paar verkeerde vetjes naar binnen, als de rest maar gezond is.



O en de eerste heeft tot 16 maanden ofzo nog een avondfles gehad. Overdag beker/tuit/rietje, maar s avonds laat nog gewoon een fles hoor.

Dion krijgt nu ook nog een avondfles, hij wil hem gewoon nog graag hebben.

Overdag ben ik hem aan het leren dat de tuitbeker zijn fles is, maar hij heeft liever een zuigfles. Het gaat wel steeds beter, als hij te weinig drinkt geef ik hem gewoon de zuigfles weer even.