wanneer praten

Hier is iemand in mijn omgeving die erg is gefocust op:

geen taalachterstand ontwikkelen!! :wall:

Nou vroeg ik me af, wat ik een gemiddelde leeftijd dat dreumesjes gaan praten dan bedoel ik 2 woorden/ zinnen vormen.

Lianne gebruikt al best wat woordjes/zegt:

mama

papa

opa

happeh

eteh

Begrijpt:

Opruimen

Kus geven

Volgens mij zei Annemieke met die leeftijd ook niet veel meer, maar dat is nu wel anders :mrgreen: .

Ze is in een razendtempo erg veel gaan praten en ratelt en zingt nu de hele dag door :inlove: .

Met andere woorden, maak je niet druk, voordat je het weet hoor je de hele dag geklets :wink:

Ik maak me daar ook niet druk om hoor, begrijp me niet verkeerd :wink:

Ik ben vooral van ze volgt dr eigen lijn en daar vaar ik op.

Maar aangezien in mijn omgevind mensen zijn die op andere dingen zijn gefocust dan mn eigen visie was ik even benieuwd…

snappie hem nog?? :wink:

ach andere mensen… Ik word gek van die andere mensen… Laat ze of lekker zelf nog een kind nemen maar laat ze zich vooral niet richten op kinderen van een ander…

Hier ook van die “andere mensen” Nu heb ik een mannetje dat best vlot is in bepaalde dingen maar met andere dingen weer niet… Nou ik heb nog nooit een volwassen kerel van 40 gezien die alleen maar "die die die " kon zeggen…

ieder kindje doet het op zijn of haar manier… Daarbij heb je ook nog dat het ene kind de taal sneller oppikt terwijl het andere kind met 14 maanden al een puzzel kan maken…

Ik ben het met bovenstaande eens. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Mats kende al heel snel een hoop woorden en praat nu al in zinnen van 3 woorden. Maar kruipen en lopen bijvoorbeeld… dat duurde veel langer!

Damian zegt nog steeds bar weinig :oops:

Papa = papa en mama

Daa = daag

Die = die

Aaie = Aaien

Titi = Dirkje

Hij begrijpt wel heel veel gelukkig.

Mmm, die van mij nog eigenlijk niks :oops: Soms ‘boe’ maar dat slaat meestal ook nergens op :roll:

Eigenlijk heb ik er nog niet eens over nagedacht…volgens mij komt het wel een keer

Mies verteld echt he-le verhalen… helaas is het voor 90% Michelliaans :angel:

De woorden die we echt verstaan…

Bovuh (naar boven)

Tjap (trap)

mewk (melk)

Etuh (Eten)

Voes (Voeten)

Zoem (schoen)

Jas

App (appel)

Tubbie (teletubbies)

Koeka (koekje)

mmmmmmm (zegt hij altijd als hij een snack wil)

verder zegt hij papa, mama, opa, oma, Peetu en Niemk wat op Aniek moet doelen.

Ik heb geen referentietabel, de oudsten hadden beide met deze leeftijd al een enorme woordenschat en spraken al met 2 woordjes en kleine zinnen.

Maar onze buurvrouw is remedial teacher en die zegt me steeds dat ze pas met 2 jaar en 2 maanden een woordenschat van 20 woorden ongeveer hoeven te hebben en pas met 2,5 met volzinnen hoeven te beginnen… dus dan zal het wel goed komen.

@pooh wrote:

Ik maak me daar ook niet druk om hoor, begrijp me niet verkeerd :wink:

Ik ben vooral van ze volgt dr eigen lijn en daar vaar ik op.

Maar aangezien in mijn omgevind mensen zijn die op andere dingen zijn gefocust dan mn eigen visie was ik even benieuwd…

snappie hem nog?? :wink:

Ja, ik snap hem :smiley:

Maar wat dan eigenlijk een gemiddelde is, weet ik niet. Zulke dingen houd ik ook niet bij, het komt zoals het komt :thumbup: .

Laat de mensen met een andere visie maar lekker kletsen, denk ik dan :wink:

Maar kan me je nieuwsgierigheid ook wel weer voorstellen :mrgreen:

Bas liep met 11 maanden de hele straat door los en draaide zich zonder vallen om en liep weer terug. Hij bouwt toren van duplo. Daar is hij erg snel in.

Hij zegt verder niet veel behalve, papa, mama, die, ja, nee, poes, oma.

Wel kletst hij op zijn manier de hele dag door. De een is snel in praten de ander in andere dingen. Kinderen doen alles in hun eigen tempo. Dus ben het met de andere dames eens, hij doet alles voor hij 18 is :slight_smile:

Pooh, denk dat Lianne keurig bij is hoor :thumbup:

Vind dat Tes vocabulair erg sterk is en haar grove motoriek daarintegen is een ontwikkelingsgebied waar ze zich niet voor interesseert op dit moment.

Haar woordenschat bestaat uit het volgende:

Papa

Mama

Ni (Mik)

Opa

Oma

Bumba

Aajen (aaien)

Komma (kom maar)

Toemma (toe maar)

Happuh (happen)

ap (lamp)

Begrijpt:

Kusje geven

Zwaaien

Knuffel geven

en diverse voorwerpen wijst ze aan als ik die benoem.

