Even een vraagje:
Okt. 2005 gestopt met de pil en kan nu dus zeggen dat we officieel een jaar " bezig " zijn.
Nu weet ik dat ik nog niet mag zeuren dat het te lang duurt en dat het nog normaal is allemaal.
Maar toch begin ik nu een beetje bang te worden van: stel dat er iets mis is waardoor het ons niet lukt…
Een paar maanden geleden al eens bij de huisarts geweest omdat ik toen veel buikpijn had en toen ook al even over gehad en die zei dus dat ik eind van het jaar terug moest komen als ik nog niet zwanger zou zijn.
Nu dus mijn vraag aan jullie: na hoelang zelf proberen ga je naar de gyn. en wat zijn de eerste onderzoeken waarmee ze beginnen, zijn dit pijnlijke onderzoeken en na hoe lang krijg je de uitslag?
Hoi Anoniempje,
't was bij mij niet van toepassing omdat ik zelf aandrong voor 'n echo, omdat mijn menstruatie uitbleef. daaruit bleek dat ik mogelijk PCO heb en mocht ik dus direct door naar de fertiliteitsafdeling.
Maar ik “hoor” meestal dat stellen na 1 jaar natuurlijk proberen, doorverwezen worden. maar ik hoor ook dat de meesten doorverwezen worden naar 'n fertiliteitsarts (zoas ik) in plaats van 'n gyn. Sommigen vinden dat nogal 'n stap, maar ons maakte 't niet uit, als ze maar 'n oorzaak en oplossing vinden! :mrgreen:
Als ik jou was zou ik naar de huisarts gaan en proberen of jullie doorverwezen kunnen worden.
Succes!
Liefs,
Kaat
Hoi,
Ik vind je vraag interessant, omdat wij straks in december al een jaar op een klein wondertje wachten…wij stellen ons dezelfde vraag…
In onze familie (schoon zus) is er sprake van 2 jaar wachten geweest op een eerste kindje. Zij weet van onze wens en is tevens huisarts. Zij vertelde dat ze, wanneer ze mensen zoals jij en ik op spreekuur krijgt, ze dan aanraadt om te temperaturen (minstens 2 volle maanden). Zodra je bij de gyn komt is dit nl. meestal zijn eerste ‘opdracht’…je kunt dat dus voor zijn.
Verder denk ik dat wij ook na een jaar naar de huisarts gaan. Natuurlijk is een jaar in de meeste gevallen nog niet echt lang, maar je wilt zelf ook zekerheid he?
Succes met alles,
Liefs Ingrid
Bedankt voor je reactie.
Zou het ook absoluut niet erg vinden hoor om onderzoeken te krijgen ofzo want als je daar duidelijkheid mee krijgt is dat het belangrijkste toch?
Het is ook niet zo dat ik verwacht dat er iets mis is ( maar dat weet je toch nooit, kan altijd natuurlijk)maar je gaat toch twijfelen als je een jaar bezig bent en iedereen om je heen lijkt dan ook heel snel zwanger te raken, wel eens frustrerend moet ik bekennen :oops:
Lijkt me al fijn dat je te horen krijgt nou er is niks te zien wat afwijkt dus oefen maar door dan moet het gaan lukken dan heb je toch uitgesloten dat er iets bijzonders is.
Mag ik vragen wat PCO is?
Ingrid: Dat van het tempen heb ik idd al vaker gehoord, denk dat ik dat deze maand ook maar eens ga doen, dan weet je dat als je bij de gyn komt tenminste al.
Ik heb al wel een keer ovulatietesten gebruikt en die gaven wel aan dat ik een eisprong had dus dat is natuurlijk ook al wel belangrijk.
Maar ik blijf het toch best moeilijk vinden vooral omdat je veel hoort van joh is normaal kan nog wel even duren.
Ben dan een beetje bang dat een gyn. ook zoiets heeft van nou die is ongeduldig :oops: maar goed als dat zekerheid geeft …
Worden jullie ook zo gek van al die mensen om je heen van: en wanneer kunnen we bij jullie iets verwachten :x kan daar op het moment niet meer zo goed tegen maar ja als niemand weet dat je bezig bent kun je ze ook niet zomaar afsnauwen he!
Hoi, wij zijn na een jaar naar de ha gestapt. Gewoon om uit te sluiten dat er iets aan de hand is. Wij zijn dus officieel goedgekeurd,maar zwangerschap blijft uit. Inmiddels bezig met 1ste poging IVF.
Voor ieder ligt het anders, maar wij wilden gewoon uitsluitsel. Die eerste onderzoeken stellen op zich niet heel veel voor. Bloedprikken, sperma onderzoek, samenlevingstest. Evt een baarmoederfoto, dat kan vervelend zijn.
Stress kan ook een grote factor zijn.
Je moet doen wat goed voelt,en als dat een bezoekje aan de ha is, dan gewoon bellen. Of als jullie er nog niet klaar voor zijn, nog lekker even zelf knutselen.
Succes, ik hoop op een spoedige zwangerschap voor jullie.
Voor uitleg over PCO vind ik deze site erg informatief: http://nl.msnusers.com/vrouwenmetpco/watispco.msnw
Grtjz,
Kaatje
PS; wij hebben niet getempt, wij gebruikten ovulatietesten. Wel duur, maar we hoefden toen bij de gyn niet alsnog te gaan tempen.
