Wanneer op straat fietsen?

Onze dame speelt veel met kinderen van een jaar ouder, die dus allemaal net los fietsen. En tja, zoals je snapt, dat wil ze nu ook.



Ik denk dat ze er nog net niet genoeg vertrouwen voor heeft, maar we gaan het van de week een keer proberen, ze wil het zo graag.



Nu ben ik vandaag met haar op de fiets de straat op gegaan, trots dat ze was! Een eindje rondom onze buurt, niet te drukke straten. Ze wil zo graag met haar eigen fiets mee, dus daar ging ze naast me, grote meid op een fiets met zijwieltjes, die beentjes 100 keer rond om snel te fietsen op de “grote weg” Rechts blijven, voor je kijken, goed luisteren wat mama zegt… ik was supertrots en zei vond zichzelf zooo stoer!!!



Nu ben ik wel eens even benieuwd, meer ouders die al vroeg met hun kind de straat op gingen, toen ze nog niet los konden fietsen? En hoe ging het?

Ik zou het eerlijk gezegd echt niet doen, en dan vind ik mezelf best makkelijk. Ten eerste omdat ik het gevaarlijk vind, ten tweede omdat kinderen die nog met zijwieltjes fietsen, fietsen om te spelen, niet om deel te nemen aan het verkeer.



De oudste is een heel rustige jongen, hij fietste met 4,5 mee, middelste pas met 6 (en nog is het oppassen met hem, hij ziet zo veel dat hij gauw gekke dingen doet). Om die reden zit onze jongste ook nog veel achterop, maar de laatste tijd fietst ze vaker zelf mee. Ook bij haar (6) is het nog erg goed opletten dat ze geen gekke dingen doet. Ze reageren in onverwachte situaties gewoon niet zoals zou moeten en dat kan echt link zijn.

Vorige week nog werd ik bijna aangereden en ik was zoooo blij dat ik zonder kinderen was; die hadden nooit op tijd van hun fietsen gesprongen/uitgeweken.



Hier was ik dus heel duidelijk, als je niet zelf kunt fietsen zonder zijwieltjes, fiets je om te spelen, en dat doe je dus op de stoep. Ik ging in die periode wel vaak met ze wandelen, dat zij op hun fietsje naar de winkel meemochten ofzo.

met zijwieltjes heeft ie wel in onze eigen straat op straat gefietst (op de stoep staan auto’s, dus daar is al helemaal geen plek voor een beginnende fietser).

Hij fietst nu een tijdje zonder, maar eerste tijd was ik altijd te voet erbij, dan kun je toch makkelijker ingrijpen. Zelf op de fiets erbij en dan dus echt als ‘gewone’ fietser deelnemen aan het verkeer doen we pas vanaf deze week (maar dat had ook een maand of 2 eerder gekund, maar ivm geboorte van zusje is dat dus uitgesteld tot nu).



Fietsen op een rustige straat met jou lopend erbij kan m.i. dus best. MAar echt deelnemen aan het verkeer, terwijl jij ook op de fiets bent, daar zouik dus echt nog even mee wachten. (terwijl ik net als lune eigenlijk best makkelijk ben in dat soort dingen)

Ik heb het dus wel gedaan, en was gewoon benieuwd naar wanneer anderen dat deden en hoe het ging, niet dat ik het nog niet zou moeten doen :wink:



In dat slakkentempo van haar op het rustige stukje weg waar ik heb gefietst echt geen probleem hoor, zeker niet op zondagochtend. We zijn om precies te zijn slechts 2 auto’s tegen gekomen. Ik weet dat het hier op zo’n tijdstip niet druk is, een uur later is een ander verhaal. Het gaat om een stukje hier het padje door, 100 meter straat, park in (dan dus geen auto’s) en 200 meter straat terug, ging prima. Het zou wat anders zijn op drukke wegen en waar veel verkeer is. Ik ben juist niet zo’n supermakkelijke denk ik, maar dit durfde ik met haar wel aan. Lopend vind ik soms gevaarlijker, dan is ze een eind vooruit en kan ik nooit bij haar zijn als ze ineens iets gevaarlijks zou doen. Nu fietste ze tegen de stoeprand aan, op fietsdeel met mij er nog naast, dus kan ik sneller ingrijpen als er iets is. Maar feit blijft wel dat ik hier op een ander tijdstip niet de weg op zou gaan, het was nu gewoon erg rustig en een klein stukje.

@wieniex wrote:

Ik heb het dus wel gedaan, en was gewoon benieuwd naar wanneer anderen dat deden en hoe het ging, niet dat ik het nog niet zou moeten doen :wink:

.




mijn excuses dat ik me in mijn antwoord niet beperkt heb tot enkel het noemen van een leeftijd.

Hier mochten ze met 2 jaar al wel mee naar de winkel op een fietsje of trekker ofzo. Ook wel eens met de jongste op haar fietsje met zijwieltjes naar oma of winkel geweest en ikzelf ook op de fiets, ze kon al vrij snel best een tempo maken en kon dr bijna niet bijhouden met lopen :wink: .

Nu ze zelf echt goed kan fietsen zonder zijwieltjes fietst ze eigelijk altijd op haar eigen fietsje, naast mij. Gaat goed!



Klinkt me alleen maar super zoals jij gedaan hebt!

Jij kan de situatie daar het beste inschatten. :thumbup:

Mijn dochter is fietst sinds 2 april zonder zijwieltjes.

Ze is word in juli 5 jaar.

Ik moet zeggen dat gaat best stabiel en ze luistert als ik zeg stop.

Dus ik ben gelijk de 2e week al met haar gaan deelnemen in het verkeer.

Ze fiets dus 2 keer per dag naar en van school en het gaat prima, ook de drukke straat die ze moet oversteken.

Fiep, ik denk dat je mijn knipoog gemist hebt?



Thanks voor de info! Ik denk dat het ook scheelt in wat voor wijk je woont enzo. Ik denk dat ik liever nu al soms met haar oefen dan als ze helemaal los fietst, dan vind ik het fijn als ze nu al wat leert over plaats op de weg en voor zich kijken dan als ze dadelijk los racet en ik er achteraan moet roepen. Ze vraagt er nu steeds weer om, mama, gaan we weer een stukje op de weg fietsen? Het is echt een boost voor haar zelfvertrouwen dat soort dingen!

Echt verre stukken of druk verkeer? Neuh, nog niet voorgekomen.

Jo kan fietsen (los) sinds vorig jaar september (toen net 5).

Daarna een paar keer op de fiets naar school (daarvoor ook een enkele keer met zijwielen,maar op de stoep).



Hier is het enkel de poort uit, 1 straat oversteken en enkele meters (50 misschien) OP de rijbaan en dan slaan we af een fietspad/looppad op. Einde fietspad ligt weer een autoloze fietspad die vrijwel doorgaat tot aan school op de laatste meters na.

Tussen door wel een busbaantje oversteken en enkele keren een overzichtelijk weg.

Daar fiets hij inmiddels zelf op,meestal een stuk voor me uit. Aan het einde van elk stuk (tot de volgende kruising) fietst hij ver voor me uit en gaat dan zelf inschatten of hij over kan steken (of wanneer ik wat dichterbij ben). Hij neemt de beslissingen en vraagt mij of het klopt wat hij wil doen.

Dat is overigens alleen als Eli niet ook meefietst. Dat gaat me te langzaam en kunnen Jo niet bijhouden.



Eli fietst vrnl mee op de stoep of stukje op de weg,maar moet continue RECHTS blijven roepen,anders wijkt hij weer weg. De stoep dus.

Elk einde stoep of bij een zijweg staan ze stil.



Pas geleden voor het eerst een stuk van 20 minuten fietsen gedaan (40 heen en terug). Ook dit was voornamelijk een fietspad tot aan de bieb.

Heerlijk stukken om te oefenen hem zelf inzicht te laten krijgen,zonder dat je echt in het drukke verkeer zit. Op een auto die in zijn eigen straat rustig rijdt na is het geen doorgaand verkeer.



Voor echte grote stukken vind ik hem nog te klein. Hij kijkt heel goed uit,maar zie duidelijk dat hij het overzicht en snelheid van reactie nog niet heeft.

Eli dus enkel op de stoep of fietspaden in de wijk en Jo bekende stukken naar school en winkelcentrum.

(Jo ruim 5,5 jaar trouwens en Eli ruim 3,5 jaar).

ik woon aan een hele drukke straat, winkel straat…



maar kleine draak wil zo graag op zijn eigen fiets fietsen.

dat mag nu,ik ren als het ware achter hem aan nu.



kan hem nu nog redelijk bijhouden,

hij stopt nu ook netjes bij de stoepjes…



nu gaan we morgen voor het eerst mijn grote draak naar school brengen op de fiets, en tim op zijn eigen fiets.



wel erg spannend, ik moet 2 drukke rotondes oversteken,

de eerste loopt richting A2, dus mega druk…



ik denk dat ik vannacht weinig zal slapen.

maar ze moeten het wel nu leren…



zelf ben ik ook zo opgegroeid aan deze drukke wijk,

hier in de straat mogen ze 60 rijden :?

Inmiddels fietst ze dus zonder zijwieltjes. De opmerking hierboven “met zijwielen is spelen en zonder niet” vind ik niet zo. Met zijwielen de weg op vond ik veiliger dan zonder, het ging prima. Nu wil ze dus zonder zijwielen de weg op en dat vind ik niet prima. Ze luistert goed, stopt op tijd enz, maar is nog zo bezig met het fietsen op zich, moet nog leren remmen op de juiste manier dat ik haar zo dus nog echt niet mee de straat op neem.

Wel heeft ze van de week een heel stuk op de loopfiets gedaan, stukjes rustige straat, fietspaden en dat ging heel goed. Ze stopte op tijd, reageerde goed, keek goed mee uit en weet al een beetje wat rechts en links is. Nu moet ze van mij eerst oefenen met remmen, nog een aantal keer op de loopfiets mee en dan pas gaan we eens een rondje om het huis proberen, zelfde stuk als toen, net 100 meter straat ofzo en zo opbouwen.

Het fietsen met zijwielen op de weg zag ik totaal geen gevaar en probleem in, het fietsen zonder nu nog wel.



Ik kan trouwens fietsend sneller ingrijpen dan lopend, op de fiets blijf ik ernaast, lopend moet ik er achteraan en is ze zo een stuk verder.



Drukke wegen waar ze 60 rijden en drukke rotondes kan ik hier trouwens wel ontwijken, dat vind ik ook nog te gevaarlijk of ze nu met of zonder fietst.

Met zijwielen is het altijd alleen op de stoep geweest, Hij heeft nooit naast me gefietst met zn zijwielen.

Sinds ie zonder zijwielen gaat mag ie naast mij fietsen, maar alleen nog maar naast mij en hou ik hem in zn nek vast.

Victor gaat altijd op de fiets naar shcool. Ongeveer 5 minuten fietsen. Ook toen hij nog met zijwielen fietste. En nooit op de stoep maar naast mij op de weg. Als ze iets leren dan maar gelijk goed. :slight_smile:



Het verschil tussn spelen met de fiets en fietsen om ergens te komen. (school, winkel, opa en oma) is heel snel duidelijk.



Ik denk dat Victor ongeveer 3,5 was toen we op de fiets naar school gingen. Dat was nog psz.

Poeh…ff nadenken…Anne fietse los met 3 jaar en een paar maandjes…voor die tijd ging ze op dr 16inch met zijwieltjes wel eens mee, maar meestal liepen wij er dan bij. Voor haar 4e verjaardag fietste ze al mee naar het dorp enzo. Inmiddels fietst madam een kilometer of 15 in totaal als we ergens heen gaan. Ze is vrij bewust van het overig verkeer maar zoals van haar leeftijd te verwachten is weet en kan ze niet alles, dus begeleiden wij haar. Hier in de ‘straat’ (doodlopend) en om het huis mag ze zoveel fietsen als ze wilt.