Wanneer stoppen met bijkolven voor de productie?

Vorige week ben ik bevallen van een heerlijk meisje die ik graag borstvoeding wilde geven, maar helaas kwam mijn productie niet zo vlot op gang. De kleine dame was daarentegen en erg temperamentvol en hield het voor gezien na twee keer zuigen om vervolgens verschrikkelijk driftig te worden. Ik heb toen een kolf geregeld en ben stevig aan het kolven en fingerfeeden gegaan om Aimée haar honger te kunnen stillen en de productie op gang te krijgen. Dat is gelukkig aardig gelukt. Sinds gister lukt het Aimée gelukkig om goed aan te happen en dus bij mij te drinken, welliswaar nog met tepelhoedje, maar de sprong vooruit is al zo groot dat ik helemaal gelukkig ben.



Gister hebben we samen een echte regeldag gehad, Aimée wilde zo ongeveer de hele dag aan de borst en dat hebben we dus ook maar gewoon gedaan. De kolf heb ik nog staan en ik heb mijn borsten ook nog twee keer een beetje nagekolft omdat ze toch honger bleef houden, maar op den duur door vermoeidheid niet meer zo heel stevig lijkt te drinken. Ik vind het moeilijk in te schatten of ik nog moet blijven kolven nu en zo ja, hoe vaak dan? Wanneer kan ik erop vertrouwen dat Aimée en ik onze productie zelf helemaal goed op elkaar af kunnen stemmen? Iemand ervaringen? Advies? Alvast bedankt!

Gefeliciteerd met jouw dochter!



Als eerste een lijstje met artikelen over productie van een site over borstvoeding: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/



Ik zou over het geheel zeggen: vertrouw op jouw lijf en je kindje! Borstvoeding heeft een vraag/aanbod systeem. Als jij je kindje steeds voedt als ze daarom vraagt, mag je ervan uit gaan dat je productie op pijl komt en blijft. Ik zou je dus aanraden haar te voeden op verzoek, zo vaak en zo lang ze wil. Als ze dan verder tevreden en alert is, en goed aankomt, gaat het vast helemaal goed. Wordt ze ontevreden en huilerig, dan zou het goed zijn om te kijken hoe je de productie op kunt krikken, ook daarvoor vind je methodes in de link die ik hierboven neer heb gezet.



Succes!

Mijn ervaring is dat het echt wel een week of 6 duurt voor je productie helemaal precies klopt met de behoefte van je baby. En ik hoor dat ook van vrouwen om me heen. Ik weet nog dat toen J.asmijn zo klein was ik de ene dag enorme stuwing had en de volgende dag juist weer te weinig melk. Vreselijk frustrerend was dat af en toe, maar ik heb het volgehouden en het is goed gekomen, dus ik verwacht bij jou hetzelfde. Maar het is wel heftig af en toe :hug: