Wanneer neem je die stap om naar de ha of gyn te gaan?

Hallo allemaal,



Ik ben hier voor het eerst en wij zijn bezig om zwanger te worden van een tweede kindje.

Helaas lukt dat niet zo erg.

We zijn al 18 maanden bezig zonder resultaat.

Bijde eerste was dat 12 maanden.

Nu hebben we al z`on test van maybe baby gekocht en uitgeprobeerd maar ook dit mocht niet baten.

Nu zijn we aan het temperaturen ,maar waarschijnlijk dat dit ook niks uithaalt,maar je weet maar nooit.

Waar ik nu dus best bang voor ben is het volgende: Als het tempen niks uithaalt ga ik naar de h.a. zodat die me kan doorverwijzen.

Maar dan… wat hangt ons boven het hoofd?

We willen heel graag weer zwanger zijn maar ik vind het allemaal heel akelig die onderzoeken.

En waarom kunnen we nu niet zwanger raken en de eerste keer wel?

zucht… af en toe word ik er echt moedeloos van en probeer er ook niet te vaak aan te denken, maar dat gaat niet altjid even makkelijk.

Wie herkent dit alles en hoe vonden jullie die stap?

En wanneer? want ik wil niet meteen als een zeur overkomen maar 18 maanden is toch al erg lang, maar steeds denk ik elke maand, volgende keer zal het wel raak zijn en zo niet dan ga ik…





Groetjes Smurfin

Hallo smurfin,



Welkom ten eerste op dit forum en succes ( megaveel succes ) met zwanger willen worden.



Rottig dat het zo lang duurt, alleen dat al maakt je soms wanhopig he?

Dat gevoel ken ik zelf ook nl, wij zijn nu vanaf 2002 “bezig” en willen ook zo graag, en ja dat wachten telkens maar en die onzekerheid, maakt het er niet makkelijk op.

Ik weet zo niet wat je boven het hoofd hangt als je naar een gyn moet wat er gaat gebeuren weet ik niet.



Het lijkt me wel dat jullie als je bij de ha bent een verwijzing kan krijgen.



Zeker dat er mesne zijn die je kunnen antwoorden, ik kan je alleen heel veel geluk toewensen en succes en sterkte!!!



Groetjes bianca.

Smurfin je stelt best een lastige vraag. Vooral je gevoel speelt de belangrijkste rol met het laten doorverwijzen. Het kan en mag in principe via de huisarts na 12 maanden, maar heb je bv een langere cyclus dan ‘gemiddeld’ dan kan het zijn dat een huisarts je bv vraagt tot 24 maanden af te wachten zeker wanneer je al een kindje hebt.

Dat temperaturen zal 1 van de eerste dingen zijn die je HA vraagt van je; 3 maanden bijhouden zodat ze kunnen vergelijken en zien of je een eisprong hebt.

Dan zal hij natuurlijk nog veel meer dingen aan je vragen; hoe lang dus je cyclus is, of je borstvoeding geeft, of je cyclus regelmatig is, hoe vaak jullie gemeenschap hebben, hij kan evt al een zaadonderzoek aanvragen en laten doen etc etc. Het klinkt als heel veel maar al met al zijn het vooral wat persoonlijke vragen en een klein beetje testen.

Verder zal je ws niet zoveel boven je hoofd hangen hoor. De stap nu ja de drempel vooral om te laten doorverwijzen naar de gyn is groot daarna vinden de meeste stellen dat er een soort last van ze afvalt. Je hebt dan een stukje van het zoeken en gissen naar een oorzaak uit handen gegeven en je werkt er dan samen met de gyn aan. Dat kan heel prettig voelen.

Maar first of all, maak de 3 maanden met temperaturen af en als je aan de laatste maand begint maak je een afspraak met je huisarts. Deze zal ongetwijfeld naar je luisteren en alle tijd en aandacht hebben. De eerste stap blijft het lastigste maar dat gaat je ook wel lukken!

Succes!



Ff een aanvulling; de gemiddelde wachttijd vanaf doorverwijzen van de huisarts tot de eerste afspraak bij de gyn is tussen de 3 tot 6 weken. Mocht je daar voor jezelf al wat meer duidelijkheid willen hebben bel eens met de assistente van je huisarts om na te vragen hoe het voor jullie zou zijn.