wanneer komen de eerste woordjes ook weer?

ik zat me juist af te vragen wanneer dat begon, wanneer was dat?

Ik weet wel dat Lys met 2 jaar naar psz ging en dat ze sindsdien veeeeel beter praat, heel duidelijk, zinnetjes.



Maar wanneer kwamen die woordjes ook weer?

Ik mis hier wat, geloof ik?

Het is bij ieder kind toch iets verschillend? Net als met lopen?

Hier zeiden ze hun eerste woordjes rond 12 maanden en met 15 maanden zeiden ze zinnetjes met 2 woorden, met 2 jaar praatten ze hier met 5 woordjes en met 2,5 jaar zo goed als volledig… :thumbup: :-*

Hier nog niet zo’n prater.

In ieder geval niks verstaanbaars.

Hij zegt aaie (aaien) en da da (dag dag).

Hij weet dan ook wat dat betekend.

Hij zegt ook wel kla (klaar) en bah maar weet niet wat dat betekend.

Verder zegt hij nog niks verstaanbaars. :shifty:

Odin begon al met 10mnd met dat zeggen en ernaar te wijzen.

tis dus allemaal heel erg verschillend

@salt wrote:

Ik mis hier wat, geloof ik?

Het is bij ieder kind toch iets verschillend? Net als met lopen?




ja, dat weet ik nog wel, maar ik heb een nichtje van ruim anderhalf en die zegt eigenlijk nog niks, ja wat onverstaanbare aahhhhh ieeee en dat soort dingetjes en verder nog niet en nu lijkt het nog maar heel kort geleden, maar ik vroeg me dus af of dat ook normaal is een jaar later ben je al zoveel vergeten :oops:

Ja, ik moest ook nog nadenken zelfs.



Ja, ik kan wel zeggen, laatst was ik bij CB, hij zei dat ze tevreden zijn als de kindjes van 1,5 jaar minimaal 5 woorden kan spreken. De mijne is dat al ruimschoots overschreden.



Mijn zoon spreekt echter amper wat als er mensen over vloer zijn of wij ergens bij mensen zijn. Wel iets brabbelen, maar niet duidelijk. Thuis ontdekken we gewoon met de week steeds meer woorden wat uit zijn mond komt. Misschien is het bij jullie een momentopname?

Het punt is, ik ken een meisje, dat nu inmiddels een jaar of 11 is, zij zei met 2,5 niets anders als oekaboega en bleek dus later een hoorprobleem te hebben, op de een of andere manier ben ik daar bij mijn dochtertje best lang bang voor geweest.



5 woordjes, mmm papa en mama zegt ze wel en die en dingen aanwijzen doet ze ook wel, ik zal me wrs net iets teveel zorgen maken en wrs nergens voor nodig.



thx dames!

Mijn buurjongetje is over een paar dagen ook 1,5 jaar en zegt ook nog vrij weinig. Mama en papa schijnt hij wel te zeggen, maar verder idd vooral ie enzo :lol:

En dat terwijl hun 1e zoon overal heel vlot mee was.



Mijn buurvrouw maakt zich geen zorgen in elk geval. Haar zus deed precies hetzelfde op die leeftijd en dat is ook meer dan goed gekomen :wink:



Het enige wat je kunt doen is stimuleren dingen te laten zeggen. Niet gelijk pakken of aanrijken als ze wijzen of ie roepen. Altijd benoemen. etc.



Als zij niet goed hoort zijn er vast nog meer aanwijzingen dan alleen maar niet kunnen praten.



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Onze kleine man zegt nu pappa, mamma, da (daar en wijst) en dat was het eigenlijk wel.

Grote zus zei al meer op haar eerste verjaardag maar zij is ook belachelijk snel in haar ontwikkeling. :lol:

Yari is nu anderhalf en die zegt ook nog niets hoor.

Het enige wat die de hele dag zegt is oh oh als die valt of als die iets laat vallen.

Mamma en Papa kan hij wel maar hij vertikt het.

Wel begrijpt hij alles wat ik zeg.

Ga je speentje pakken en dan weet ie wat ie moet doen, na het verschonen, ga maar de luier weggooien in de prullebak en dan rent ie meteen naar de keuken.



Ook zegt ie jaja of die daarmee zichzelf bedoelt of zijn grote zus weten we niet.

Oja en hij doet de poes na, meeeeew zegt die dan :inlove: :lol:



Maar in ieder geval maak ik me er niet zo druk om, uiteindelijk leren ze allemaal praten.

Ik weet zeker dat die goed kan horen, ook al is die net als de rest hier in huis oost indisch doof, maar das weer een ander probleem :wink:

Jayden zegt ook alleen papa en mama (en mama echt alleen als ie me roept en het duurt te lang :roll: :lol: ) Verder ‘Aabaaa’ tegen de hond, die Lola heet, en tegen Floortje de poes zegt ie iets onverstaanbaars…zit meestal iets van ‘tie’ in ofzo :mrgreen: Oh ja en dingen aanwijzen doet ie al een poosje, en daarbij zegt ie dan ‘die’ of ‘da’. Z’n papa was echt vreselijk laat met praten hebben m’n so’s verteld, en dat bleek toen te komen doordat als hij bijvoorbeeld iets aanwees gewoon ‘uhh’ ofzoiets deed en dan kreeg ie het wel aangereikt, dus waarom zou je dan iets zeggen he? :mrgreen: Maar op zo’n jonge leeftijd lijkt me dat nog niet aan de orde, zal vanzelf wel komen neem ik aan.

Jayden praat al wel vlotter als mijn oudste zoon toen hij nog klein was.

Hij zegt Mama, papa,poes, ijs= koud , bah, da= dag, die, dat, auw, ahh(als hij wat gedaan heeft)haait=heet, dea=delano zijn broer.

Tita, dia. takketjie zegt hij ook vaak.

tietie= mama’s tietie en dat noemt hij ook zijn piepie.

Achi zegt hij soms=betekend in het hindoestaans oma. Poewa=tante hindoestaans.

Zo zijn er nog wat wat woordjes die hij zegt :wink: