Hallo,
Ik heb een vraag over de laatste fles; Toen mijn zoontje 5 weken was, ben ik begonnen met de Ria Blom methode met inbakeren en het ritme; slapen, voeden, knuffelen en dan met moe worden weer wakker in bed leggen. Dat gaat op zich goed, maar alleen niet in de namiddag /avond. Vanaf 5 uur is hij onrustig en wil vaker drinken en weigert te slapen. (Heb het echt geprobeerd, maar nu heb ik het geaccepteerd dat dit z’n onrustuurtjes zijn en dus is hij bij ons beneden) Maar dan geven we meestal om half 7 nog een voeding (en daarna slapen ho maar en onrustig blijven tot de volgende voeding) en dan weer om 8 uur a half 9 waarna hij wel wil gaan slapen. Dan gaat hij z’n nacht al in en slaapt door tot 7 a 8 uur in de ochtend.
Mijn vraag is eigenlijk; doe ik er wel goed aan om niet nog een fles aan te bieden om 23 uur in de avond? Hij is nu bijna 8 weken, weegt ongeveer 5,5 kilo.
Door dit ritme, is het eigenlijk voeden op verzoek, en kom ik elke dag ongeveer anders uit. Op zich geen probleem, maar dus krijgt hij de ene keer 5 voedingen en de andere keer 6 voedingen. Soms drinkt hij 100 cc en soms 150 cc per fles. Dus bij elkaar de ene dag genoeg als je rekent op 125 ml x kilo lichaamsgewicht en de andere dag net aan.
Alvast bedankt,
:?
Beetje onattent dat niemand de moeite heeft genomen je een reactie hierop te geven?
Jonge kindjes hebben dat vaak, het vanaf eind de middag tot half de avond veel willen drinken / onrustig zijn / op schoot willen zijn. In de borstvoedingswereld heet dat clusteren. Bij die mama’s houdt dat in dat het kindje dus eigenlijk constant de borst wil en ontroostbaar lijkt zonder dat.
Het advies daar is altijd: geef jezelf er aan over. Onze oudste heeft dat de eerste weken ook gehad. Het stopte eigenlijk ineens toen hij rond de 3 maanden was. Dat, heb ik gelezen, is bij veel kindjes zo.
Ook met flesjes geven lijkt me dat het prima is om het dan op verzoek te doen. Je kindje kan het op, heeft er blijkbaar behoefte aan. Op die manier slaat hij een voorraadje in om de nacht door te komen.
En als je kindje dan zich niet meldt om 00.00 uur omdat die voeding van 23.00 uur er niet geweest is, zou ik het ook gewoon zo laten. Ik doe zelf (nog steeds) die van 23.00 uur wel, maar het is ook dat ik er zelf zo van geniet. Dat warme bundeltje in m’n armen vlak voor ik zelf ga slapen, even quality time met de kleine prinses omdat overdag de aandacht vaak naar de kleine prins gaat (sja dat loopt en praat en is wat aanweziger).
Dus gewoon doen waar je jezelf (en je baby) het prettigst bij voelt en niet al te strak de ‘regeltjes’ aanhouden in dat geval.
Het rust & regelmaat schema werkte hier ook 2x als een trein, maar ik zou er ook gewoon uitzonderingen in maken. Zoals in jullie geval de avonden. En het goede is: die onrustige avonden gaan over. Sneller dan je nu denkt .
Je doet het prima!