Wanneer mag je nu zwanger raken na keizersnede?

Ik heb in juli een keizersnede gehad, en toen is me verteld (tenminste wat ik ervan begrepen heb) binnen het jaar niet zwanger te raken.

Maar nu lees ik net elders op 't internet dat je binnen 't jaar niet mag bevallen, maar gerust zwanger mag raken…

Dus wat is het nu :think:

Iemand ervaring???

Hier heb ik een tijdje terug een topic over geopend bij Mamavraagjes. Misschien dat je daar het antwoord op je vraag vind.

Liefs Moirah

Bedankt! Heb het gelezen, en ben niet heel veel wijzer geworden…de ene gynaecoloog spreekt de ander tegen geloof ik :eh:

Ik denk dat ik maar gewoon een half jaar na de keizersnee aanhou, en als ik dan nog pijn heb ofzo, wachten we gewoon nog even… Het blijft toch een advies denk ik wat ze zeggen

Hoi,

Hier een beetje dezelfde vraag, alleen ging het hier om een vlindertje :cry: Kan je vertellen dat de meeste gyns dan al milder zijn hoor :wink: Een jaar wachten is het beste omdat je dan echt echt echt helemaal hersteld bent van de ks en de zwangerschap (ook hormonaal gezien). Het schijnt een beetje achterhaald te zijn, en nu zeggen ze vaak ook dat het na een half jaar prima kan. Maar volgens mijn vk (en vele gyns, behalve de mijne :roll: ) heeft de bm 3 maanden nodig om voldoende te herstellen om een volgende zwangerschap aan te kunnen. Hormonaal gezien ben je dan nog een wrak :lol: , maar verder zou het moeten kunnen. En dat komt dus op hetzelfde neer als niet binnen een jaar weer bevallen :wink:

xHeske

@Ke wrote:

Hoi,

Hormonaal gezien ben je dan nog een wrak :lol:

xHeske

:lol: :lol: :lol: , euh ik ben de laatste die dat zal ontkennen :oops: :shifty: , maar ook de laatste die zal zeggen; wacht tot je giga-uitgezwangerd bent :wink: :mrgreen:

:lol: :lol: :lol: Ik heb daarentegen mijn hormoontjes alweer keurig onder controle hoor :liar: :liar: :liar:

@Ke wrote:

:lol: :lol: :lol: Ik heb daarentegen mijn hormoontjes alweer keurig onder controle hoor :liar: :liar: :liar:

Volgens mij blijven die van mij nou chronisch ondersteboven :wink: :lol:

Nee joh, komt helemaal goed. Als je straks je mooie meisje in je armen hebt ben je zo walgelijk gelukkig dat die hormonsters niet weten hoe snel ze weg moeten wezen :mrgreen:

Tja die hormonen…praat me er niet van :hand: :lol:

Ik zat al met allerlei horrorbeelden in m’n hoofd, van dat het litteken kan scheuren e.d. Tja voor ontzwangeren staat 9 maanden (gemiddeld natuurlijk :wink: ) en bij een keizersnede een jaar zeiden mijn vk en gyn. Maar ik heb nu al zo ernstig de drang voor een broertje/zusje voor Jayden…ben dan wel zo verstandig dat ik nu niet meteen met de pil stop, ik bedoel ik snap wel dat dat echt vragen om moeilijkheden is, gezien ik nog best wel eens last heb van m’n litteken. Maar december stoppen met de pil zou toch best kunnen?? :think:

Ik mocht van mijn gyn, Na 3 maanden weer proberen om zwanger te raken Ik ben 6 maand na de geboorte van Daan :vlinder: zwanger geraakt.

Hallo,

Ook ik heb op 10 juni een keizersnede gehad en ook ik zou graag nog een broertje of zusje willen voor onze zoon Quinten. En ook bij mij heeft de gyn aangeraden om een jaar te wachten met zwanger te worden. Maar ik zou heel graag meteen weer een kleintje erbij willen. Een jaar wachten is best lang… ik geef borstvoeding dus ik weet niet of wel weer direct zwanger zou kunnen worden. Maar dat gepruts met zo’n condoom is ook niet echt bevordelijk voor de romantiek :wink: daarom zou ik graag het zonder anticonceptie willen doen en de natuur zijn gang laten gaan. Dus als ik zwanger wordt dat het dan geen probleem is als dat binnen een jaar is. Hebben mensen toevallig ervaringen met het eerder zwanger worden voordat het jaar voorbij is? En zijn deze ervaringen positief (baarmoeder die goed genezen is) of juist negatief omdat de baarmoeder toch niet goed was genezen?

Alvast bedankt voor de reacties!

In mijn topic bij Mamavraagjes staan een paar positieve ervaringen. Het is denk ik per persoon verschillend. Ik zou best wel weer zwanger willen zijn. Mijn lijf kan dat ook prima weer aan. Helaas ben ik nog steeds niet ongesteld geworden vanwege de bv.

Liefs Moirah

Ja ik denk dat ik ook weer graag zou willen. Het lijkt me geweldig om een broertje of zusje voor Quinten te hebben. En als ze dicht bij elkaar qua leeftijd zitten dan lijkt me dat ook zo gezellig voor elkaar.

Ik heb jouw topic gelezen en iid is mijn gevoel nu een stuk positiever dan voorheen, maar ik blijf het toch wel een beetje engig vinden om het te doen binnen 1 jaar. Maar zoals mijn zus al vertelde: “bij een natuurlijke bevalling raden ze ook aan om na minstens 1 jaar weer zwanger te worden”. Bij haar is dat overigens ook goed gegaan want haar oudste twee zonen schelen ruim 1 jaar met elkaar.

Moirah, ik denk dat ik jouw voorbeeld ga volgen :slight_smile: dus eigenlijk zonder gebruik van anticonceptie en dan kijken wat er van komt. Mijn man vindt hoe meer kinderen hoe meer vreugde, dus hij staat achter me. Maar inderdaad is er een grote kans dat het door de bv voorlopig toch niet lukt. En als de natuur het wel goed vindt om zwanger te worden, dan is dat alleen maar mooi meegenomen! En anders komt het wel wat later als de bv weer is afgelopen.

En bij mij is mijn lichaam ook al weer aardig goed genezen (na 4 maanden), ik heb geen last van mijn buik (behalve als ik mijn broeken aantrek die ik voor mijn zwangerschap wel paste… :shock: ) omdat die nog wat strak zitten. Maar ik merk dat gelukkig de kilootjes er zo langzaamaan er toch weer afgaan. :clap:

Dus dank je wel voor je reactie, Moirah!

Ik vond het in eerste instantie ook eng. Was ook een beetje bang voor commentaar van de vk en gyn. Maar mijn zoontje is inmiddels 8 maanden en dan vind ik het helemaal niet zo raar om weer zwanger te zijn. Daarnaast verwacht ik niet dat ik snel zwanger zal zijn. Ik denk dat het nog wel een tijdje duurt voordat ik ongesteld zal worden. Mijn zoontje laat meestal geen 6 uur tussen de voedingen. Dus misschien ben ik niet eens voor zijn eerste jaar zwanger. Al hoop ik natuurlijk van wel.

Ik ben overigens wel een tijdje terug met foliumzuur begonnen, want je weet het maar nooit.

Liefs Moirah

Ik heb de afdeling gynaecologie maar gebeld, en kreeg te horen (van een andere gynacoloog dan die de keizersnede heeft gedaan) dat ik na een half jaar weer mag proberen zwanger te raken! Gaat erom dat de baarmoeder de weeen aan moet kunnen zei ze. En als je het eerder probeert dan loop je wel risico aan 't eind van je zwangerschap en bij de bevalling.

Dat is dus goed nieuws! Een half jaartje… dan moet ik nog 2 maandjes wachten. Dat kan ik nog wel. Een risico nemen dat de baarmoeder toch niet helemaal genezen is, vind ik toch wel wat gevaarlijk. Want stel je dat er iets gebeurd dan denk je achteraf: had ik nou maar twee maandjes langer gewacht… Maar ook als je zou wachten hoeft dat natuurlijk niet altijd te betekenen dat het dan wel goed gegaan zou zijn. Dus we nemen het zekere voor het onzekere en wachten gewoon nog eventjes 2 maandjes. En dan : hup serieus aan de slag voor een broertje of zusje voor onze zoon! :lol:

Onze zoon slaapt 's nachts gemiddeld van 23:00 tot en met 06:00 uur. Dit is dus 7 uur. Betekent dat dan ik dat vruchtbaar zou kunnen zijn? Of is die 6 uur niet leidend?

Onze zoon slaapt 's nachts gemiddeld van 23:00 tot en met 06:00 uur. Dit is dus 7 uur. Betekent dat dan ik dat vruchtbaar zou kunnen zijn? Of is die 6 uur niet leidend?

Weet niet zo goed wat je hiermee bedoeld... :think:

En idd, als je er eerder voor zou gaan en er gebeurt iets, wat voorkomen had kunnen worden door niet zo snel zwanger te raken ,vergeef je het jezelf nooit weer denk ik. Zo denk ik erover tenminste..

Ik had gelezen dat als je kindje niet langer dan 6 uur tussen de voedingen laat zitten dat dan de kans dat je vruchtbaar bent tijdens de borstvoeding veel kleiner is.

Dus toen had ik dit omgedraaid: ben je dan wel vruchtbaarder wanneer het kleintje regelmatig 7 uur tussen twee voedingen laat zitten? Weet jij daar toevallig iets meer over?

Ik ben het helemaal met je eens, dat je het risico niet moet opzoeken. Dus dat doen we dan maar niet. Maar het lijkt me geweldig om weer zwanger te zijn! :lol:

Wanneer je kindje meer dan 6 uur tussen de voedingen laat zitten kun je weer vruchtbaar zijn. Je moet er dus rekening mee houden dat je nu eventueel zwanger zou kunnen worden of ongesteld. Maar het hoeft niet, het is per vrouw verschillend.

Liefs Moirah

Oh zo…ja dat zou ik niet weten, ik geef flesvoeding :wink:

Nou dat heb ik ook hoor, wil er wel graag een broertje/zusje bij voor Jayden, was blij dat ik eindelijk niet meer zwanger was, en heb ook vaak in de zwangerschap gezegd dat ik hier zeker geen hobby van ging maken :mrgreen: Maar ik mis het nu toch wel een beetje, hoe cliché ook, het is gewoon ontzettend bijzonder om mee te mogen maken :inlove: