wanneer potje introduceren?

Hoe oud was jullie kindje toen jullie het potje introduceerden?

Wij willen een beetje gaan oefenen, gewoon voor de lol…Mateo is 22 maanden…

Das voor een jongetje erg vroeg. Wij zijn met Stijn begonnen toen hij ruim 2.5 was. met een week of 2 had hij het door.

Zou je nu beginnen dan heb je kans dat je hem frustreerd omdat hij er lichamelijk nog niet toe in staat is, en dan straks als hij het wel kan niet meer wil omdat het potje niet meer interessant is.

ok…dank

@Marlous wrote:

Hoe oud was jullie kindje toen jullie het potje introduceerden?

Wij willen een beetje gaan oefenen, gewoon voor de lol…Mateo is 22 maanden…

Marlous, onze dreumesjes zijn ongeveer even oud. Onze dreumes (jongetje) gaat sinds oktober af en toe op de grote wc met de wc verkleiner. Sinds een week poept hij elke dag minstens 1 keer op de wc en bijna elke dag doet hij een plasje op de wc. Hij geeft dit zelf aan door te zeggen: Poep, ceeeeeeeeeeeej. Dus ik zou het gewoon proberen. Onze dreumes is elke keer hartstikke trots op het resultaat. Soms zit hij op de wc en dan zegt hij : geeeeeeeeet :mrgreen: . Dan was het dus alleen een scheet die dwars zat. Hi hi hi

wat gaaf wawa!

maar is het normaal gesproken dan zo dat jongens later zijn met zindelijk worden dan meisjes?

wist ik niet

Jongetjes zijn vaak tussen de drie en vier pas zindelijk overdag.

Maar idd erg leuk deze nieuwe fase

Wij zijn er al mee begonnen en Sebastiaan geeft ook al aan dat hij moet poepen (alhoewel hij het vaker zegt als hij het net gedaan heeft :wink: ).

Hij heeft bij mijn ouders inmiddels ook al een keer op het potje geplast :thumbup: .

Ik zou het gewoon gaan proberen als ik jou was. Regelmatig zeggen dat hij moet plassen/poepen op het potje/w.c., dan begint hij het vanzelf te begrijpen :smiley: .

Succes!

Groetjes,

Heleen

Leuk Wawa, zelfde leeftijd en nu al poepen…Wat worden ze groot he…

Maar hoe laat je ze zien dat ze moeten poepen en plassen in het potje?

Ik wilde het al voor gaan doen… :oops: :lol: :lol:

@Marlous wrote:

Leuk Wawa, zelfde leeftijd en nu al poepen…Wat worden ze groot he…

Maar hoe laat je ze zien dat ze moeten poepen en plassen in het potje?

Ik wilde het al voor gaan doen… :oops: :lol: :lol:

Uhmmmmmmmmm :oops: wij maken de geluiden en gezichten erbij :oops: Maarre het is dus wel duidelijk. Opbrengst vandaag: 1 keer poepen op de wc en 2 keer plassen en 2 keer loosalarm. :mrgreen:

Ik zou het gewoon proberen. Niet dwingen, maar als je zelf naar de wc gaat enthousiast vragen of Mateo ook wil.

op het kdv deden we weleens een pop op het potje en een beetje water er in…

maar daar waren de kindjes al een stuk ouder

@Ziet wrote:

op het kdv deden we weleens een pop op het potje en een beetje water er in…

maar daar waren de kindjes al een stuk ouder

Onze dreumes doet de kleertjes uit bij de pop, trekt de luier af, ruikt en zegt met een vies gezicht “Bah, poep”. Hij pakt het potje en zet de “Diedie” erop. Lachen he? Hij heeft een pop sinds drie vriendinnen van mij een tweede hebben gekregen.

EN Marlous, al vorderingen gemaakt ?. Ben erg benieuwd !

HEt hangt van kind tot kind af of hij of zij al dan niet klaar is om op het potje te gaan. Zolang je niet aandringt en ze het in het begin zien als een spelletje waarmee iets te verdienen valt (vb, een kleinigheidje als ze een boodschap gedaan hebben) dan zullen ze er sneller een gewoonte van maken. Maar ze moeten het zelf wel aangeven want anders heeft het toch geen zin.

Op het Cb zei ze vandaag dat meeste kindjes er lichaamlijk pas aan toe zijn, wanneer ze rond de 2.5 jaar zijn.

Nienke speel ook al met het potje, en dan doe ik haar broekje uit als ze me dat vraagt, ze gaan er ook vaak op zetten, zonder broekje, maar ze doet nooit een plasje, is allemaal gewoon ondekken nog, het komt wel wanneer ze er aan toe is. En dat is meestal rond de 2.5 jaar dan…

Zet net sinds een paar dagen Jesse er af en toe op, en nu gister drie plasjes en een poepje op het potje, en vandaag vier plasjes en een poepje. Wat hij er van snapt weet ik niet, maar ik vind het toch wel knap dat hij dan ook wat doet op het potje.

Mijn schoonmoeder zette Piet vanaf 18 maanden op de pot (omdat ik lichamelijk niets mocht) en ik moet zeggen: 3 tot 4x per dag nu een poepje of een plasje en vaak de hele dag verder droog.

Dus 2,5 jaar hoeft helemaal niet, want Piet geeft het goed zelf aan en vindt het gewéldig om op het potje te zitten!

Hier hebben we een poging gedaan met Aniek toen ze 20 maanden was… resultaat was pure paniek en tranen.

Nu was ze de laatste weken echter erg druk met het zelf uittrekken van de luier en “klaar” gaan liggen op bed met de roep “mama, gone luiwer” En dan kon ik weer komen opdraven voor een amper natte luier :mrgreen: Maar we vonden dus dat ze er aan toe was en sinds maandag weer begonnen. Ze vind het nu super en is bere trots als het lukt al snapt ze nog niet dat ook haar onderbroek dan naar beneden moet :lol: Dus de opbrengst hier is gemiddeld 3 plasjes en 3 natte onderbroeken omdat ze er doorheen plast. Maar ze gaat wel zelf zitten en voelt het dus wel aankomen.

Peter gaat op 4 vaste momenten per dag op de pot… na het wakker worden, na het drinken, na het eten, voor hij gaat slapen en hij heeft al 3 x raak geplast en is dan bere trots en zou volgens mij zijn plasjes het liefst als buit meenemen.

Maar hij vind het dus leuk en we gaan er nog niet onder druk mee om, gewoon zoals het gaat, niets eisen en lukt het dan is het de hemel zij geprezen, lukt het niet dan is het ook goed.

Arwen gaf een aantal keren aan dat ze geplast had… dan trok ze aan haar luier, vond het duidelijk niet fijn… we hebben een potje gekocht… geen interesse… Een paar weken later was ze 's nachts redelijk droog, dus toen hebben we haar op het potje gezet… en ze plaste! En nu plast ze er af en toe op… We zetten haar op het potje als ze 's nachts of na haar middagslaapje droog is. Eerst zat ze rustig 10 minuten, nu plast ze meteen. Soms plast ze ook niet, hoor… We pushen niet, maar laten haar zo langzaam wennen eraan… En als ze geplast heeft, dan gooien we het plasje in de w.c. en zwaaien het uit :lol:

tygo zegt nu wel ‘poep’

maar dan heeft ie het al gedaan :mrgreen:

(laatst heb ik wel het nog keurig hele drolletje met hem door de wc gespoeld, omdat ie het zo goed had gezegd toen ie aan het poepen was…

zwaaien enz… gezegd dat ie het ook op het potje mag doen…)

vandaag zag ik aan zijn hoofd dat ie moest poepen

hij zat in bad

hij weet wat het potje is, dus ik vroeg: wil je op het potje poepen?

“nee”

helaas stond het potje ook te ver weg (in de wc) om hem er snel op te zetten, dus hij had het al gedaan voor ik op kon staan…

hij gaat met me mee als ik moet plassen

en vind het dan geweldig om ‘ook’ op het potje te zitten.

maar hij doet er niks op.

laatst had ie door, dat ie door heel enthousiast naar de wc te lopen en te zeggen: plassen!

een beetje tijd kon rekken toen ie naar zijn bed moest

maar meer dan zitten doet ie niet.

ik vraag me dan ook af: hoe leren kinderen dat… dat het niet eng is, dat het niet ‘erg’ is om op het potje te gaan…

Wij zijn Anne (tja wel een meisje, maar ik zie het verschil niet) met 6 maanden op het potje gaan zetten. Puur voor te laten wennen. Ze heeft het dus ook nooit eng gevonden. Mijn broer was met 2.5jaar zindelijk, dus tussen de 3 en de 4 vind ik echt ver gezocht. Persoonlijk vind ik dat weer iets voor deze tijd. Anne is zindelijk en ik heb niet het idee dat ze er een trauma aan heeft overgehouden dat we het potje geintroduceert hebben. Ik zou gewoon zeggen, kijk wat er gebeurd als je voor en na een slaapje je kindje op een potje zet, en vooral al jong meenemen naar de wc.