Wanneer over naar peutergroep

Esmée zit in een babygroep. Officieel loopt de babygroep tot 2 jaar, maar de opvang laat de kindjes eerder overgaan naar de peutergroep, omdat ze er al eerder aan toe zijn. Heel begrijpelijk.



Nu willen ze Esmée al met 18 maanden laten overgaan. Dat kwam wel even koud op mijn dak. Ik had gedacht met 20 maanden of zo, omdat Kian met 21 maanden is overgegaan. Ik vind haar nog zo klein. Ze kan wel al goed lopen en stoeit heel graag en wild. Maar het slapen is bijvoorbeeld veel onrustiger in zo’n babygroep.



Met welke leeftijd gingen jullie kindjes over naar de peutergroep? En ging dat goed?

Elise ging van een vericale ( 0-4 jaar groep ) over naar een echte peutergroep met iets minder dan 2 jaar ( ze ging half juli over, ze is van 10-08 ) Dit ging vanaf de 1e seconde goed! Elise is een late loper en is pas met 1,5 gaan lopen en sinds ze in de peutergroep zit, gaat ze met sprongen vooruit. Heb dus de dreumesperiode eigenlijk nooit gehad, voor mijn gevoel tot 1,5 een baby in huis gehad ( omdat ze niet liep en dus vrij ‘klein’ oogde daardoor ) en na de overgang naar peutergroep begint ze liedjes te zingen, te beppen als de beste en word ze echt heel druk :smiley:



Is denk ik heel persoonlijk hoor, maar zijn er meerdere ‘kleine’ kinderen in de peutergroep? als dat zo is, dan denk ik dat het totaal geen kwaad kan…!



succes met de beslissing!



groetjes, Louise

Isa ging met 22 maanden over…en oooo wat vond ik het eng! Mijn kleine meisje ging naar de grote drukke wilde kinderen 8) .



Vanaf dag 1 speelt en leert ze veeeeeel meer! Ze babbelt, knutselt, springt en danst…echt een peutertje!



Isa liep overigens ook pas met 18 maanden, was voor mijn gevoel ook lang baby (is ook klein).



Kortom, voor mama was het enger dan voor moppie :shifty:



Bij ons is het standaard 22 maanden, eerder mag niet…later wel.

Isa was er met 18 maanden ook echt niet aan toe (liep pas nèt).



Ik zou informeren of er meerdere kleine peutertjes in de groep zitten!

Ze gaan met hun 3-en over. Een jongetje van 20 maanden en eentje die zo oud is als Esmée. Zij is dus niet de enige.



Kian ging ook pas over met 22 maanden, omdat hij pas liep met 20,5 maand.

Ik denk idd dat het er ook erg aan ligt hoe je kindje zelf is…de een kan natuurlijk meer hebben als de andere.

Maar is er geen optie om toch te wachten tot 20 maand als je dat zelf liever hebt?

En zie je zelf echt dat het nog te vroeg is of ook meer het idee van ze is nog zo klein ?



groetjes

Meer het idee ze is nog zo klein. Ik heb er zelf het meeste moeite mee waarschijnlijk.

Ik heb zelf gewerkt op een babygroep, 0 -2 jaar. Kinderen gingen wel eens met 22 maanden over. Soms zelfs eerder, meestal vanwege ruimte gebrek. Hadden teveel kinderen anders.

Ook draaide ik wel eens de peutergroep, maar vond kinderen onder de 20 maanden , meestal nog niet echt toe aan de peutergroep.

Er waren uitzonderingen hoor. Het speelt ook mee dat mijn babygroep maar 5 kinderen zijn en de peutergroep tot 16 kinderen.



Doen ze dit omdat ze denken dat ze er aan toe is of omdat er nieuwe kinderen komen?

Als je zelf echt twijfels hebt, zou ik gaan praten met de leidsters. Ik vind het zelf nog erg jong, maar ik ken je kind niet natuurlijk.



Liefs Suzanne

Ik zou even afwegen hoe groot de peutergroep is, wat er daadwerkelijk anders is (je zegt het slapen is onrustiger, maar hoe bedoel je dat dan?).

En kritisch kijken, ben jij het zelf die het gewoon moeilijk vind dat je kleine baby groot word, of ga je echt problemen verwachten?



Mij klinkt het allemaal wel oke in de oren, maar het is jouw dochter en je moet haar er met vertrouwen heen brengen.

Anders vraag je of je een keer een uurtje met haar mag meedraaien op de peutergroep?

zou ze niet juist eerder overgaan omdat ze houd van wild en stoeien? dus dat ze misschien iets te hardhandig omgaat met de andere kleintjes?

mijn dochtertje ging ook met 18 maanden, mijn mannetje begon met 17 maanden op de peutergroep. bij beide heel geod gegaan…

er waren wel meerdere kinderen van die leeftijd in de peutergroep.

Is ze al over?



Ik zou goed navragen of ze haar naar de peutergroep doen i.v.m. haar eigen ontwikkeling, of i.v.m. de planning en plaatsing van andere (nieuwe) baby’s :shifty: … Om de laatste reden wordt het namelijk vaak overwogen, iets waar ik in mijn werk totaal niet achter kan staan :hand:

Affie, bij mijn werk gebeurde precies hetzelfde. Zo slecht vind ik dat :hand:

bij ons gaan de kinderen eerder later dan eerder over naar de peutergroepen…



hier dan ook vanaf 24mnd…maar vaker later omdat de peutergroep niet doorstoormt.



hier zitten we met max 13 baby’s op de groep ( op drie leidsters)

ze gaan dan over naar een groep met max 15 peuters ( op 2 leidsters)

dus qua grote van de groep maakt het ze niets uit… het is alleen drukker qua beweging en geluid :mrgreen:

Ik krijg ook heel sterk de indruk dat het erg afhankelijk is van de aanmeldingen. In de tijd dat mijn dochtertje overging, was de peutergroep erg groot en werd er een heel strict beleid gevoerd van oefenen vanaf twee jaar en 1 maand na twee jaar helemaal over.

Nu bijna een jaar later is er een grote leegloop in de peutergroep en laten ze kindjes met 19, 20 maanden of nog jonger ineens al doorstromen.

Ik sprak een keer een moeder van zo’n vroege doorstromer die heel trots vertelde dat haar dochtertje eerder naar de grote groep mocht omdat ze zich zo snel ontwikkelde… Nu is er echt niks mis met haar dochtertje, maar aangezien ze met nu ruim 2,5 nog niet praat, ligt de reden van de vroege overstap volgens mij toch meer in de planning…

op zich niks mis mee, een kdv is ook afhankelijk van het aantal kinderen, maar wees dan ajb wel eerlijk tov ouders.