Saba was een snelle zitter, maar erg late roller (pas na een maand of 8 ), en ik heb eigenlijk geen idee wat “normaal” is. Tosca probeert heel hard van d’r rug op d’r buik te rollen (gooien met de beentjes, op d’r zij draaien, kontje omhoog wippen, etc. :inlove: ), maar is dat een beetje een gemiddelde leeftijd (ze is morgen 4 mnd.), of laat, of vroeg…? Gewoon uit interesse dus, wanneer ging(en) jouw kleintje(s) rollen…?!
Toen Jasmijn 6 maanden was rolde ze van rug naar buik maar ze rolt nog niet terug, dus van buik naar rug. Terwijl dat toch echt een makkelijker kunstje zou moeten zijn . Zelf zitten kan ze ook nog niet. Tenminste, maar heel kort. Ze is nu ruim 7 maanden, ik denk dat ze ook gewoon een beetje lui is wat dat betreft. :lol: Dus zo bij elk kind weer anders.
Hier is een site waarop de verschillende ontwikkelingen staan en wanneer de meeste kinderen wat kunnen. http://www.ktongeren.org./psychomotordevelopment.html
Even de archieven gecheckt: met precies 5 maanden rolde ze ‘per ongeluk’ van buik naar rug, met bijna 6 maanden deed ze dat wat jij beschrijft. Met precies 6 maanden rolde ze van rug naar buik. :inlove:
Alex heeft het rollen 2 weken geleden ontdekt. Ligt ie op zijn buik, hoofd hoog en dan wiebelt ie wat heen en weer en gooit zo zijn hoofd achterover en de rest volgt vanzelf
Maar wat “normaal” is? ik heb geen idee. dat zal per kind ook erg verschillen denk ik.
Noa rolde pas vlak voor ze een half jaar was, maar wel meteen van buik naar rug en van rug naar buik.
verschilt nogal en zegt ook helemaal niks. Ik heb “vroege” rollers (3,5 maand ongeveer) maar “late” lopers (daar nemen ze zo’n 17 maanden de tijd voor) die dan wel weer heel vroeg kunnen optrekken tot staan (maandje of 8). Ik vind het zo leuk dat ze gewoon alles op hun eigen tijd doen en bedenk ook maar dat ze het niet allemaal tegelijk kunnen leren
Hier ook het archief ingedoken
Rollen van rug naar buik (en terug)
Jens: 19 weken (25 weken)
Mats: 16 weken (23 weken)
Lis: 23 weken (26 weken)
Kaylee was 5.5 maand :inlove:
Wat leuk om die verschillen te lezen! Ja, ik weet dat ieder kindje op zijn/haar eigen tempo doet en ik wil ook niet pushen (heb ik bij Saba ook niet gedaan, ze nam heel rustig de tijd en sloeg wel 's dingen over… van zitten naar bilschuiven, kruipen bijna overslaan en dan ineens gaan lopen :lol: ) maar ik was gewoon benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Bedankt voor de reacties tot dusver!