Na een jaar “proberen” kun je de gyn bellen voor een afspraak. Heel verstandig is dan om al een temperatuurcurve van 3 maanden te laten zien, want dat vragen ze je toch om te doen.
In het zh zullen ze bij jou bloed afnemen om bepaalde hormonen te controleren en bij je partner zal zijn zaad onderzocht worden. Daarna wordt bekeken hoe verder gegaan wordt… Bv. chromosomenonderzoek. Daarvoor wordt bij jullie allebei bloed afgenomen. Wat verder gaat gebeuren, daar kan ik geen antwoord op geven. Zover zijn wij (gelukkig) niet gekomen. Maar ja, dit is ook al heel wat, daarmee ben je ook zo een paar maanden verder. Succes ermee!!!
Overigens hebben wij ook ovulatietesten gebruikt, na 2 mk’s… en bingo!!!
drie tot zes maand is de tijd om het te proberen!! daarna kan je na de dokter wordt hier in de buurt gezegd!!
Drie tot zes maanden is echt heel kort!!!
De meesten hanteren een jaar, sommigen zelfs twee jaar.
Gr. Aslan
Wij zijn na anderhalf jaar naar de dokter gegaan en hebben toen gelijk een doorverwijzing gekregen…
ik was heel onregelmatig ongesteld en had wel wat maanden geprobeerd
te tempen maar daar werd de dokter toen ook geen wijs uit.
3-6 maanden lijkt me inderdaad wel heel erg kort!
Succes!
Nog even een vraagje over het tempen.
Ik heb wel al eens ergens gelezen dat je temp. na je eisprong wat hoger is toch?
Wie weet hier wat meer van en kan een beetje uitleggen wat het "normale"temp. verloop is.
Heb nu al een paar keer getempt, begon op 36.6, toen 36.4 en vanochtend 36.2 dus bij mij loop het af :? ???
Jeetje vind die 3 tot 6 maanden idd ook wel erg snel hoor, moet toch ook wel even de natuur een kans geven.
je temp schommelt altijd wel.
wat ik heel handig vond is om alles in te vullen op http://www.fertilityfriend.com
dan berekent een programmaatje precies wanneer je eisprong is geweest.
Succes!
@trouwring wrote:
drie tot zes maand is de tijd om het te proberen!! daarna kan je na de dokter wordt hier in de buurt gezegd!!
3-6 maand is wel snel hoor om naar de dokter te gaan!! 80% van de vrouwen is na 1 jaar zwanger! 90% na 2 jaar… vaak houden dokters de grens van een jaar aan!!
als je 3-6 maand bezig bent is dat voor je gevoel misschien wel heel lang,…maar eigeniljk valt dat wel mee…
dit is nou een topic waar ik al een tijdje naar op zoek was.
wij zijn in november 2005 gestopt met de pil en mijn cyclus is erg onregelmatig.
daardoor weet ik dus ook niet wanneer mijn eisprong is en weet ik dus ook niet wat de goede timing kwa klussen is.
ik ben in juli bij de ha geweest en die zei dat als er geen verandering was in januari 2007 dat ik dan maar eens terug moest komen.
dat ga ik dus ook zeker doen als we dan nog niet zwanger zijn.
heeft het eigenlijk wel zin om te tempen als je een onregelmatige cyclus hebt…ik ben nu al in geen 6 weken ongesteld geweest en een zwangerschapstest wijst uit dat ik niet zwanger ben.
moeilijk hoor als je iets zo graag wilt en alles zit tegen.
liefs meissie
Vervelend zeg dat je cyclus zo onregelmatig is dan weet je helemaal niet waar je aan toe bent.
Denk dat het juist wel handig is om met tempen te beginnen want zo krijg je toch een beetje inzicht in je cyclus en kun je zien of je wel een eisprong hebt.
Lastig he dat afwachten weet precies hoe je je voelt.
Wij zijn na 14 maanden naar de huisarts gegan voor een verwijzing en die toen ook gekregen.
Heb afgelopen maart/april de eerste onderzoeken gehad. (zaad, bloed, cyclusecho’s) en 2 weken geleden is het zaad van mijn vriend nog een keer onderzocht en heb ik een baarmoederfoto laten maken.
Hier kwam uit dat ik helemaal in orde ben en dat mijn vriend iets meer vervormde zaadcellen heeft. Omdat hij wel heel veel zaadcellen heeft, is dit niet zo erg. We zouden dus gewoon zwanger moeten kunnen worden, maar dat is de vorige 20 cyclussen dus nog niet gebeurd.
Nu gaan we het nog een paar maanden zelf proberen en in februari (als we dus 2 jaar bezig zijn) moeten we dan terug om te gaan praten over inseminatie of IVF of zoiets… De gyn zegt alleen dat onze kans groter is, als we het zelf proberen, dan met die medische ingrepen.
Kan me dus echt niet voorstellen dat er een arts te vinden is die je na 3 maanden al door stuurt. Zelfs een vriendin die gewoon uiteindelijk 8 maanden niet ongesteld werd na het stoppen met de pil, kon pas na ruim 6 maanden een afspraak maken met de gyn.
Ik ben in maart 2005 gestopt met de pil en ben in september van dit jaar naar de huiarts gegaan en die heeft me doorverwezen naar de gyn. Tot nu toe zijn de onderzoeken me erg meegevallen, maar helaas heeft het nog tot niets geleidt!
Succes met alles!
Liefs,
Hoop