Wanneer leren tellen?

Even in navolging op het topic ‘wanneer herkent een peuter / kleuter kleuren’. Jula kan tot tien tellen! Nu weet ik niet of ze het echt snapt (meestal roept ze als je vraagt ’ hoeveel … zijn dit ’ ZES :inlove: ). Maar je kunt echt samen met haar tellen van, na een komt… twee, na twee komt … drie et cetera.



En zo ben ik steeds met dingetjes aan het oefenen (zo had ze vandaag een shirtje aan met negen vlindertjes erop en die kan ze dan tellen met mij).



Nu kan ze ook erg goed puzzelen (maakt zo een puzzel van 24 stukjes zonder hulp).



Maar vraag me vaak af of ze het nu ook echt snapt of dat ze het op het geheugen doet (dus weet waar de puzzelstukjes moeten liggen omdat ze het vaker heeft gedaan). Als jullie snappen wat ik bedoel… :shock: :?

ik heb eigenlijk geen idee wanneer wat normaal is… let er ook niet op wat “normaall” is… milan kan nu tot 20 tellen!



als milan iets interessant vindt en graag wat wil leren, dan leer ik hem dat :wink: zo mag hij bijv graag zingen… en wil dat ik vaak liedjes voor hem zing… en kent hij dus zelf al veel liedjes… hij kent en herkent alle automerken (tja een jongen he :mrgreen: ), hij kent alle kleuren… nou ja en zo nog meer dingen…

Daar heb je helemaal gelijk in, het is inderdaad net wat ze leuk vinden en oppikken. En dat merk je dan en ga je wat intensiever mee aan de slag.



Ik laat Jula altijd op eigen tempo dingen aangeven en soms denk ik’ goh, wat knap eigenlijk dat ze dat al kan’. Zo leuk zoals je eigen kindje je kan verbazen!

Myrthe kan al goed “tellen” in die zin dat ze de getallen achter elkaar kan opnoemen. Maar dat is niet echt begrijpend tellen. Echt dingen tellen kan ze nu t/m 3. Een tijdje terug was het t/m 2.

Isabel kan ook tot 10 tellen, opeenvolgend zeg maar…en soms ook wel wat verder.

Maar “echt” tellen kan ze tot 2.

Matthijs kan opnoemen tot en met 19 (hij slaat dan wel standaard 11 en 12 over)





Echt tellen kan hij ongeveer tot 5. Daarna is hij het geloof ik wel kwijt.



Vind het erg grappig!!

Amy telt keurig tot 13 op dit moment, niet alleen opnoemen maar ook echt dingen tellen die ze ziet.

Puzzelen vindt ze ook geweldig, en dan niet inlegpuzzels want die is ze al een hele tijd ontgroeid.



Ik denk dat het echt heel erg van de interesse van je kindje afhangt wat ze makkelijker “kunnen”.



Onze dame is op dit moment erg geinteresseerd in letters en begint de eerste letters al te herkennen.

Het klopt, Jula noemt inderdaad de getallen netjes achter elkaar op. Maar echt tellen doet ze maar tot twee en soms tot drie.



En net als Amy ook geen inlegpuzzels, maar ’ echte ’ puzzels. Vind het inderdaad ook leuk om te zien dat van ieder de interesse zo verschillend is. Zo praat het nichtje van Jula al veel beter, terwijl ze twaalf dagen jonger is, maar valt ze bijvoorbeeld vaker en is in de fijne motoriek minder ver.



Zo heeft ieder lekker zijn eigen ontwikkeling!