Verder is ze ook heel erg ge-interesseerd in haar vormenstoof en weet de vorrmpjes feilloos door de juiste openingen van de deksel te stoppen :inlove:

Toen ik Lianne dr lijstje maakte bedacht ik me achteraf dat ze eigenlijk veel meer zegt:

Bumba

Dag

Bal

Pip

Zwaait bij dag

Bij het liedjes klap eens in je handjes doet ze:

handjes klappen

Handjes op hoofd

Gaat van links naar rechts (alle scheepjes voorbij)

Ik ben logo-pedist :mrgreen:

Je meisje doet het prima:

Rond het eerste ontstaan de eerste woordjes,

de minimum spreeknorm is met anderhalf jaar: 5 woordjes (dus bijv papa, mama, bal, bah en boem) Deze woordjes hoeven niet correct uit gesproken te worden :wink:

De minimum spreeknorm voor 2 jaar is: 2 woorduitingen, dus 2 woordjes die een zinnetje vormen: ik doen, die ook, papa auto…

Dankjewel tanja!!

Daar kan ik een boel mee.

Mn meisje doet het gewoon goed, en eigenlijk wist ik dat ook wel.

Maar soms wordt ik gewoon erg onzeker van mensen die het allemaal beter lijken te weten :silenced:

Sinds vandaag zegt ze ook:

zitteh!!

De laatste dagen zei ze steeds tietuh…

Ik begreep dr niks van… en opeens was het vandaag: zittuh!!

Met soms afgewisseld tietuh!!

Bij stappen zegt ze: tap

Het is geloof ik zo dat ze OF motorisch vlot zijn OF verbaal. Allebei met sprongetjes maar altijd het ene na het andere.

Casper is nu bv heeeeel druk met zelluf stappen. Rondjes draaien (gezellig hoor zo’n balletter in spe :inlove: ) hij probeert zelfs af en toe achteruit te lopen! :shock: (heb een maf kind gni gni aartje naar zijn ouders) maar babbelen? Nah niet echt, veeeeel mama, soms papa, oma komt eruit als ma ipv mama en verder heel verhalen in Casperiaans.

Maar begrijpen doet hij geloof ik al wel veel meer, hij snapt dingen als opruimen (wow benieuwd of dat een blijvertje is :angel: ) en naar boven gaan, papa bellen, nee mag niet :shifty: een veel gehoorde hier thuis. En al met al ach ik doe net als jij, ontwikkelen mag lekker in eigen tempo en zolang er vooruitgang is op welk vlak ook of dat motorisch is of met kletsen vind ik het al fijn. :thumbup:

@T@nj@ wrote:

De minimum spreeknorm voor 2 jaar is: 2 woorduitingen, dus 2 woordjes die een zinnetje vormen: ik doen, die ook, papa auto…

Ik ben benieuwd of Damian dat gaat halen :oops:

Hij haalt nog maar krap 5 woordjes :oops:

Papa = papa en mama

Daa = daag

Die of Da = die

Aaie = Aaien

Titi = Dirkje

Weet niet hoe ik dat moet schrijven = Djinka (sinds 3 dgn)

Joh, totdat Nikkie 2 was, had ze een vocabulaire van 8 woorden. Een maandje na haar 2e verjaardag ging ze ineens los. Ze praat nog niet in zinnetjes, 't zijn nog echt losse woordjes. Volgende week ga ik even naar een logopedist om haar er naar te laten kijken (eeeh…luisteren). Maar als de logopediste zegt: ‘‘Komt wel goed’’, ga ik er niet verder aan klooien. Mocht de logopediste de achterstand enorm vinden, dan gaan we er mee aan de slag.

Nikkie begrijpt vrijwel alles, kan kleine opdrachtjes uitvoeren en volgens ons is er ook niets mis het haar gehoor. Dat is voor mij wel altijd belangrijk geweest om me geen zorgen te maken, dat ze veel begrijpt en alles hoort.

Laat je niet gek maken door je omgeving!!

je doet het goeheoeoeoeooed!!!

Soraai zegt papa als je mama zegt, ze zegt opa als je oma zegt en ook zegt ze:

mama

oma

amber

appel

hap

ana (marokkaans)

Als je gromt zoals een leeuw gaat ze rrrrrrrrrrrrr doen van een beer en andersom, dat komt van een filmpje van teletubbies. Ik was bang dat ze doordat ze 2talig wordt opgevoed moeite zou krijgen met haar taalontwikkeling maar dat valt me alles mee. Ze snapt ook Marokkaanse dingen want ik zeg nu maar één ding in het Marokkaans omdat ik het zelf ook niet weet wat ze in het Marokkaans verstaat.

Ze snapt,

kusje geven

slapen gaan (dan gaat ze zwaaien)

ga maar schoonmaken (dan gaat ze poetsen)

ga maar zitten

NEE :mrgreen:

mama lief ( dan gaat ze me aaien)

als ik zeg dat ik de gordijnen open moet doen en dat zij in haar bed moet huilt ze niet terwijl ze anders huilt.

Doe maar in je mondje, als het haar bevalt wat ze krijgt dan doet ze dat ook en anders doet ze diva ish en smijt ze het op de grond.

Als haar papa zijn telefoon aanzet zegt zij OW OW (teletubbies)

Talysha zegt:

papa

opa

Boomer

Senna

poetsen

eten

wauw

mooi

koekje

bal

sokken

koe

Happie

Kindje

Baby

Dit zijn woorden die ze echt goed zegt.

Sinds een weekje roept ze heel de dag: papa kijk is. Ook ik ben papa, want mama wil ze nog niet echt zeggen, alleen als ze is gevallen en heel erg zielig is dan is het mamamamam. Maar verder ben ik ook gewoon papa :mrgreen: :mrgreen:

Oma is ook Opa.

Als we vragen wil je eten, of een koekje dan knikt en zegt ze Ja… :inlove:

Verder komt er nog heel erg veel uit, maar daar verstaan we niets van :lol: