Wanneer leren eten met mes en vork?

Mijn man en ik hebben het zelf ook niet van huis uit meegekregen (wie ooit met me uit eten gaat, zal dat zeker opvallen) dus ik wil het mijn kinderen (voor zover ik het wel weet) aanleren om netjes met mes en vork te eten.



Wij eten hier namelijk brood gewoon met onze handen en eten ons avondeten uit diepe borden (achterhaald volgens mijn moeder, dat schijnt niemand meer te doen) dus dat red je met alleen een vork.



Wanneer leren jullie je kinderen met mes en vork te eten? En met welk voedsel begin je dan?



Het gaat me dus nog niet zozeer om het snijden, maar echt dat je een mes in de handen van je kind geeft.

Hoi,



Enzo eet al vanaf een jaar of 1 met een vork en een lepel. Hij is ook zo netjes dat yoghurt er niet naast gaat en als dat wel gebeurt dat hij direct een doekje wilt :mrgreen: . Maar dat terzijde… Wij geven Enzo sinds kort een kindermes (zonder scherpe rand) in de handen tijdens ontbijt of lunch en dan mag hij zelf boter op zijn brood smeren. Vindt hij erg leuk. Doet dat ook redelijk. Snijden doen we met het mama of papa mes samen.

Zijn motoriek is nog niet zo verfijnd dat ik hem zelf wil laten snijden met een scherp mes :eh:



Verder heb ik eigenlijk geen idee wanneer kinderen hun avondeten o.i.d. met mes en vork kunnen eten. Overigens probeert Enzo wel met de zijkant van zijn vork, eten op zijn lepel te schuiven. Dus hij is duidelijk ons aan het kopiëren.

Ik denk dat tijd het leert. Af en toe dat mes erbij (zonder scherpe rand in de eerste instantie) en begeleiden.



Mogen jouw oudsten al met een mes?



Succes!

Mijn oudste smeert regelmatig (lees: als ie zin heeft, want mama kan het beter en sneller) zelfs zijn brood, maar mijn middelste van net 4 jaar is een banjer die je beter geen mes kunt geven, want voor je het weet, zwaait ie er mee door de lucht.

Helaas wil ie alles wat zijn 2 jaar oudere broer wil, vandaar dat ik me ook afvroeg vanaf welke leeftijd het misschien ‘raar’ is dat een kind niet met mes en vork kan eten, want het liefste zou ik willen wachten totdat die middelste er aan toe is en het ze dan allebei leren.

op het kinderdagverblijf geven wij kinderen vanaf ongeveer 2 jaar een kindermesje, ze leren dan eerst om zelf het brood te smeren (leuk geklieder :lol: ) en als dat goed gaat ook snijden en dat gaat heel goed!!



Dus een kindermes voor je kindje van 4 moet misschien wel kunnen??

Wat is dan een kindermesje?

Ik heb een Blue Band mesje (die ik eigenlijk moet weggooien) en mesjes van hun zilveren bestek. Die zijn wel iets kleiner dan onze gewone messen, is dat kindermesje genoeg?

Hier gaat het met gewoon een lepel of vork nog niet super, dus een mes dat komt later wel een keertje. Netjes leren eten, daar is nog zoveel tijd voor… Ik ga me daar op z’n vroegst over een paar jaar druk over maken vermoed ik. Waarschijnlijk gaan we haar binnenkort wel zelf laten smeren, maar alleen als ze daar plezier in heeft.

tygo wil niet anders dan met vork eten…

zelfs een koekje zou hij nog zo op willen eten whaha

ook zijn taart op zijn eerste verjaardag wilde hij niet met beide handen in,

jammer voor de foto, hij wilde een vorkje :mrgreen:



geen idee waarom,

want ik eet zelf mijn brood gewoon uit de vuist,

dus daar heeft ie het niet van.

denk dat ie geen vieze handen wil hebben

@SeeSeeEm wrote:

Wat is dan een kindermesje?

Ik heb een Blue Band mesje (die ik eigenlijk moet weggooien) en mesjes van hun zilveren bestek. Die zijn wel iets kleiner dan onze gewone messen, is dat kindermesje genoeg?




een kindermesje; ik denk dat een mesje voldoet als kindermesje als t heel bot is, ronde ‘punt’, en wat kleiner als een volwassen mes. Dus als het zilveren bestek ook bot genoeg is, dan is dat denk ik prima.

Ik heb zo’n kinderbestekje gekocht (bij de Blokker) en daar zit ook een mesje bij dat inderdaad bot is…



Laat hem af en toe helpen zijn brood te smeren en hij wil ook het liefst zelf snijden maar met dat mesje gaat dat niet echt goed hoor.

Peter eet alles met een vork wat hij prikken kan (brood, aardappels, stukjes vlees enz) en met een lepel wat minder goed te prikken is… zachte groenten en dergelijke.



Aniek eet met vork en schuifje… ze eet eerst alles op met vork en als het niet meer lukt pakt ze het schuifje. Een schuifje is heel ouderwets en voor kinderen de voorloper van het mes. Het is als het ware een soort harkje waarmee ze eten op een vork kan schuiven. Gaat heel goed eigelijk.



Zelf brood smeren probeert ze ook, maar dat lukt nog niet zo heel goed. Boter op brood wel. maar verder… ze probeert ook te snijden en de ene keer lukt dat, de andere keer raakt ze gefrustreerd.

Luca wilde al heel snel wat papa en mama ook hadden dus vanaf een jaar ofzo zit hij al met bestek bezig tijdens het eten.

In het begin is het maar wat kliederen maar nu eet hij al heel aardig met mes en vork.

Grappig is wel dat hij het vaak keurig op zijn vork prikt om het daarna er weer af te halen en het met zijn handje in zijn mond te stoppen :lol:

Luca wilde overigens geen kinderbestek,…2x gebruikt en toen pakte hij telkens ons bestek af dus Luca eet nu gewoon met gewoon bestek.

Julie eet het brood gewoon met de hand, doe ik ook…



Het avondeten met vork en lepel. De zachte dingen pakt ze met de lepel. Het vlees snijd ik voor haar. Dus een mes gebruikt ze nog niet. Ze heeft hem er wel bij liggen…

Wij hebben een Nijntje bestekje. Daar zit echte en super kindermesje bij. Je kan er niet mee snijden zo bot is het. Maar wel mee smeren en eten. Wij schuiven met ons mes eten op onze vork en Lucas begint het een beetje na te doen.



Dus als je het je kinderen wilt leren is het misschien een idee om met z’n alle over te stappen op dit ‘systeem’. Met een voorbeeld leren ze het beter.



Nu vindt ik op zich niet smis met diep bord en alleen een vork of lepel voor thuis, maar voor ergens anders eten is het wel fijn. Als ik (soms) op de bak voor de tv eet dan prak ik op het aanrecht alles en schuif ik het vanuit m’n diepe bord zo met 1 hand naar binnen. Lekker makkelijk.



Brood doe ik met m’n handen maar met sommig beleg met mes en vork. Een dag in de week eet ik altijd bij een klant in de kantine en dan eet ik met mes en vork m’n brood mee. Dat doet iedereen daar.

Hier ook een kind die al sinds dat hij een jaar was denk ik met bestel eet. We hebben het eventjes geprobeerd met dat bestek van NUBY (dat kromme) maar daar vond hij al snel niets meer aan. Wel gebruiken we die lepel nog regelmatig om macaroni te eten :lol:



Hier wel gewoon een bestek van ijzer, maar wel een maatje kleiner (zie foto)… Mes is bot, maar niet echt rond en hij eet er prima mee.

Wat een geinig bestekje!

Kun je me pb waar je dat vandaag hebt (kado-idee voor mijn neefje)?

Hier smeerden de kinderen vanaf 2 jaar hun eigen boterhammen met een gewoon mes. Het vlees snijden is afhankelijk van het soort vlees met 4 jaar soms nog moeilijk dus vragen ze soms hulp. Hier gebruiken we eigenlijk nooit kinderbestek mesjes. Zo frustreerend een mes dat niet kan snijden en waar je dan vervolgens mee uitschiet terwijl het met een gewoon mes vanzelf gaat.

Met mes en vork eten doen we zelf thuis nooit. Vroeger thuis ook nooit gedaan. En ach zo’n moeilijk kunstje is het niet dus op het eerste chique gelegenheid het ook snel genoeg afgekeken.

Dus dat laat ik aan de kinderen zelf over het wanneer.